4 januari 2016
Lexus RX

Lexus RX

Sportman of zakenman?

Autotest | De Lexus RX is een stoere, manlijke auto. Dat staat wel vast. En met een vermogen van dik 300 pk zijn goede prestaties ook verzekerd. Maar tegelijkertijd belooft Lexus luxe en zelfs een laag verbruik. Dat roept de vraag op: is de RX450h een sportman of toch vooral een zakenman?
 

Bij het merk Lexus draait alles om luxe en kwaliteit. Het uiterlijk deugt, maar heeft geen topprioriteit. De rijeigenschappen zijn goed, maar de nadruk ligt op comfort.

Iedere Lexus is echter ook in een uitvoering leverbaar waarbij de prioriteiten anders liggen. Bij de "F-Sport" gaat het om sportieve rijeigenschappen en benadrukt het uiterlijk de dynamiek. Ook de nieuwe Lexus RX is leverbaar als "F-Sport".

En het verschil met de chiquere versie is meteen duidelijk. Zo is de F-Sport voorzien van een grille met honingraatpatroon en 20 inch velgen. Iedere RX heeft een zwarte C-stijl, waardoor het dak boven de auto lijkt te zweven. Daarmee bereikt Lexus hetzelfde dynamische effect als BMW met de X6 en Mercedes-Benz met de GLE Coupé.

Lexus RX

Ook binnenin ademt de F-Sport een meer sportieve sfeer, zonder de herkomst van het merk te verloochenen. De F-Sport is zeker geen sportwagen, maar de gebruikte materialen, kleuren en patronen geven wel een meer sportief karakter. Denk daarbij aan aluminium accenten, geperforeerde pedalen en aangepaste klokken.

Uitrusting

Net als iedere andere Lexus koketteert de RX met geavanceerde techniek. Zo kijkt de bestuurder uit op drie displays: een klein beeldscherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter, een groot gekleurd head-up display (projectie tegen de voorruit) en een uitzonderlijk breed beeldscherm bovenop het dashboard.

Lexus RX

De RX is zo ruim bemeten dat het centrale beeldscherm te ver van de bestuurder staat om aangeraakt te kunnen worden. Daarom is een "muis" op de middenconsole te vinden, waarmee een pijltje over het beeldscherm kan worden bewogen en functies kunnen worden bediend. Op een PC werkt dit heel prettig, maar in een bewegende auto is het zo goed als onmogelijk om de benodigde precieze bewegingen te maken. Helaas houdt Lexus al jaren vast aan dit systeem en het blijft, ondanks de nodige verbeteringen, minder handig dan een druk/draai-knop zoals veel andere merken toepassen.

Wel heel slim is Lexus' nieuwe bediening van de achterklep. Bij andere merken volstaat het om met de voet een beweging onder de achterbumper te maken, waarop de achterklep automatisch opent. Dit vraagt echter de nodige evenwichtskunsten, zeker met volle handen. Daarom volstaat het bij Lexus om enkele seconden met een hand of elleboog dichtbij het logo te komen.

Lexus RX

Weggedrag

De "F-Sport" beperkt zich niet alleen tot uiterlijk vertoon, de F-Sport rijdt daadwerkelijk anders dan de andere uitvoeringen van de RX. Zo zorgen stabilisatorstangen voor en achter voor een stabieler weggedrag.

Het variabele onderstel, genaamd AVS (Adaptive Variable Suspension), is optioneel op de andere uitvoeringen maar standaard op de RX F-Sport. Hiermee kunnen het onderstel, de besturing en de reactie op het gaspedaal scherper of juist comfortabeler worden gemaakt. Dit verschil is in de praktijk goed merkbaar.

Lexus RX

In de Sport-stand is de communicatie tussen het mechaniek en de bestuurder beter, waardoor deze ook betere controle over de auto heeft. Het weggedrag van de F-Sport is ontegenzeglijk beter dan dat van een standaard RX450h, maar niet beter dan dat van soortgelijke auto's van andere merken.

Lexus RX

Hybride

De F-Sport is niet sterker dan andere uitvoeringen van de RX. De aandrijving wordt, zoals gebruikelijk, verzorgd door een combinatie van een benzinemotor (3.5 liter, zescilinder) en twee elektromotoren (één op de voor- en één op de achteras). Deze werken samen om, afhankelijk van de situatie, maximaal te presteren of juist om het verbruik te verlagen.

Lexus RX

Om met dat laatste te beginnen: de energie die vrijkomt bij remmen of uitrollen wordt omgezet in elektriciteit en opgeslagen in accu's. Opladen aan het stopcontact is niet nodig. Vanwege de ruime ervaring kiest Lexus daarbij nog steeds voor nikkel-metaal-hyrdride en niet voor de modernere en lichtere lithium-ion accu's.

Op lage snelheid, of wanneer de benzinemotor hard moet werken, springen de elektromotoren bij. Daarbij wordt de "gratis" elektriciteit gebruikt die eerder is teruggewonnen tijdens het remmen en uitrollen.

Terwijl de standaard RX fluisterstil is, laat de RX F-Sport juist nadrukkelijk van zich horen. Wanneer de benzinemotor zich kwaad maakt, ligt het toerental hoger en is het geluid ook hoger (dit wordt mechanisch versterkt). Vanwege de CVT (Continu Variabele Transmissie) versnellingsbak loopt het toerental niet evenredig op met de snelheid en dat doet soms onnatuurlijk aan. Of om het minder diplomatiek uit te drukken: de CVT maakt soms een zeurderig geluid.

Lexus RX

Prestaties en verbruik

Alhoewel de ervaring wat onwennig blijft, zijn de prestaties uitstekend. Samen leveren de motoren 313 pk en dat vermogen is dankzij de inbreng van de elektromotoren direct beschikbaar. Terwijl andere auto's toeren moeten maken om te kunnen presteren, schiet de elektrisch aangedreven RX vanaf het eerste moment uit de startblokken! De sprint van 0 naar 100 km/u kost 7.7 seconden, maar dankzij het levendige karakter voelt het alsof de RX450h veel sneller is dan dat.

Wanneer alle drie motoren tegelijk moeten werken, loopt het verbruik snel op. Een vlotte testrit kostte 9 liter per 100 km en dat is nauwelijks zuiniger dan soortgelijke auto's zonder hybride-techniek.

Daarom voelt ook de F-Sport zich het prettigst bij een kalme rijstijl. Dan worden de batterijen al rijdende opgeladen, kunnen de elektromotoren hun werk optimaal doen, daalt het verbruik tot zo'n 6 liter per 100 km en is voelbaar hoe mooi het mechaniek in balans is. Zelfs gekleed als sportman, blijft de Lexus RX een pure zakenman.

Conclusie

Lexus introduceert de vierde generatie van de RX. Ook nu onderscheidt Lexus zich met hybride-techniek, waardoor de auto relatief voordelig is in aanschaf en gebruik. De F-Sport uitvoering voegt daar het nodige rijplezier aan toe dankzij een variabel onderstel en een sportiever uiterlijk.

plus
  • Relatief zuinig
  • Snel en comfortabel
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Zeurderig geluid CVT automaat
  • Niet zo revolutionair als vorige generaties
  • Onhandige joystick-bediening infotainment systeem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!