26 februari 2016
DS4

DS4

Welkom alternatief

Autotest | Een premium-product biedt meer dan een standaard product. Bovenop de gebruikelijke functionaliteit biedt een premium product meerwaarde waardoor het, ondanks een hogere prijs, uiterst begeerlijk wordt. Als het om premium-auto's gaat, was er tot nu toe keuze uit slechts twee smaken: Duits of Japans. Daar komt nu verandering in met de op-en-top Franse DS4.
 

De DS4 was ooit bekend onder de naam "Citroën DS4". De Citroën was geliefd om zijn elegante stijl, eigenzinnige techniek en uitstekende rijeigenschappen. Zo geliefd zelfs, dat de Chinezen in groten getale naar Parijs kwamen om de auto in de showroom aan de Champs-Élysées te bewonderen.

Maar... diezelfde Citroën in China kopen was minder eenvoudig. Een buitenlands bedrijf mag zich niet zomaar in China vestigen. Alleen wanneer een buitenlands bedrijf een partnerschap sluit met een Chinees bedrijf, mag het de Chinese markt betreden. De naam van dat Frans-Chinese bedrijf werd "DS". Door "DS" als nieuw merk te presenteren werden de auto's nog exclusiever en daarmee nog geliefder.

DS4

Het succes van het nieuwe merk was zo'n doorslaand succes, dat Citroën eind 2015 besloot alle premium modellen voortaan wereldwijd onder de merknaam "DS" te verkopen. En omdat het Citroën-logo moest plaatsmaken voor een DS-logo, kregen alle modellen meteen een grondige verjongingskuur.

Facelift

Om de DS4 de chique en hoogwaardige uitstraling te geven die hoort bij een premium-product, greep de Franse fabrikant naar chroom en glanzend zwart ("pianolak"). Daarbij benadrukt het nieuwe front de breedte van de auto, zodat deze er "belangrijker" uitziet.

Maar... er is meer. Voortaan is de DS4 leverbaar in bekende chique uitvoeringen ("Chic" en "So Chic") én als stoere "CrossBack". Deze laatste versie is herkenbaar aan dik aangezette wielkasten, een nog zelfverzekerder front en een 3 cm verhoogd onderstel. Daarbij kunnen diverse onderdelen in contrasterende kleuren worden uitgevoerd, inclusief het dak.

DS4

Het koetswerk van de "CrossBack" is echter gelijk aan dat van iedere andere DS4, het is dus niet als het verschil tussen bijvoorbeeld een "hatchback" en "notchback" zoals andere merken hanteren. Een uniek kenmerk van iedere DS4 is de "panoramische voorruit" die doorloopt tot in het dak en daarom een ongekend groot gevoel van vrijheid geeft.

Het interieur is, op enkele details na, nog altijd gelijk aan dat van de originele DS4 uit 2011. Jammer, want de concurrentie heeft niet stilgestaan en inmiddels hebben doorsnee modellen van doorsnee merken een hoogwaardigere uitstraling dan deze vijf jaar oude DS4. Dat is niet omdat er iets mis is met de DS4, maar omdat de lat tegenwoordig zo hoog ligt.

DS4

Uitrusting

Ook een gemiste kans: het uitrustingsniveau is nauwelijks opgewaardeerd. Met name op het gebied van actieve veiligheid laat de DS4 daarom een steek vallen. Op dodehoekdetectie na, ontbreken inmiddels gangbare veiligheidssystemen zoals een camera die met de bestuurder meekijkt en zonodig remt of waarschuwt.

DS4

Het audio-, navigatie- en communicatiesysteem functioneert naar behoren, maar oogt ronduit gedateerd. Dat verandert zodra het nieuwe "Apple CarPlay" wordt geactiveerd. Dan is veel van de functionaliteit van de iPhone één-op-één beschikbaar in de auto en is de DS4 juist een wonder van techniek. Android-gebruikers zijn aangewezen op "MirrorLink" in plaats van het modernere "Android Auto" en daarmee blijven de mogelijkheden en het gebruiksgemak achter.

Het optionele Denon audiosysteem klinkt ontegenzeglijk beter (helder, sprankelend) dan een standaard audiosysteem. Toch is het de forse meerprijs niet waard, omdat het geluid op hoog volume te schel is.

DS4

Rijden

Met de transformatie van Citroën naar DS zijn alle motoren opgewaardeerd. Voor deze proefrit viel de keuze op de 120 pk sterke "BlueHDi" in combinatie met "EAT6" automaat. Ondanks het feit dat dit de lichtste dieselmotor op de prijslijst is, zijn de prestaties ruim voldoende. Niet alleen in de stad, maar ook op de snelweg presteert de "120 BlueHDi" moeiteloos.

Wel valt op dat de automaat een voorkeur heeft voor presteren, waardoor het lastiger is om zuinig te rijden. Zodra ook maar iets meer gas wordt gegeven, schakelt de computer ogenblikkelijk terug om vlotter te kunnen accelereren. Desondanks kwam het testverbruik uit op 1 op 20.1 (fabrieksopgave: 1 op 25.6).

Weggedrag

Hét sterkste punt van de DS4 is en blijft het weggedrag. Vanwege het vreemdsoortig grote stuurwiel voelt de auto groter dan deze eigenlijk is (er zijn veel stuuromwentelingen nodig om een scherpe bocht te maken). Daarbij is merkbaar dat de CrossBack iets hoger op de poten staat dan gebruikelijk.

Eenmaal gewend aan de besturing, blijkt de wegligging uitstekend. De DS4 volgt de ingezette koers als op rails en reageert zelfs op slecht wegdek voorbeeldig op ieder commando van de bestuurder.

DS4

Conclusie

Na het grote succes van DS in China, wordt dit luxemerk van Citroën nu ook in Europa geïntroduceerd. De voormalige Citroën-modellen hebben allemaal een facelift ondergaan, waarbij ook de motoren onder handen zijn genomen.

De belangrijkste kwaliteit van de DS-modellen is hun Franse uitstraling, waarmee ze een welkom alternatief vormen. Echter, de gevestigde orde overtuigt met smetteloze bouwkwaliteit (Audi), superieure rijkwaliteiten (BMW), overdadige luxe (Mercedes-Benz) of geavanceerde techniek (Lexus). Helaas blijft de DS4 op al die punten achter, omdat het vijf jaar oude model simpelweg niet voldoende is vernieuwd. Alleen op het punt van "personalisatie" is de DS kampioen.

Ondanks de tekortkomingen, wist zich tijdens de diverse testritten een enorm gevoel van begeerte meester te maken van de testrijder. Daarmee slaagt de DS4 alsnog voor de test. Immers, bij een premium-product gaat het niet zo zeer om de functionaliteit, maar juist om de emotie.

plus
  • Prima weggedrag
  • Zuinige BlueHDi dieselmotor
  • Origineel, onderscheid uiterlijk
min
  • Achterruiten niet te openen
  • Vreemdsoortig groot stuurwiel
  • Geen aanwijsbare premium-kwaliteiten
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!