28 oktober 2015

Tokyo Motorshow 2015

Reden voor een feestje

Autoshow | Het begon allemaal in 1954. De Japanse auto-industrie stond nog in de kinderschoenen en om Japanse auto's aan het grote publiek te presenteren werd een auto-tentoonstelling georganiseerd. Nu, precies 60 jaar later, domineert de Japanse industrie de autowereld. Om dat te vieren is de Tokyo Motorshow 2015 grootser dan ooit tevoren!
 

Terwijl de eerste Tokyo Motorshow werd gehouden in een park in het centrum van de stad, vindt de autoshow tegenwoordig plaats in "Tokyo Big Sight". Dit futuristisch ogende expo-gebouw is berekend op enorme bezoekersaantallen. Want behalve dat Japanse autoliefhebbers op deze show afkomen, is deze Motorshow voor Europese bezoekers een ware traktatie.

De nieuwswaarde van de Tokyo Motorshow is gering. Het zijn voornamelijk de Japanse merken die hier hun grootste nieuws onthullen. Wat de Tokyo Motorshow bijzonder maakt, zijn de vele prototypes en nieuwe technieken die een goed beeld geven van de toekomst.

Om feestelijk te beginnen: op de zestigste Tokyo Motorshow viert BMW de dertigste verjaardag van de M3 met de "M4 GTS". Dankzij water-injectie is het vermogen van de M4 toegenomen tot 500 pk / 600 Nm. Bovendien is het gewicht gereduceerd om zowel de prestaties als het weggedrag te verbeteren.

MINI onthult in Tokio de geheel nieuwe Cabrio. In Japan is alles wat uit Europa komt interessant en retro-modellen zijn dubbel interessant. Net als de gewone MINI is de Cabrio groter, ruimer en vooral veel moderner geworden. De nieuwe Cabriolet staat vanaf maart bij de dealer.

Lexus

Groot nieuws bij Lexus, want daar wordt een geheel nieuw topmodel geïntroduceerd. De LF-FC is een meer dan royaal bemeten (5 meter 30) vierdeurs coupé. Naast het bijzondere uiterlijk biedt de LF-FC bijzondere techniek. De LF-FC wordt aangedreven door een zogenaamde "brandstofcel" (waterstof wordt omgezet in elektriciteit, zonder schadelijke uitstoot).

Honda

Ook Honda introduceert een auto op waterstof. De FCV (Fuel Cell Vehicle) was al vele jaren op kleine schaal beschikbaar. De nieuwe FCV (in de achtergrond op de foto) gaat begin 2016 in productie voor het grote publiek.

Naast de FCV toont Honda de laatste versie van de nog immer in ontwikkeling zijnde NSX (in de voorgrond op de foto).

Suzuki

Officieel is de Suzuki Ignis nog een concept, maar de auto wordt al gepresenteerd tussen de gewone productiemodellen. De nieuwe Ignis staat op een geheel nieuw platform en wordt beschikbaar in een gewone ("Simple Iconic") en een meer avontuurlijke uitdossing ("Trail"). De Ignis deelt de motoren met de Swift, maar gaat nog een stapje verder met onder andere een "mild hybrid".

Minder serieus is de "Mighty Deck", een piepkleine pickup met canvas dak. De "Air Triser" is een compact ruimte-autootje met een flexibel interieur. Bovendien is de auto vrijwel symmetrisch: de voor- en achterkant zijn (bijna) hetzelfde!

Mazda

Er is geen twijfel mogelijk: de ster van de Tokyo Motorshow 2015 is de Mazda RX-Vision. De afkorting RX wijst namelijk op een rotatiemotor en dat betekent dat Mazda een traditie onder autoliefhebbers voortzet.

De Koeru concept (eerder al te zien in Frankfurt) zal in productie worden genomen, maar het is nog onzeker of deze cross-over ook naar Europa komt.

Mitsubishi

De "eX Crossover Concept" van Mitsubishi is een vooruitblik op de opvolger van de ASX. Dankzij elektrische aandrijving heeft de volgende generatie daarmee alles in zich om net zo succesvol te worden als de Outlander PHEV.

Subaru

Subaru toont een voorbode van de volgende generatie van de Impreza. Het betreft hier slechts een "design study", hetgeen betekent dat men zich op dit moment alleen op het uiterlijk richt. Er zijn daarom nog geen technische specificaties bekend.

Mercedes-Benz

Onder de gepaste naam Vision Tokyo toont Mercedes-Benz een concept van een zelfrijdende, waterstof aangedreven gezinsauto in Tokio. Daarbij richt Mercedes zich niet alleen op de techniek, maar ook op het comfort van de inzittenden wanneer zelf sturen niet meer nodig is.

Daihatsu

Daihatsu is (helaas) niet meer actief in Europa, maar behoort tot de grote spelers in Japan. Daarom toont het merk in Tokyo de nieuwe D-Base, Hinata, Tempo en Noriori. Stuk voor stuk aandoenlijk kleine autootjes, die dankzij hun bescheiden afmetingen en al even bescheiden motoren (660 cc) in Japan in aanmerking komen voor belastingvoordeel.

Nissan

Minder serieus (in ieder geval voor Europa) is de Nissan "Teatro for Dayz". Dit blanco witte autootje kan middels projectie binnenin allerlei gedaanten aannemen. Nissan mikt hiermee vooral op jongeren die een auto willen gebruiken, maar niet noodzakelijkerwijs in bezit willen hebben. Dankzij de slimme techniek krijgt zelfs deze deelauto per gebruiker toch een individueel karakter.

De "Nissan Concept 2020 Vision Gran Turismo" is zijn leven in de spelcomputer begonnen en bij wijze van experiment is het virtuele model nu daadwerkelijk gebouwd. Op de vraag of dit de nieuwe GT-R is, antwoordt Nissan geen "ja", maar ook geen uitdrukkelijk "nee".

Toyota

De S-FR is een aandoenlijk klein sportwagentje van Toyota (130 pk). De achterwielaangedreven S-FR zou de sensatie van het rijden in een sportwagen bereikbaarder kunnen maken voor een groot publiek.

In Tokyo beleeft de vierde generatie van de Prius (middelste auto op de panoramafoto) zijn Japanse primeur, maar nog steeds zwijgt Toyota in alle talen over de CO2-uitstoot. De C-HR concept (rechts op de panoramafoto) is verder doorontwikkeld en is (wederom) in Tokyo te zien.

Porsche

Porsche grijpt de Tokyo Motorshow aan om twee nieuwe modellen wereldkundig te maken. De eerste is de nieuwe 911 Carrera (links op de foto). Daarnaast presenteert Porsche de 360 pk sterke Macan GTS.

Fiat, Alfa Romeo, Lancia

De merken Fiat, Alfa Romeo, Lancia en Abarth zijn een gevalletje apart in Tokio. Om de woordvoerder van de importeur te citeren hebben de merken gezamenlijk een marktaandeel van "nul komma nogwat". Om met een beperkt budget toch aanwezig te kunnen zijn op de Motorshow hebben de merken geen stand, maar "sponsoren" ze de show voor een symbolisch bedrag en zijn de auto's in een centrale hal te zien.

Piana

De Tokyo Motorshow biedt veel meer dan alleen personenauto's. Zo is er ook aandacht voor vrachtwagens, car audio, speelgoedauto's en experimentele voertuigen. In Japan is een wet in voorbereiding waardoor elektrische voertuigjes met een maximumsnelheid van maximaal 80 km/u eigen rijbanen plus een flink belastingvoordeel krijgen.

In de hoop de eerste en de beste te worden, bouwen allerlei bedrijven experimentele autootjes die aan de nieuwe wetgeving moeten voldoen. De favoriet van Autozine is de op de BMW Isetta geïnspireerde "Piana". Dankzij de deur aan de voorzijde kan de Piana in extreem smalle ruimten parkeren en dat is een groot goed in Tokio. De auto is ontwikkeld door een voormalig Toyota-medewerker, die van mening is dat elektrische auto's alleen succesvol kunnen zijn als ze leuker en begeerlijker zijn dan gewone auto's.

Conclusie

De Tokyo Motorshow viert zijn zestigste verjaardag. Het thema is deze keer "Your heart will race". Dat staat voor de snelle ontwikkeling die de Japanse auto-industrie doormaakt en voor de emotie die hoort bij auto's. Terwijl bij andere autoshows de auto's van morgen te zien zijn, toont Tokio de concepten voor de komende jaren.

Het draait in Tokio daarom meer om technische ontwikkelingen dan om daadwerkelijke primeurs. De mooiste conceptcars dit jaar zijn de Toyota S-FR, Mitsubishi EX en Mazda RX-Vision. Het grootste nieuws komt van Suzuki met de vrijwel productierijpe Ignis, MINI Cabrio en Porsche 911 Carrera. Al met al voldoende reden voor een feestje!

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!