31 juli 2015
Ford Fiesta

Ford Fiesta

Pret op budget

Autotest | De huidige Ford Fiesta is geïntroduceerd in 2008. Daarom lijkt het inmiddels tijd voor een geheel nieuwe generatie. Maar bij Ford denkt men daar heel anders over! De "Red & Black Edition" moet bewijzen dat de Fiesta juist springlevend en jong van geest is. Is dat pure marketingpraat of is de Fiesta nog steeds het feestnummer van weleer?
 

Afgaande op het uiterlijk is die laatste vraag eenvoudig te beantwoorden: in het knalrood in combinatie met zwarte accenten oogt de Fiesta jong en vitaal. Dankzij de facelift van 2013 ziet het front er stoer uit, waarbij de spoiler en andere "opsmuk" van deze speciale editie de rest doen. Dit is geen model op leeftijd, maar een ronduit begeerlijke auto!

Binnenin wordt die trend voortgezet. Ook hier spelen de kleuren rood en zwart de boventoon om tot een levendig en sportief geheel te komen. Let daarbij op de stoelen met extra zijdelingse steun, de middenconsole in glanzend zwart en de aluminium pedalen.

Ford Fiesta

De ruimte voorin laat weinig te wensen over. Dat geldt niet alleen voor de hoofd- en beenruimte maar ook voor de beweegruimte rondom de voorstoelen. De ruimte achterin is, zoals bij de meeste auto's van deze omvang, matig.

Uitrusting

Het dashboard is bezaaid met knoppen, hetgeen er indrukwekkend uitziet maar ook verwarrend is. Recent is het dashboard van de Ford Focus opgeruimd en ook de Fiesta zou zo'n opschoonronde goed kunnen gebruiken. Gelukkig zijn de vele knoppen niet alleen voor de show: het uitrustingsniveau van deze speciale editie is daadwerkelijk uitgebreid. Om de auto betaalbaar te houden heeft Ford steevast gekozen voor handige en leuke voorzieningen, maar niet voor de meest luxueuze.

Ford Fiesta

Het inmiddels verplichte audio-, navigatie- en communicatiesysteem is uitgebreid, maar ronduit onhandig te bedienen. Het beeldscherm is niet alleen klein, maar is ook nog eens diep in het dashboard weggebouwd. Het is daarom moeilijk af te lezen en vanwege de onhandige plaatsing niet te bedienen door het aan te raken (geen "touch screen"). Na enig oefenen en experimenteren met de vele knoppen op de middenconsole wordt de werking duidelijk, maar handig is anders.

Heel vreemd: wanneer een Apple iPhone wordt gekoppeld, verschijnt een foutmelding over een ontbrekende Microsoft-library. Gelukkig volstond het om deze melding weg te klikken, waarna alles alsnog vlekkeloos werkte. Zelfs de spraakherkenning werkt soepel en dat is wel eens anders bij dit soort systemen!

Motor

Tot enkele jaren geleden wees een motor met een inhoud van 1.0 liter en drie cilinders op een low budget-aandrijving voor kleine stadsautootjes. De kleine inhoud en het geringe aantal bewegende delen zorgen ervoor dat een dergelijke motor goedkoop kan worden gebouwd en voordelig is in gebruik. Het nadeel van deze constructie zijn een gering vermogen en een onrustige loop.

Ford Fiesta

Ford wist beide problemen te verhelpen en daarmee vindt deze efficiënte motor zijn weg nu ook in grotere modellen. Sinds 2012 past het merk de "1.0 EcoBoost" zelfs toe in de Focus! In de compacte Fiesta zou een "ouderwetse" driecilinder voldoen, maar de verfijnde EcoBoost zorgt voor een heel bijzonder karakter.

Ford Fiesta

Het lage verbruik is gebleven en wie kalm rijdt denkt te maken te hebben met een heel gewone, kleine krachtbron. Het kenmerkende roffelende geluid van een driecilinder is echter veranderd in een sportief geluid dat aanzet tot gasgeven! En wanneer gas wordt gegeven blijkt dat deze EcoBoost heel wat meer vermogen in huis heeft dan een doorsnee motor...

De Fiesta was al leverbaar met een 100 en een 125 pk sterke 1.0 EcoBoost motor, maar voor de hier gereden "Red & Black Edition" heeft Ford er nog een schepje bovenop gedaan. In deze sportieve variant levert de inmiddels welbekende krachtbron 140 pk! Daarmee zijn de prestaties op papier al heel verdienstelijk (0-100 km/u in 9 seconden en een topsnelheid van 201 km/u), maar voor het gevoel is de auto nog veel sneller!

Ford Fiesta

Dankzij de geringe motorinhoud is de reactie van het gaspedaal direct. Daarbij wordt het maximale koppel (dat zorgt voor tussenacceleraties) afgegeven rond de 2.500 toeren per minuut en zijn de versnellingsbakverhoudingen zo gekozen, dat bij de meest gangbare snelheden exact dat toerental wordt aangehouden. Daarom is altijd een heerlijke reserve beschikbaar, alsof de Red & Black rijdt op een golf van koppel.

Dankzij de goed gekozen versnellingsbakverhoudingen wordt het motorvermogen niet alleen optimaal gebruikt, maar is zuinig rijden eenvoudig. Ford belooft een verbruik van 1 op 22.2. Dat is op lange afstanden en met een kalme rijstijl daadwerkelijk te realiseren. Wie echter toegeeft aan het uitdagende karakter van de Red & Black komt uit op 1 op 18.5.

Ford Fiesta

Weggedrag

Al sinds de introductie was het weggedrag hét sterke punt van de Fiesta. Inmiddels zijn heel veel concurrenten op de markt verschenen, waarvan diverse exemplaren buitengewoon goed sturen. Maar deze hernieuwde kennismaking met de Fiesta bewijst dat Ford net even meer verfijning biedt.

Een snelle bocht geeft daarom net even meer voldoening, terwijl bij kalm rijden beter voelbaar is hoe mooi de auto in balans is. Bovendien komt dat karakter nog beter tot zijn recht in combinatie met de sterkere motor.

Conclusie

Wat te doen met een model op leeftijd? De meeste merken kleden oudere modellen rijk aan, zetten ze tegen een scherpe prijs in de markt en hopen er het beste van. Ford zet juist de tegenaanval in en maakt de Fiesta nog hipper, nog sneller en vooral nog leuker met de "Red & Black Edition".

Met deze bijzondere uitvoering legt Ford de nadruk op de sterke punten van de Fiesta, namelijk de sterke en zuinige 1.0 liter EcoBoost motor en het weggedrag. De driecilinder krachtbron werd nog eens extra opgepept en dankzij een sportieve aankleding komt het sportieve karakter nog beter tot uiting. De Ford Fiesta was al een feestnummer, maar als Red & Black wordt die pret nu geleverd op budget.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Geslaagde vormgeving
  • Uitstekende wegligging
min
  • Mist zesde versnelling
  • Onhandig klein beeldscherm navigatiesysteem
  • Veiligheidsgordels niet in hoogte verstelbaar
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!