10 november 2015
Subaru Levorg

Subaru Levorg

Kleiner is beter

Autotest | De Subaru Legacy was een goede en dus succesvolle auto. Maar toen Subaru de nieuwe, zesde generatie van de Legacy wilde ontwikkelen, stond het bedrijf voor een lastige keuze. De Amerikaanse markt vroeg om een groter, stoerder model. De Japanse markt vroeg om een kleiner, sportiever model. De enige oplossing was om twee nieuwe modellen te ontwikkelen, de kleine van de twee komt ook naar Europa: de Levorg.
 

De meeste testauto's zijn hagelnieuw. Vaak wordt gereden met auto's die nog niet bij de dealer staan en dat trekt de nodige aandacht. De testrit met de Levorg werd in Japan verreden en daar viel de testauto absoluut niet op. Sterker nog: de Levorg is in Japan al ruim een jaar op de markt! Aan de hand van de ervaringen in dit eerste jaar is de Levorg op details verbeterd en pas nu komt het model naar Europa.

Nog een prettige bijkomstigheid: tegelijk met de Levorg ontwikkelde Subaru ook de nieuwe WRX. De WRX is sinds jaar en dag de meest sportieve Subaru. Omdat de Levorg vooral een sportief karakter moest krijgen, is bij de ontwikkeling van de Levorg gebruik gemaakt van de concepten en technieken van de WRX.

Subaru Levorg

Let daarbij op de woordkeuze: de Levorg is geen stationcar-versie van de WRX en al helemaal geen sportwagen. De Levorg is slechts bedoeld als stationcar met een sportief karakter. De Levorg is daarom kleiner dan de Legacy (9 cm korter, 5 cm lager, maar even breed).

Uitrusting

Zoals gebruikelijk bij Subaru is de vormgeving weinig uitgesproken, maar de Levorg is allerminst lelijk.

Subaru Levorg

Het interieur is ook typisch Subaru: techniek voert de boventoon. Subaru heeft gekozen voor geavanceerde materialen (of een overtuigende kopie daarvan), interessant ogende displays (soms nuttig, soms alleen leuk) en een imposante knoppenwinkel, afgewisseld met comfortabel leder. Samen met de stiksels in een contrasterende kleur zorgt dit voor de gewenste sportieve en tegelijkertijd hoogtechnologische sfeer in het interieur.

Gezien de omvang van de auto, is de binnenruimte prima. Zelfs met het optionele panoramadak is de hoofdruimte voorin ruim voldoende. Daarbij valt op dat de stoelen ruim bemeten zijn voor een auto als deze. Gevoelsmatig hadden de stoelen echter iets verder in hoogte verstelbaar mogen zijn (lager graag!). Het stuurwiel met afgeplatte onderkant ligt prettig in de hand en draagt wederom een steentje bij aan het sportieve gevoel.

Wie een Subaru koopt, doet dat vooral met het verstand: een Subaru is technisch geavanceerder dan zomaar een auto en die techniek staat vooral in dienst van de veiligheid. De Japanse versie van de Levorg is voorzien van een stereo-camera die diepte kan zien. Deze "EyeSight" camera kan daarom echt meekijken met de bestuurder, de verkeerssituatie inschatten en waar nodig ingrijpen. Helaas is "EyeSight" in Europa voorlopig alleen op de Outback leverbaar, maar bij voldoende vraag overweegt Subaru deze functie ook in Europa te leveren.

Subaru Levorg

Weggedrag

De belangrijkste veiligheidsvoorziening van iedere Subaru is "All Wheel Drive" (AWD), ofwel vierwielaandrijving. Deze functie is niet bedoeld om de Levorg terreinwaardig te maken, maar om de grip onder alle omstandigheden te garanderen. Daarnaast kan AWD de aandrijfkrachten optimaal verdelen over alle vier de wielen in de bocht, waardoor de auto een betere wegligging heeft.

Subaru Levorg

Geheel in lijn met het sportieve karakter, is het onderstel van de Levorg opvallend stug voor een Subaru. De lichte maar tegelijkertijd gevoelige besturing nodigt uit tot vlot bochtenwerk, waarbij is te voelen hoe mooi het koetswerk in balans is. De Levorg is niet uitdagend, maar wie de auto de sporen geeft wordt wel degelijk beloond met een levendig en gretig karakter.

Motoren

Zoals eerder aangegeven, vroeg de Amerikaanse markt om grotere motoren en de Japanse thuismarkt juist om kleinere motoren. Europa profiteert hiervan mee, want speciaal voor de Levorg heeft Subaru een geheel nieuwe 1.6 liter turbomotor ontwikkeld (de Legacy was altijd voorzien van veel zwaardere motoren). Ondanks de geringe inhoud, is de 1.6 liter turbo sterker dan de atmosferische 2.0 liter motor van voorheen!

Subaru Levorg

Traditioneel kiest Subaru voor een "boxermotor" omdat deze een eenvoudigere opzet en een lager zwaartepunt heeft dan een traditionele motor. Bovendien heeft ook deze kleine Subaru-motor de kenmerkende boxer-roffel en dat klinkt heerlijk! Helaas komen de meeste rijgeluiden van de banden; de motor en rijwind zijn in de meeste gevallen vrijwel onhoorbaar.

Het vermogen van 170 pk / 250 Nm wordt standaard via een CVT (Continu Variabele Transmissie) op alle vier de wielen overgebracht. Het voordeel van een CVT is dat deze niet kiest uit een aantal vaste versnellingen, maar voor iedere situatie traploos de ideale overbrenging kan "maken". Bekende nadelen van een CVT, zoals een zeurderig geluid of een indirecte reactie op het gaspedaal, zijn de Levorg vreemd. De auto reageert alert op het gas en heeft het levendige, sportieve karakter dat Subaru belooft.

Subaru Levorg

Conclusie

Levorg staat voor LEgacy reVOlution touRinG. Daarmee geeft Subaru aan dat de Levorg geen directe opvolger van de Legacy is, maar wel een familielid. In vergelijking met de Legacy (en veel concurrenten) is de Levorg dynamischer en lichtvoetiger. Wanneer kalm wordt gereden, is de auto comfortabel; wanneer sportief wordt gereden, is de auto levendig.

Tegelijkertijd biedt de Levorg alle vertrouwde kwaliteiten van een echte Subaru: een uitstekende wegligging, optimale grip dankzij vierwielaandrijving, betrouwbare techniek en heel veel elektronica om het leven met de auto makkelijker en veiliger te maken.

Na een uitgebreide testrit kan daarom alleen maar worden geconcludeerd dat Subaru de juiste keuze heeft gemaakt. Terwijl Amerika een nieuwe en nog grotere Legacy krijgt, komt de elegant sportieve Levorg naar Europa. Daarmee weet Subaru zich beter te onderscheiden van de concurrentie en speelt het merk beter in op de wensen van de klant: kleiner is beter!

plus
  • Leveldig en dynamisch
  • Exclusief Subaru-gevoel
  • Heel veel (actieve) veiligheid
min
  • Stil, maar mag stiller
  • Matige verbruikscijfers
  • Veiligheidssystemen soms betuttelend
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!