8 juli 2003
Ford StreetKa

Ford StreetKa

Ka-meleon

Autotest | De Ford Ka wordt al sinds de introductie in 1996 in allerlei speciale uitvoeringen geleverd. Regelmatig zoekt de importeur samenwerking met een kunstenaar om de Ka een speciale aankleding te geven. Nu komt Ford's kleinste in twee compleet nieuwe verschijningen op de markt. De eerste daarvan is de extra sportieve SportKa, met aangepast onderstel en sterkere motor. De andere nieuwkomer is de lang verwachte Ka-briolet: de StreetKa.
 

Dit jaar komen slechts 300 exemplaren van de StreetKa naar Nederland. Daarom heeft de importeur er voor gekozen de auto exclusief te houden en brengt alleen de snelste en meest luxe versie op de markt. Dat betekent dat lederen stoelen, een met leder bekleed stuurwiel en leder inleg in de deuren standaard zijn. De stoelen zijn bovendien voorzien van verwarming, om ook op koude dagen open te kunnen rijden.

De extra uitrusting van de StreetKa bestaat verder uit airconditioning, breedstralers, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een audiosysteem met 6-cd wisselaar in het dashboard (die in tegenstelling tot de eenvoudiger audiosystemen van de Ka geen CD-RW schijfjes afspeelt).

Sport-ka

De StreetKa onderscheidt zich ook van de gewone Ka door de extra sterke motor. Evenals in de SportKa is dat een 1.6-liter viercilinder krachtbron, goed voor 95 pk. Dat maakt veel verschil, want de StreetKa is merkbaar soepeler en stiller dan de gewone uitvoeringen. Alhoewel de StreetKa geen open sportwagen is, is het gevoel van souplesse dankzij deze motor minstens zo groot als dat van menig roadster. Waar de StreetKa achter blijft op een roadster, is op snelle tussensprints of spectaculaire acceleratie. Dat is echter geen enkel bezwaar, want de StreetKa is wel degelijk vlot en bovendien niet bedoeld als open sportwagen.

Ondanks de wat iel ogende lange versnellingspook, schakelt de StreetKa kort en trefzeker. Het enige echte nadeel van de zware motor is het forse verbruik. Alleen wanneer met een fluwelen voet wordt gereden en de snelheid nooit boven de 100 km/u komt, is het door Ford beloofde gemiddelde benzineverbruik 1 op 14,3 haalbaar. Gezien de uitdagende aard van de auto, vraagt dat veel zelfbeheersing!

Ford StreetKa

Toch houdt de vergelijking met een open sportwagen niet op bij de motor. Ook de besturing van de StreetKa kan de vergelijking aan met die van de beste sportwagen. De bekrachtigde installatie stuurt direct en geeft de bestuurder zoveel gevoel dat de auto perfect op de grens is te rijden. De StreetKa blinkt vooral uit op korte snel genomen bochten. Hoe langer de testauto bij de redactie op bezoek was, hoe sneller de bochten werden genomen. Om dit uitzonderlijk goede weggedrag mogelijk te maken is de StreetKa onder andere 12,5% stugger geveerd dan de gewone Ka.

Een groot risico bij de conversie van een gewone auto tot cabriolet, is een carrosserie die niet stijf genoeg is en daarom tordeert. Ford heeft ook in dit opzicht prima werk afgeleverd, want alhoewel de koets de bestuurder er af-en-toe aan herinnert dat dit de cabriolet is, is het torderen absoluut niet storend.

Ka-brio

Met gesloten dak heeft de 1.88 meter lange testrijder het gevoel behoorlijk in het nauw te zitten. Met de stoel in de achterste stand raakt de kruin zachtjes het dak, komt de mechaniek van de kapconstructie angstig dichtbij het gezicht en moet nadrukkelijk onder de rand van de voorruit heen worden gekeken. De oplossing is de stoel een paar tandjes naar voren te zetten en meer onderuit te gaan zitten. Dan blijven alleen de hoofdsteunen een probleem, die ook in de hoogste stand net halverwege het achterhoofd komen.

Ford StreetKa

De enkellaags kap is niet blootgesteld aan de gebruikelijke test met een tuinslang, want de testperiode werd geplaagd door regen. Het dak is perfect waterdicht en dankzij de prima functionerende airconditioning is goed zicht gegarandeerd. Vooral bij zijwind, zijn nadrukkelijk geluiden van de kap hoorbaar. Bij zeer sterke wind, kan de plastic achterruit gaan klapperen, maar dit blijkt in de praktijk geen enkel risico met zich mee te brengen.

Ford StreetKa

De kapconstructie is half automatisch. Met twee aangenaam licht te bedienen klemmen, wordt de kap boven de voorruit losgemaakt. Daarna moet de achterkant van de kap juist naar voren worden gevouwen. De kap staat dan als het ware midden boven de auto. Alleen dan kan een automatisch bediende klep worden geopend en verdwijnt het dak keurig in de daarvoor bestemde ruimte. De procedure vereist wel dat de bestuurder uitstapt, dus even snel het dak openen of sluiten bij een file of verkeerslicht is helaas niet mogelijk.

De ruimte voor het dak is gescheiden van de bagageruimte. De (keurig afgewerkte) bagageruimte is bovendien beduidend groter dan die van een gewone Ka! Zoals gebruikelijk bij een cabriolet, is het in het interieur woekeren met ruimte. Ook hier heeft Ford werk gemaakt van de StreetKa, want het interieur is voorzien van het standaard dashboardkastje, grote deurbakken die ook dienst doen als bekerhouders, een bagagenet tussen de stoelen en daarboven een (afsluitbaar) bergvak.

Met geopend dak geeft de StreetKa het idee in een compleet andere auto te rijden. De uitstraling is nu niet alleen sportief, maar zelfs oogstrelend. De agressieve neus, de futuristische dik aangezette achterzijde en de tekenende beugels achter de hoofdsteunen maken de StreetKa tot een begeerlijk plaatje. Als cabriolet geeft de StreetKa een groot gevoel van vrijheid en de bestuurder heeft als vanzelf het idee nóg betere controle te hebben.

Ford StreetKa

Bovendien zitten chauffeur en passagier voldoende uit de wind. Opmerkelijk daarbij is dat de snelheid nauwelijks van invloed is. Zowel in de stad als op de snelweg is de StreetKa een ronduit comfortabele cabriolet, die zich prima leent voor het afleggen van lange afstanden. Daartoe was tijdens de test echter nauwelijks de mogelijkheid, want zoals eerder aangegeven werd de testperiode getekend door regen en onweer. Gelukkig droogt het interieur ook na een regenbui perfect streeploos en kringloos op, want ondergetekende verstokte cabrio-rijder testte de auto noodgedwongen in de stromende regen. Zo toonde de StreetKa pas echt Ka-rakter.

Conclusie

De Ford Ka kent inmiddels vele verschijningsvormen, waarvan de StreetKa zonder meer de fijnste is. Omdat Ford Nederland er voor heeft gekozen alleen de snelste en meest luxueuze StreetKa naar Nederland te halen, hangt aan de auto een exclusief -maar niet onterecht- prijskaartje. Desgevraagd laat de importeur weten in een later stadium ook een eenvoudiger uitvoering van de StreetKa aan te kunnen bieden.

Ongeacht de verschijning, biedt Ford met de StreetKa een aantrekkelijke en unieke auto. De Ford StreetKa is veel meer dan zomaar een tot cabriolet getransformeerde familieauto. De StreetKa begon met een goed origineel en voegde daar ook nog eens een sterke motor, prettige besturing en vooral een sublieme wegligging aan toe. Daarom is het rijplezier (maar niet de beleving) vergelijkbaar met die van een roadster, terwijl een groot deel van de charme van de Ka behouden is gebleven.

plus
  • Forse bagageruimte
  • Ook comfortabel met open kap
  • Uitstekende wegligging / veel rijplezier
min
  • Kostbaar
  • Matige afwerking
  • Weinig hoofdruimte
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!