14 oktober 2015
Fiat 500

Fiat 500

Verfijnd

Autotest | De ontwerpers van de nieuwe Fiat 500 stonden voor een uitdaging. De nieuwe 500 moest sterk lijken op de vorige, want de auto wordt juist om het uiterlijk gekozen. Tegelijkertijd moest de nieuwe 500 beter zijn dan het uitgaande model. Hoe heeft Fiat dit probleem opgelost?
 

De nieuwe versie van de klassieke Fiat 500 is inmiddels acht jaar op de markt. In die tijd zijn concurrenten gekomen en gegaan. Maar in plaats dat de verkopen van de Fiat 500 met de jaren zijn teruggelopen, blijft het model verkooprecords verbreken.

De nieuwe Fiat 500

Omdat Fiat geen enkel risico wil lopen met dit succesnummer, heeft de fabrikant besloten om het bestaande model aan te passen. "De nieuwe Fiat 500" is meer dan een facelift, want de auto is op 1.900 punten aangepast (waarbij de Italianen ieder nieuw schroefje meetellen).

Fiat 500

De meest in het oog springende wijzigingen zijn de voor- en achterbumper. De nieuwe koplampen geven de 500 een wat koddige uitstraling, in plaats van de vrolijke, dappere blik van voorheen. In het hart van de achterlichten is voortaan een paneel in de lakkleur opgenomen en dat staat erg goed.

Het interieur is voortaan mooier dankzij hoogwaardigere materialen. De oude snelheidsmeter en toerenteller zijn vervangen door een groot, rond beeldscherm. Hierop verschijnen de snelheidsmeter, toerenteller, eco-meter (hulp bij zuinig rijden) en gegevens van de boordcomputer. De nieuwe klokken zijn niet alleen beter afleesbaar, maar dankzij het fijnmazige beeldscherm ook heel mooi.

Fiat 500

Centraal op het dashboard is ruimte gemaakt voor een groot beeldscherm. Let hierbij op de woordkeuze: er is namelijk veel meer ruimte dan daadwerkelijk wordt gebruikt. In feite is de 500 voorzien van een onhandig klein beeldschermpje met daaromheen heel veel sierranden, logo's en knoppen. Op de functionaliteit valt weinig af te dingen: het navigatiesysteem en audiosysteem functioneren voorbeeldig.

Oud en vertrouwd

De nieuwste auto's in dit segment kunnen zelfstandig remmen voor gevaar en zijn voorzien van een licht- en regensensor. Omdat Fiat besloot het huidige model aan te passen, konden dergelijke nieuwe technieken niet worden toegevoegd.

Fiat 500

Omdat de "nieuwe 500" even groot is als de oude, kon ook de binnenruimte niet worden verbeterd. Als vanouds is de beenruimte voorin prima, maar met het optionele panoramadak is de hoofdruimte matig. De ruimte achterin laat in alle gevallen te wensen over.

De testauto was voorzien van met leder beklede stoelen met een onwennig hoge zit. Het zitvlak kan wel worden gekanteld, maar niet in hoogte worden versteld. Zowel lange als kortere bestuurders konden geen prettige zithouding vinden en begonnen, tevergeefs, na zo'n 30 minuten rijden te zoeken naar een betere zit.

TwinAir

De zogenaamde "TwinAir" motor is altijd het sterkste en het zwakste punt van de Fiat 500 geweest. TwinAir staat voor een eigenzinnige twee-cilinder motor die zuiniger zou zijn dan traditionele (vier-cilinder) motoren en dankzij een turbo toch even goed zou presteren.

Fiat 500

Voorheen was de TwinAir alleen zuinig bij een extreem kalme rijstijl en liep het verbruik sterk op bij vlotter rijden. Daarbij had de motor een rauwe loop en dat deed afbreuk aan het comfort. Voor de nieuwe 500 zijn beide problemen effectief aangepakt.

Fiat 500

Eenmaal warmgereden, heeft de motor een stillere loop (dankzij betere geluidsisolatie) en trilt de motor minder dan voorheen. De prestaties van de 80 pk / 145 Nm sterke TwinAir zijn prima. Niet alleen in de stad, maar ook op de snelweg heeft de 500 altijd de nodige reserve in huis. Sterker nog: op de snelweg rijdt de 500 TwinAir ongemerkt te hard!

Om echt zuinig te kunnen rijden, moet de eco-stand worden gekozen. Het verschil met de standaard modus is meteen duidelijk, want na een druk op de eco-knop is het alsof de auto plotseling bergop rijdt. Wanneer dan ook nog eens gebruik wordt gemaakt van de airconditioning, is het als rijden tegen een helling met wind tegen.

Fiat 500

De matige prestaties worden gelukkig beloond met een gematigd verbruik: na een kleine week rijden (voornamelijk in eco-modus) kwam het testverbruik uit op een keurige 4.8 liter per 100 km.

Eén ding heeft Fiat niet aangepakt: het trage start/stop-systeem is gebleven. Wanneer de auto tot stilstand komt en het koppelingspedaal wordt losgelaten (versnelling in "neutraal"), slaat de motor af om brandstof te besparen. Zodra het koppelingspedaal weer wordt ingetrapt om de eerste versnelling te kiezen, start de motor vanzelf. Dit gaat echter veel langzamer dan bij andere auto's. Het is bovendien belangrijk om te wachten tot de motor echt "loopt", anders slaat deze meteen weer af.

Fiat 500

Weggedrag

Niet alleen het innemende uiterlijk, maar ook het levendige weggedrag is een belangrijke reden om voor de Fiat 500 te kiezen. Ook na acht jaar kan de 500 zich op dit vlak nog altijd moeiteloos meten met de vaak jongere concurrentie.

Voor modeljaar 2015 is de voorwielophanging vernieuwd. De besturing is vooral op lage snelheid merkbaar lichter geworden. Dat is heel prettig, maar het maakt de verleiding groot om bij (bijna) stilstand al te gaan sturen en dat kan zorgen voor vroegtijdige slijtage van de voorbanden.

Op hoge snelheid stuurt de 500 zwaarder. Op de lange afstand zijn mede daarom weinig stuurcorrecties nodig en daarom legt dit kleintje ook gemakkelijk langere afstanden af.

Fiat 500

Conclusie

Fiat presenteert de nieuwe 500! Of beter gezegd: de sterk verbeterde 500, want de nieuwe Fiat 500 is gebaseerd op het model uit 2007. De auto is echter op zoveel punten verbeterd dat de term "facelift" tekort zou schieten.

Naast de nodige optische aanpassingen, is de uitrusting rijker geworden. Dit betreft niet de veiligheid, maar wel het comfort. De TwinAir motor is stiller geworden en het praktijkverbruik is lager geworden. Dankzij de aangepaste besturing voelt de auto levendiger in de stad.

Ondanks alle verbeteringen is de Fiat 500 niet beter (en wel duurder) dan nieuwe modellen van andere merken. Bij deze Fiat draait het echter om het plezier en op dat punt is het verschil alleen maar groter geworden. Dankzij alle verbeteringen is de nieuwe Fiat 500 verfijnder en daarom nog fijner!

plus
  • Leuk
  • Leuk
  • Leuk
min
  • Forse prijs
  • Oncomfortabele stoelen
  • Trage werking start/stop-systeem
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!