28 januari 2008
Audi A3 Cabriolet (2008 - 2014)

Audi A3 Cabriolet (2008 - 2014)

Delicatesse

Autotest | Audi wil het leven mooier maken. Een Audi is even groot, snel en veilig als menig andere auto. Maar een Audi is fraaier getekend, beter afgewerkt en comfortabeler. Op die manier maakt een Audi het leven prettiger. De A3 moet die pret nu nog verder verhogen, want deze compacte Audi is er nu ook als cabriolet. Wat is de meerwaarde van deze open variant?
 

De Audi A3 is als een goed restaurant. Dankzij uitstekende ingrediënten en een prima bereiding, wordt een gewone maaltijd toch pure verwennerij. De A3 is een gewone middenklasser, maar dankzij de fraaie vormgeving en smetteloze afwerking is dit voor de fijnproever toch een bijzondere auto.

De Cabrio heeft een andere neus dan de alledaagse A3. Het exclusieve front is volgens Audi alleen voorbehouden aan de cabriolet, er zijn vooralsnog geen plannen voor een facelift van de gewone A3.

Audi A3 Cabriolet (2008 - 2014)

Binnen

Het dashboard en de bekleding van de A3 Cabriolet zijn gelijk aan die van de hatchback. Dat betekent strakke, moderne lijnen, op het steriele af. De uitrusting is compleet en modern, maar alleen als de klant daar voor kiest. Zoals iedere Audi is ook deze A3 Cabrio standaard karig uitgerust en komt de echte verwennerij van optiepakketten. Daarmee is de A3 Cabrio te voorzien van alle moderne gemakken zoals Bluetooth telefoonkoppeling en een audiosysteem dat MP3 bestanden rechtstreeks van geheugenkaartjes leest.

Alle functies worden bediend met Audi's "Multi Media Interface" (MMI). Dit systeem is compleet, maar helaas minder mooi uitgevoerd en minder gebruikersvriendelijk dan soortgelijke systemen van andere merken. Zelfs "bloedbroeder" Volkswagen heeft inmiddels een veel fraaier systeem in huis.

Audi A3 Cabriolet (2008 - 2014)

Voorin biedt de A3 Cabrio even veel ruimte als de hatchback. Wanneer de stoel in de achterste stand wordt gezet, kunnen zelfs lange bestuurders niet meer bij het koppelingspedaal! Achterin is de ruimte minder genereus. De achterbank is er niet alleen voor de show, maar volwassenen moeten wijdbeens zitten als de voorstoelen niet een paar tandjes naar voren zijn gezet.

De bagageruimte is juist fors (260 liter). Heel bijzonder is dat de achterbank net zo gemakkelijk is op te klappen als bij de gewone A3. Tegenover deze praktische opzet staat dat de achterste hoofdsteunen niet konden worden onttrokken aan het zicht, waardoor ze nu altijd zichtbaar zijn als twee grote sleepogen op de achterplecht.

Kap

Audi heeft, geheel tegen de trend in, gekozen voor een traditioneel stoffen dak. Het eerste voordeel daarvan is dat de bagageruimte altijd even groot is, of het dak nu open of dicht is. Daarbij weegt een stoffen dak minder dan een moderne stalen constructie en dat komt de rijeigenschappen ten goede.

Audi A3 Cabriolet (2008 - 2014)

Met gesloten kap is deze Cabrio vrijwel even comfortabel als de A3 met vast dak. Alleen op hoge snelheid is in de cabriolet iets meer windruis te horen, met name rond de zijruiten. Toch is de A3 Cabriolet zo comfortabel dat ook dit pretnummer zich prima leent voor het afleggen van lange afstanden.

Het dak opent en sluit naar keuze half automatisch (zelf beugels vergrendelen en ontgrendelen bij de voorruit) of volautomatisch. Het volledig elektrische exemplaar heeft negen seconden nodig om het dak te openen of te sluiten. Dat gaat zonder piepen of kraken en mag desnoods rijdende tot een snelheid van 30 km/u.

Audi A3 Cabriolet (2008 - 2014)

Open

Eenmaal geopend is de A3 veel meer dan alleen een goed restaurant. Dankzij het geopende dak kunnen de inzittenden volop genieten van de omgeving. In de volle zon en met zicht op een chique jachthaven, lijken dezelfde consumpties ineens nog beter te smaken!

Ook nu weet de A3 Cabrio zich te onderscheiden van de gemiddelde cabriolet. Bestuurder en bijrijder zijn goed beschut tegen de wind, die nauwelijks voelbaar maar helaas wel nadrukkelijk hoorbaar is. Tegelijkertijd zijn ze niet zo ingebouwd, dat het gevoel van vrijheid verloren gaat. Zelfs tot 80 km/u kan comfortabel worden gereden met geopend dak én geopende ramen. Boven die snelheid is het prettiger om de zijruiten te sluiten en het windscherm te plaatsen (dat op de plek van de achterbank komt).

Motoren

De testauto is de snelste uitvoering: de 2.0 T-FSI. Door ruimtegebrek is de A3 Cabrio niet leverbaar met Audi's Quattro vierwielaandrijving. Bij voluit accelereren is het daarom zaak beide handen stevig aan het stuur te houden. De voorwielen kunnen het vermogen nauwelijks aan en trekken aan het stuur. Dit 200 pk sterke topmodel presteert uitstekend en maakt van de A3 Cabrio een echte pretauto. Het basismodel is voorzien van een 1.8 liter T-FSI motor (160 pk) en ook deze presteert prima, maar bijt iets minder door in de extremen.

Voor de echte kilometervreter levert Audi de A3 Cabrio ook met dieselmotor. De 2.0 TDi heeft meer trekkracht dan de 2.0 benzinemotor, maar bouwt het vermogen veel geleidelijker op en is daarom minder levendig. Bovendien is de diesel sterk afhankelijk van de turbo, waardoor de bestuurder is genoodzaakt de motor op toeren te houden. De benzinemotoren leveren al bij laag toerental veel vermogen en lenen zich daarom beter voor ontspannen flaneren langs de boulevard.

Audi A3 Cabriolet (2008 - 2014)

Weggedrag

Het weggedrag is sterk afhankelijk van de gekozen uitvoering. De standaard A3 Cabrio stuurt prima en tordeert nauwelijks, maar rijdt niet veel beter dan de concurrentie. Daar komt verandering in met het optionele sportonderstel. Daarmee helt de auto beduidend minder over en is de reactie op het stuurwiel scherper (alhoewel de besturing iets te licht blijft).

Met sportonderstel geeft de A3 vanaf het eerste moment veel vertrouwen en voelt de bestuurder als vanzelf waar de grenzen liggen. De eerste bocht wordt daarom meteen vlot ingestuurd, waarop de voorwielen zich vastbijten in het asfalt en zich nauwelijks laten verleiden tot onderstuur. Als cabriolet geeft de A3 nog meer rijplezier en is het genieten nog intenser.

Conclusie

Een Audi A3 is een fijne auto, een A3 Cabriolet is nog fijner. De Audi A3 is een "gemiddelde middenklasser", maar de vormgeving, afwerking, uitrusting en rijkwaliteiten zijn bovengemiddeld goed. Datzelfde komt allemaal terug in de A3 Cabrio. De royale ruimte voorin is gebleven. De ruimte op de achterbank is nu zeer beperkt. Dankzij een slimme constructie van de achterbank en het dak, biedt de A3 Cabrio veel bagageruimte.

Met gesloten kap is de A3 Cabrio vrijwel even comfortabel als de gewone A3. Met geopend dak zitten bestuurder en bijrijder goed uit de wind en is het gevoel van vrijheid compleet. De turbomotoren zijn stil, sterk en relatief zuinig. Met sportonderstel is het weggedrag uitmuntend en biedt de A3 Cabrio nog meer rijplezier dan een gewone A3.

plus
  • Vlotte en zuinige FSI motoren
  • Grote, bruikbare bagageruimte
  • Zeer comfortabel, ook met geopend dak
min
  • Te lichte besturing
  • Alleen met opties echt compleet
  • Niet leverbaar met Quattro vierwielaandrijving
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!