2 oktober 2015
Nissan Qashqai

Nissan Qashqai

Groots succes

Rij-impressie | De zoveelste middelgrote auto met een middelgroot prijskaartje, dat was niks voor Nissan. Nissan wilde anders zijn! Daarom is de Qashqai wel een middenklasser met een gemiddeld prijskaartje, maar verder verschilt deze Nissan op alle vlakken van de concurrentie. Dat verschil moet nu nog groter worden met de komst van de "DIG-T 163".
 

Omdat de Qashqai anders is dan anders, is Nissan vooral succesvol bij particuliere kopers. Terwijl zakelijke rijders zich voornamelijk laten leiden door fiscale aspecten, kiezen particulieren voor de auto waar ze zich prettig bij voelen.

Dat betekent ook dat een sterke motor tot de mogelijkheden behoort. De vorige generatie van de Qashqai was daarom leverbaar met een 1.6 en 2.0 liter motor. De 1.6 liter motor werd vervangen door de "1.2 DIG-T" die ondanks een kleinere inhoud een stuk sterker is.

Voor de 2.0 liter motor was tot nu toe geen vervanging beschikbaar. Dat gat wordt nu opgevuld door de "DIG-T 163". Let daarbij op hoe Nissan zorgvuldig "vergeet" om de motorinhoud te noemen in de type-benaming. Ondanks de geringe inhoud (1.6 liter), is de DIG-T namelijk sterker dan de 2.0 liter motor van weleer (163 pk t.o.v. 140 pk).

Nissan Qashqai

Praktijk

Echter, er is een groot verschil tussen de cijfers op papier en de prestaties in de praktijk. De "Qashqai DIG-T 163" voelt vanaf de eerste kennismaking groot en machtig, iets waar het de kleinere motor aan ontbrak. De auto zet zich gemakkelijk in beweging en de bestuurder heeft direct het gevoel dat deze Qashqai tot heel wat in staat is.

Bovendien heeft de DIG-T een buitengewoon stille loop, waardoor het comfort van de Qashqai naar een hoger plan wordt getild. Echter, door het uitblijven van motorgeluiden vallen geluiden van de rijwind des te meer op.

Nissan Qashqai

Dankzij de sterke motor heeft de bestuurder altijd het aangename gevoel een enorme reserve paraat te hebben. Echter, dit blijft bij een gevoel. Wanneer het gaspedaal dieper wordt ingetrapt, gebeurt er hoegenaamd niets. Pas wanneer het toerental oploopt tot boven de 2.000 tpm springt de turbo bij en levert de DIG-T de beloofde prestaties.

Alleen dan is de DIG-T beduidend sterker en sneller dan de bestaande motoren. In stadsverkeer is dit effect gering. Bij tussenacceleraties op de snelweg of in de bergen weet de "DIG-T 163" juist goed te overtuigen. Afhankelijk van de rijstijl ligt het praktijkverbruik tussen de 6 en 7 liter per 100 km.

Weggedrag

Wat is gebleven, is het aangename gevoel om iets hoger te zitten dan in een doorsnee auto. Dat geeft een goed overzicht over het verkeer en omdat de snelheden lager lijken te liggen is het rijden minder vermoeiend. Houd er wel rekening mee dat de Qashqai een "crossover" is en geen SUV. SUVs zijn beduidend groter en hoger.

Nissan Qashqai

Dat de Qashqai een "crossover" (en geen SUV) is, blijkt vooral uit de wegligging. Het weggedrag van de Qashqai doet nauwelijks onder voor traditionele, lagere auto's. De bestuurder hoeft de rijstijl niet aan te passen en ook het veiligheidsniveau is vergelijkbaar.

Uitrusting

Om de veiligheid verder te vergroten beschikt de Qashqai (afhankelijk van de gekozen uitvoering) over het zogenaamde "Safety Shield". Dit staat voor een verzameling van veiligheidssystemen die onderling samenwerken.

Nissan Qashqai

Zo voorziet de Qashqai in de inmiddels gebruikelijk dodehoek detectie, vermoeidheidsdetectie en 360 graden camera's. Nissan gaat een stap verder door middels de camera's objecten te herkennen zodat expliciet kan worden gewaarschuwd voor voetgangers.

Omdat de Qashqai een crossover is, is het interieur beduidend ruimer bemeten dan dat van de gemiddelde hatchback. Niet alleen de hoofdruimte, beenruimte en ruimte rondom de voorstoelen is uitstekend. Ook de achterbank biedt beduidend meer ruimte dan de gemiddelde personenauto.

Nissan Qashqai

Conclusie

De Nissan Qashqai is de populairste auto in zijn klasse onder particuliere kopers. Terwijl zakelijke kopers hun keuze vooral baseren op fiscale aspecten, kiezen particulieren vooral met het gevoel. Zij willen een auto die anders is dan anders.

Nissan speelt daar slim op in met de Qashqai, die er niet alleen anders uitziet maar ook nog eens meer ruimte biedt. Daarbij maakt de rijke uitrusting het dagelijks leven met de Qashqai makkelijker en veiliger. De "DIG-T 163" motor is daarbij een echte aanwinst. Met deze nieuwe motor is de Qashqai niet alleen sneller, maar vooral comfortabeler en grootser.

plus
  • Moderne techniek
  • Anders dan anders
  • DIG-T 163 is sterk en stil
min
  • Trage ontwikkeling infotainment systeem
  • Geluiden van rijwind nadrukkelijk aanwezig
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!