29 januari 2016
Kia Sportage

Kia Sportage

Verdeel en heers

Autotest | Wat zijn de kenmerken van een goede SUV? Om te beginnen: een stoer uiterlijk, ruimte en veelzijdigheid. Daarnaast moet een SUV zich niet alleen thuisvoelen op de openbare weg, maar ook daarbuiten. Afgaande op het verkoopsucces voldoet de Kia Sportage als beste aan deze eisen. Wat maakt de vierde generatie van de Sportage succesvol?
 

"Verdeel en heers", dat is het geheim van Kia. Amerikaanse fabrikanten denken het gelijk aan hun kant te hebben en bedienen de hele wereld met hun Amerikaanse product. Als het niet aanslaat, dan ligt dat aan de klant en niet aan de fabrikant.

Japanse fabrikanten informeren naar de Europese wensen en houden de uitvoering in eigen hand, ongeacht de beperkingen die dat kan opleveren. Europese fabrikanten ontwikkelen auto's voor Europa en zien het als een meevaller als een model ook elders aanslaat.

Kia Sportage

Het Koreaanse merk Kia pakt het compleet anders aan. Alleen het management is Koreaans. Alles, van het eerste ontwerp tot de productie, wordt uitbesteed aan locale partijen. De nieuwe Kia Sportage is daarom door Europeanen getekend, in Europa ontwikkeld, in Europa getest en in Europa gebouwd. Het basisontwerp kan ook elders worden toegepast, maar zal dan aan die regio worden aangepast om aan specifieke wensen te voldoen.

Vormgeving

Maar... terwijl de meest recente modellen van Kia er ronduit begeerlijk uitzien, is het uiterlijk van de Sportage minder harmonieus. De uitstraling is ontegenzeglijk stoer, maar de onderlinge verhoudingen lijken niet te kloppen. Let bijvoorbeeld op het zijaanzicht: omdat de overhang vóór groter is dan achter, lijkt het koetswerk de wielen voorbij te willen gaan. Dat staat niet én vermindert de off-road kwaliteiten.

Kia Sportage

Ook als wordt gekeken naar originaliteit laat de Sportage te wensen over. De hoog geplaatste koplampen doen sterk denken aan de Subaru B9 Tribeca en Porsche Cayenne; twee auto's die op z'n zachtst gezegd niet bekend staan om hun schoonheid.

Uitrusting

Van binnen weet de Sportage juist wel te overtuigen. Meteen vallen de fraaie materialen en de hoge bouwkwaliteit op. Daarbij geeft de indeling van het interieur een gevoel van ruimte en zelfs overdaad.

Aanvankelijk is het grote aantal knoppen namelijk wat intimiderend, maar dankzij de doordachte opzet is het allemaal snel vertrouwd. En dat is een compliment, want de uitrusting is zeer uitgebreid. De testauto is de meest luxueuze "Executive"-uitvoering en dat betekent dat vrijwel alles wat op dit moment gangbaar is aan luxe- en veiligheidsvoorzieningen aanwezig is.

Kia Sportage

Daarbij gaat Kia vaak verder dan gebruikelijk. Zo kan de Sportage waarschuwen en zo nodig remmen voor gevaar. Daarbij kan het systeem voetgangers van ander verkeer onderscheiden en prioriteiten stellen. De Sportage kan niet alleen volautomatisch inparkeren, maar ook "uitparkeren". De stoelkoeling betreft niet alleen de zitting, maar ook de rugleuning. Niet alleen voor- maar ook achterin zijn USB-aansluitingen te vinden om telefoons op te laden. Om maar een paar voorbeelden te geven.

Bij het luxe uitrustingsniveau hoort een door specialist JBL verzorgd audiosysteem dat helaas iets te wensen overlaat op het gebied van helderheid. Het klinkt desondanks beter dan een doorsnee audiosysteem en is de meerprijs daarom zeker waard.

Kia Sportage

Actieve cruise-control (automatisch afstand houden) en head-up display ontbreken helaas. Een optie die menigeen liever uitschakelt, is de actieve rijstrook-assistent. In plaats dat deze een enkele keer een subtiele stuurcorrectie uitvoert wanneer de belijning van het wegdek wordt overgeschreden, stuurt de computer continu mee en dat is ronduit hinderlijk.

Kia Sportage

Weggedrag

De ruimte voor- en achterin is goed. Bovendien geeft de Sportage de bestuurder het gevoel een grote, machtige auto te rijden en dat is belangrijk bij dit type auto's. Dat is niet alleen te danken aan de zitpositie, maar ook aan de stevige carrosserie. De Sportage voelt solide en heeft zelfs een zekere waardigheid waar het auto's in dit segment vaak aan ontbreekt.

Het weggedrag is gemiddeld. Vanwege de hoge bouw helt het koetswerk iets over in snelle bochten, zoals gebruikelijk bij dit type auto's. De besturing is juist bovengemiddeld goed, waardoor de Sportage zich ook op hoge snelheid of in het terrein goed laat aanvoelen.

Kia Sportage

Benzine

De basis-uitvoering van de Sportage is voorzien van een 1.6 liter "GDI" benzinemotor die ook is te vinden in de kleinere modellen van het merk. En dat is te merken. De 132 pk / 164 Nm voldoet, maar het houdt niet over. Het is alsof continu berg op wordt gereden. Tegelijkertijd protesteert of "bokt" de motor nooit, waardoor de bestuurder toch niet het gevoel heeft dat de motor te licht is.

Nieuw voor de Sportage is de "1.6 T-GDI" motor, waarbij de "T" staat voor turbo. Dankzij de turbo levert deze variant 177 pk / 265 Nm. Dat geeft niet alleen de reserve waar het de gewone GDI-motor aan ontbreekt, maar zelfs de nodige sprintkracht om ronduit sportief te kunnen rijden. De optionele automaat met dubbele koppeling ("DSC") maakt de Sportage niet alleen comfortabeler, maar ook nog eens sneller.

Kia Sportage

Het testverbruik van zowel de 1.6 GDI als de T-GDI kwam op een veeleisend parcours (binnenweggetjes, bergen, stadsverkeer) uit op 7 liter per 100 km.

Diesel

Voor de fotosessie is gereden met de absolute top-uitvoering: de 2.0 liter diesel met (traditionele) automaat, vierwielaandrijving en GT-Line (sportieve aankleding). Deze sterkste dieselmotor op de prijslijst heeft logischerwijs geen enkele moeite met de 1.590 kg wegende Sportage, maar snel is de auto niet. In plaats daarvan zet Kia de 185 pk / 400 Nm in voor rust en souplesse.

Het testverbruik kwam uit op 8.6 liter per 100 km. Gezien het zeer veeleisende parcours is dat een verdienstelijk score. Zeker omdat de auto is gebruikt voor een off-road proef waarbij de vierwielaandrijving en het volledige vermogen met grote regelmaat werden aangesproken.

Kia Sportage

Conclusie

Wat is het geheim achter het succes van de Kia Sportage? Luisteren naar de klant. Kia luistert niet alleen goed naar de klant, maar laat zelfs de uitvoering van die wensen over aan de lokale markt. Op die manier wordt een auto helemaal op maat gemaakt en die aanpak werkt!

Voor de Kia Sportage betekent dat een onderscheidende vormgeving, een uitstekende bouwkwaliteit en volop ruimte. Daarbij is de uitrusting niet alleen compleet, maar gaat Kia vaak net een stap verder dan de concurrentie. De motoren zijn niet vernieuwend, maar bieden een keurige combinatie van goede prestaties en een beschaafd verbruik. En zoals het hoort voelt deze SUV zich niet alleen thuis op de openbare weg, maar ook daarbuiten.

plus
  • Volwassen, solide gevoel
  • Thuis op verharde en onverharde weg
  • Gaat op alle punten een stap verder dan gebruikelijk
min
  • Weinig harmonieuze vormgeving
  • Matige prestaties 1.6 GDi motor
  • Rijbaanassistent te opdringerig
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!