1 januari 2016
Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee

Amerikaanse weelde

Autotest | De Grand Cherokee is het bestverkochte model van Jeep in Amerika. Daar scoort de auto met het imago, de ruimte, de luxe en de off-road capaciteiten. In Nederland breekt de Grand Cherokee bepaald geen verkooprecords; en dat is zacht uitgedrukt. Maakt onbekend onbemind?
 

De Grand Cherokee is het topmodel van Jeep. Op het eerste gezicht lijkt de Grand Cherokee echter geen bijzonder grote auto. Dat is te danken aan zorgvuldig gekozen verhoudingen (i.e. de hoogte van de schouderlijn ten opzichte van de wielmaat) en een uitgekiend lijnenspel. Zo is de Grand Cherokee tegelijkertijd stoer én elegant.

En daarmee onderscheidt deze Jeep zich meteen van bekende concurrenten zoals de BMW X5, Audi Q7 en Volvo XC90. Alleen de Range Rover is echt een slag groter. De binnenruimte van de Grand Cherokee laat weinig te wensen over. Zowel voor- als achterin biedt deze "full size SUV" meer dan voldoende ruimte. Ook de bagageruimte (met elektrisch bedienbare achterklep) is met 978 liter (uitbreidbaar tot 1.908 liter) enorm.

Jeep Grand Cherokee

Het verschil met de concurrenten zit in de aankleding. De Europese tegenstrevers geven de inzittenden een bevoorrecht gevoel dankzij een weelderige aankleding, met even veel verfijning als een luxe reisauto. Alhoewel de Grand Cherokee alles behalve spartaans is, is de Jeep iets avontuurlijker met gemakkelijk afwasbare materialen (leder, kunststof).

Uitrusting

Dankzij een recente facelift is de Grand Cherokee voorzien van alle moderne gemakken die mogen worden verwacht van een auto in dit segment. Denk aan actieve cruise-control (automatisch afstand bewaren), sleutelvrije toegang, automatisch grootlicht (LED), dodehoek detectie en een uitgebreid "infotainment" systeem ("Uconnect").

Jeep Grand Cherokee

Alleen head-up display, een camera die verkeersborden leest en een stop/start-systeem ontbreken. Het standaard audiosysteem heeft een typisch Amerikaans geluid: vet en spectaculair, maar absoluut niet realistisch. Let op dat voor koppeling met een iPhone de "Uconnect app" vereist is (installeren is genoeg, gebruiken is niet eens nodig!)

Diesel

Speciaal voor de Europese markt voorziet moederbedrijf Fiat de Grand Cherokee van een 3.0 liter zescilinder dieselmotor. Deze is standaard gekoppeld aan een achttraps automaat met traditionele koppelomvormer.

Jeep Grand Cherokee

Met koude motor is duidelijk merkbaar wanneer de automaat schakelt en ontbreekt het de krachtbron aan souplesse. Eenmaal warmgereden, heeft de royaal bemeten dieselmotor juist de grootsheid en souplesse die kenmerkend is voor Amerikaanse auto's. Daarbij is de reactie op het gaspedaal aanvankelijk indirect, maar wanneer iets meer wordt aangedrongen is de 3.0 CRD een echte mannetjesputter.

Alhoewel de sprint vanuit stilstand weinig indrukwekkend is, zijn tussensprints ronduit imposant. Dankzij het enorme koppel van 570 Nm is, ongeacht de snelheid, altijd een enorme sprintkracht beschikbaar. Dit is zelfs zo overweldigend dat de vierwielaandrijving moet werken om wielspin te voorkomen! Trap het gaspedaal iets dieper in, zie hoe de enorme motorkap omhoog komt, geniet van het machtige geluid en ervaar hoe de Grand Cherokee de inzittenden in de stoelen drukt.

Jeep Grand Cherokee

Ondanks de soms verpletterende prestaties, bleef het testverbruik met 7.8 liter per 100 km relatief bescheiden voor een krachtpatser als deze.

Weggedrag

In de regel is een SUV of goed in het terrein of op de openbare weg. En omdat de meeste Sports Utility Vehicles voornamelijk op de openbare weg worden gebruikt, leggen veel fabrikanten de nadruk op de rijkwaliteiten op de verharde weg.

Jeep zou Jeep echter niet zijn als de Grand Cherokee ook niet schittert in het terrein. Om zowel op verharde als onverharde wegen goed te presteren, is de Grand Cherokee leverbaar met "Quadra-Lift" luchtvering. Hiermee wordt het zwaartepunt op hoge snelheid verlaagd, terwijl in het terrein extra bodemvrijheid (27 cm) beschikbaar is.

Jeep Grand Cherokee

Ook met het koetswerk in de lage stand, helt de Grand Cherokee nadrukkelijk over in de bocht. De besturing is vrij zwaar maar desondanks gevoelloos en indirect. Jeep probeert namelijk een zo groot mogelijke afstand te scheppen tussen de bestuurder en het mechaniek. Dat zorgt voor rust en comfort, maar geeft minder vertrouwen in de auto omdat de bestuurder niet kan aanvoelen waartoe de auto in staat is.

Off-road

Ook in het terrein gedraagt de Grand Cherokee zich heel anders dan de Europese concurrenten. Bij de tegenstrevers is de bestuurder veel meer betrokken bij het terreinrijden. De bestuurder weet continu wat er gaande is onder de wielen en kan direct ingrijpen als dat nodig is.

Jeep Grand Cherokee

Jeep kiest een heel andere insteek. Door simpelweg aan te geven op wat voor ondergrond wordt gereden, kiest de elektronica de beste instellingen van de anti-slip regeling, de vierwielaandrijving en de transmissie. Experts krijgen daarom het ongemakkelijke gevoel de controle uit handen te geven. Daar staat tegenover dat zelfs beginners dankzij deze slimme elektronica serieus terrein kunnen rijden met de Grand Cherokee.

Conclusie

De Jeep Grand Cherokee is een verkoopsucces in Amerika, maar juist een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. Na een uitgebreide test is goed te verklaren waarom de Grand Cherokee minder populair is in Europa. Europese merken zijn perfect op de Europese smaak afgestemd, terwijl de Grand Cherokee op-en-top Amerikaans is.

Of dat een voor- of een nadeel is, is puur persoonlijk. Sommige chauffeurs zullen de verfijning missen en de Jeep als afstandelijk ervaren. Anderen zullen de Grand Cherokee juist ervaren als groots, comfortabel en onderscheidend.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Ook capabel off-road
  • Machtige 3.0 dieselmotor
min
  • Voorstoelen mogen groter
  • Bombatisch geluid audiosysteem
  • Geluidsniveau neemt fors toe boven 130 km/u
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!