23 juni 2015
Mercedes-AMG GT

Mercedes-AMG GT

Kwajongensdroom

Autotest | Mercedes-Benz biedt meer coupés aan dan ieder ander merk. In een coupé kunnen twee inzittenden in alle luxe genieten van zowel de rit als de auto zelf. Het aanbod begint bij de relatief eenvoudige CLC en loopt door tot het summum van luxueus rijden met de S-Klasse Coupé. En dan is er nog een droomauto die overal boven staat: de rebelse AMG GT.
 

Volgens Mercedes-Benz is de AMG GT niet de opvolger van de SLS en de SLR. Dat waren rasechte sportwagens en de AMG GT is, zoals de naam al aangeeft, een "Gran Turismo". Dat staat voor een sportief getinte auto, die bedoeld is om lange afstanden mee af te leggen.

Maar wie op de reacties van buitenstaanders afgaat, komt tot een heel andere conclusie! Nog geen vijf minuten na aanvang van de proefrit gaat er al een raampje van een andere auto open en wordt de testauto op de snelweg gefotografeerd. Het zou de eerste van vele zijn.

Mercedes-AMG GT

De testauto is dan ook bepaald geen onopvallende verschijning. Dat begint met het wulpse (aluminium) koetswerk in een wijnrode kleur. Het "First Edition" pakket, bestaande uit een vaste spoiler achterop, splitters vóór en een carbon dak in een contrasterende kleur doen de rest. En dan is er nog het brullende geluid uit de dubbele uitlaat, maar daarover later meer.

Gran Turismo

Toch is deze gran turismo wel degelijk anders dan traditionele tweezits sportwagens. Die kennen in de regel allerlei luxeproblemen die de AMG GT vreemd zijn. Zo is de instap eenvoudig (geen vleugeldeuren!) en biedt de GT volop hoofd- en beenruimte. Een achterbank is afwezig en daarom is de bagageruimte bovengemiddeld groot (285 liter).

Mercedes-AMG GT

De uitrusting is meer dan compleet, met alle luxe- en veiligheidssystemen die van een auto als deze moge worden verwacht. Daarbij gaat een bijzondere vermelding uit naar het optionele Burmester audiosysteem, want de klank ervan is zeldzaam goed.

De eerste kilometers verlopen wat onwennig omdat de bestuurder en bijrijder bijna bovenop de achteras zitten en uitkijken op een enorme (magnesium) motorkap.

Mercedes-AMG GT

Tegelijkertijd is het koetswerk goed te overzien en is manoeuvreren geen enkel probleem; en dat is wel eens anders met auto's van dit kaliber! Verkeersdrempels vormen geen onmogelijk obstakel. Ook is de AMG GT niet zo onmogelijk breed dat smalle straatjes of parkeergarages een grotere uitdaging zijn dan een circuit. Wat een verademing!

Techniek

De Mercedes-AMG GT is leverbaar in twee varianten. De gewone versie is goed voor 462 pk / 600 Nm, de hier gereden "S"-versie doet daar nog een schepje bovenop en levert 510 pk / 650 Nm. Dat vermogen komt uit een 4.0 liter V8 met dubbele turbo die voorin ligt en de achterwielen aandrijft (gewichtsverdeling: 47/53).

Mercedes-AMG GT

Op het gehoor lijkt het echter alsof de motor achterin ligt. Het geluid in de cabine wordt namelijk overheerst door de diepe grom uit de enorme uitlaatpijpen. Bij lage snelheden lijkt iedere slag van de motor hoorbaar, alsof het mechaniek protesteert tegen voorzichtige bestuurders. Zodra de snelheid oploopt, verandert het geluid in een sonore dreun.

De reactie op het gaspedaal, het karakter van het onderstel, de schakelkarakteristiek van de versnellingsbak en de assistentie van de anti-slip regeling zijn allemaal naar wens in te stellen. Daarom kan de GT zich gedragen als een goedmoedige krachtpatser, als een agressief racemonster en alles wat daar tussenin zit.

Comfort?

Verwacht echter nooit het comfort van een luxe reisauto! Ook in de comfort-stand is een tikje op het gaspedaal al voldoende voor machtige acceleraties. Bovendien moet bij vochtig wegdek al voorzichtig met het gaspedaal worden omgesprongen om er voor te zorgen dat de GT daadwerkelijk wegkomt bij een verkeerslicht en niet alleen spartelt.

Mercedes-AMG GT

In de comfort-stand blijft het toerental op de snelweg beperkt, zodat de GT zich ook leent voor langere afstand. De motor mag dan niet opdringerig zijn, het prominente uitlaatgeluid en de geluiden van de banden (maatje 295/30ZR20 achterop) zorgen ervoor dat de GT erg vermoeiend is.

Mercedes-AMG GT

Het onderstel is in de comfort-stand al beduidend stugger dan dat van de gemiddelde sport-coupé, maar onregelmatigheden in het wegdek worden zo goed opgevangen, dat de GT zich nog net leent voor dagelijks gebruik.

Alleen de besturing is echt "gran turismo": de AMG GT stuurt standaard zo licht dat de bestuurder geen enkele "feed back" krijgt via het stuurwiel. De remmen zijn prima opgewassen tegen het motorvermogen, maar niet zo agressief als bij pure sportwagens.

Sportwagen

Verruil de "comfort"-modus voor de "sport"-stand, trap het gaspedaal dieper in en de GT AMG komt tot leven. Hoe mooi de belofte van een "gran turismo" ook is, een auto met zo veel vermogen en met zo'n capabel onderstel is gemaakt om te presteren!

Mercedes-AMG GT

De sprint van 0 naar 100 km/u kost 3.8 seconden. Dit gaat echter met zo veel wielspin gepaard, dat vierwielaandrijving voor veel betere prestaties zou kunnen zorgen. Volgens Mercedes-Benz maakt achterwielaandrijving de auto echter puur en spectaculair; en daar valt zeker wat voor te zeggen. Bovendien houden de elektronische veiligheidsnetten (indien ingeschakeld) de auto keurig in bedwang.

De prestaties zijn niet alleen te danken aan het motorvermogen, maar ook aan de slimme techniek. Om het vermogen ook in de bocht optimaal te kunnen benutten, is de AMG GT standaard voorzien van een mechanisch sperdifferentieel op de achteras. De GT S heeft een elektronisch exemplaar, omdat deze nog sneller reageert en daarom voor meer grip zorgt (of eigenlijk: wielspin nog langer uitstelt).

Mercedes-AMG GT

Daarbij zorgt een zeventraps automaat met dubbele koppeling (in transaxle-opstelling) voor zeer korte schakeltijden. In de sport-stand wordt tussengas gegeven om te voorkomen dat het toerental kortstondig terugvalt (en het geeft spectaculaire "knallen" uit de uitlaten). Doordat de turbo's niet buiten maar binnen de V-opstelling van de motor zijn geplaatst, reageert de GT merkbaar nog gretiger op ieder commando.

Uiteindelijk zijn het de echt hoge snelheden waarop de AMG GT zich het beste kan bewijzen. Dit is het type auto dat even gemakkelijk van 150 naar 250 km/u sprint als van 50 naar 100! Bij wijze van uitzondering breekt Mercedes-AMG met de "gentlemens agreement" om de maximumsnelheid van sportwagens te beperken tot 250 km/u. De GT-S gaat door tot een adembenemende 310 km/u...

Mercedes-AMG GT

Conclusie

Naast alle chique en elegante coupés die Mercedes-Benz aanbiedt, is de AMG GT een echte rebel. De naam "gran turismo" is daarom wat misleidend. De buitenmaten en de uitstraling zijn weliswaar beschaafd, maar dit is alles behalve een tamme auto.

Wanneer alle elektronica in de comfort-stand staat, is de GT dagelijks bruikbaar. Bovendien is de GT vrij van allerlei luxeproblemen waar volbloed sportwagens wel door worden geplaagd (onoverzichtelijk, onpraktisch, torenhoog verbruik (en dus hoge BPM!)).

Toch komt de AMG GT alleen tot zijn recht wanneer sportief wordt gereden. Dan zorgen het lichtgewicht koetswerk, de perfecte gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt voor een uitmuntend weggedrag. De V8 bi-turbo motor levert voldoende vermogen om zelfs de stoutste dromen waar te maken. Want terwijl een sportcoupé van Mercedes-Benz al een jongensdroom is, is de Mercedes-AMG een echte kwajongensdroom!

plus
  • Zeer snel
  • Ook dagelijks bruikbaar
  • Geen van de bekende supercar-nadelen
min
  • Te lichte besturing
  • Luidruchtig en vermoeiend op lange afstand
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!