21 juli 2015
Renault Kadjar

Renault Kadjar

Op avontuur

Autotest | De auto-industrie heeft een nieuwe goudmijn aangeboord. Terwijl de autoverkopen afnemen, blijft de vraag naar middelgrote SUV's juist toenemen. Logisch dus dat ook Renault nu een middengrote SUV introduceert. Om uit te vinden waartoe de Kadjar 4x4 in staat is, ging Autozine op avontuur....
 

Renault heeft al een kleine SUV in huis: de Captur. Die auto is razend populair dankzij de elegante vormgeving en het bijzondere concept. De Captur is namelijk een slimme mix van terreinauto en gezinsauto.

De Kadjar is in alle opzichten de grote broer van de Captur. Ook de Kadjar verpakt de ruimte van een gezinsauto in het stoere jasje van een terreinauto. Maar omdat de Kadjar op een platform staat dat ook voor andere modellen wordt gebruikt (Nissan Qashqai, Renault Espace), hadden de vormgevers iets minder vrijheid. De lijnen zijn daarom minder harmonieus; alsof hij het maatpak van een ander draagt.

Renault Kadjar

In technisch opzicht gaat de Kadjar een forse stap verder dan de kleine Captur. De Kadjar is namelijk daadwerkelijk bedoeld voor gebruik in het terrein. De bodemvrijheid bedraagt 200 mm en met een aan- en afrijhoek van respectievelijk 18 en 25 graden kan de Kadjar een hellinkje aan. Daarbij is de hier getoonde auto voorzien van bodembescherming die doorloopt tot in de voor- en achterbumper. De optionele trekhaak is wegklapbaar, zodat niemand zich er aan kan bezeren.

In het interieur verwijzen alleen twee grote handgrepen bij de middentunnel naar het avontuurlijke karakter van de Kadjar. Op dit detail na had het interieur van iedere andere Renault kunnen zijn. De ruimte voor- en achterin is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Ook de bagageruimte is met 472 liter heel gemiddeld, maar de dubbele laadvloer met waterdichte anti-slip mat maakt de Kadjar net iets slimmer.

Renault Kadjar

Uitrusting

Ook heel slim is het beeldscherm dat de traditionele klokken achter het stuurwiel vervangt. Op die manier kan de gebruiker zelf een indeling kiezen, bijvoorbeeld door de nadruk te leggen op de snelheid, de toerenteller of juist de verbruiksmeter. Ook kan worden gekozen voor diverse kleuren en thema's.

Op het gebied van veiligheid biedt de Kadjar het "Active Emergency Braking System" dat waarschuwt of zelfs automatisch remt voor gevaar. "Lane Departure Warning" waarschuwt als zonder richting aan te geven van rijstrook wordt gewisseld. Daarbij waarschuwt de "Blind Spot Warning" voor objecten in de dodehoek van de buitenspiegel. Uiteraard biedt de Kadjar ook alle gebruikelijke airbags, elektronische-stabiliteits programma's (ESP) en kreukelzones.

Renault Kadjar

De camera die voor bovenstaande systemen wordt gebruikt, leest tijdens het rijden ook verkeersborden. Zo verschijnt de laatst-geziene maximumsnelheid naast de snelheidsmeter. Naast de cruise-control is er ook een snelheidsbegrenzer, om helemaal zeker te weten dat het nooit te hard gaat.

Wanneer wordt gekozen voor een navigatiesysteem, dan is dit verzorgd door TomTom. Dat garandeert goed kaartmateriaal en uitgekiende routes zonder daar de hoofdprijs voor te moeten betalen. Helaas is het beeldscherm wat klein, maar het blijft prettiger (en mooier!) dan een draagbaar navigatiesysteem.

Renault Kadjar

dCi 130 4x4

Afhankelijk van het beoogde gebruik, kan worden gekozen voor voorwielaandrijving of vierwielaandrijving. Wanneer de Kadjar puur wordt gebruikt als gezinsauto, is tweewielaandrijving de voordeligste keuze in aanschaf en gebruik. Maar... wanneer de auto daadwerkelijk buiten de gebaande paden gebruikt zal worden, is vierwielaandrijving een uitkomst.

Renault Kadjar

Op het moment van schrijven is de vierwielaangedreven Kadjar altijd voorzien van de sterkste dieselmotor op het programma: de "dCi 130". Met andere woorden: vierwielaandrijving in combinatie met een benzinemotor behoort (vooralsnog) niet tot de mogelijkheden.

Na een eerdere testrit met de "TCe 130" (benzinemotor), is de "dCi 130" (dieselmotor) een aangename verrassing. Beide motoren leveren weliswaar hetzelfde vermogen (130 pk), maar de dieselmotor heeft veel meer koppel (320 Nm tegenover 205 Nm voor de TCe). Bovendien is het vermogen bij een lager toerental beschikbaar, waardoor de dieselmotor gevoelsmatig veel beter presteert. De Kadjar is stil, maar de concurrenten zijn in de regel nog stiller.

Renault Kadjar

Renault stelt dat de "dCi 130 4x4" gemiddeld 4.9 liter dieselolie per 100 km verbruikt. Met een kalme rijstijl is dat daadwerkelijk te realiseren. Hierbij dient opgemerkt te worden, dat het verbruik bij snelheden boven de 110 km plotseling sterk stijgt. De nadruk ligt dus op een -kalme- rijstijl.

Off-road

Op de openbare weg valt op dat de Kadjar beduidend zachter is geveerd dan de meeste concurrenten. Renault kiest nadrukkelijk voor comfort boven sportiviteit. Dat is prettig op slecht wegdek, maar het betekent ook dat het koetswerk overhelt in snel genomen bochten.

Na de verplichte testrit op de openbare weg doemt dan eindelijk de woestijn op. Midden in Spanje ligt een droog en dor gebied dat populair is bij filmmakers, avonturiers en 4x4 rijders. Nu mag ook de Kadjar zich hier bewijzen!

Renault Kadjar

Met een druk op de knop kan worden gekozen voor automatische vierwielaandrijving (de achterwielen springen tijdelijk bij wanneer dat nodig is) of permanente vierwielaandrijving (de aandrijfkrachten zijn 50/50 verdeeld over de voor- en achterwielen). De Kadjar heeft geen lage gearing of elektronische afdaalhulp, maar de dieselmotor geeft in de laagste versnelling voldoende "tegendruk" om veilig af te dalen zonder te remmen.

In alles is te merken dat de Kadjar in de basis een gewone gezinsauto is, maar zolang de paden worden gevolgd die in de loop der jaren door andere terreinauto's zijn gemaakt, baant de Kadjar zich dapper een weg door het uitgestrekte landschap. Met enige handigheid komt deze Renault uiteindelijk op plekken waar gewone auto's nooit kunnen komen.

Renault Kadjar

Conclusie

Na het overweldigende succes van de Captur introduceert Renault nu de Kadjar. Net als de kleinere Captur is de Kadjar een gezinsauto met het uiterlijk van een terreinauto.

De Kadjar zal op de eerste plaats worden gekozen met het verstand. De Kadjar is ruim, praktisch en dankzij de moderne elektronica comfortabel en veilig. De moderne motoren combineren voldoende prestaties met een bescheiden verbruik. Met name de "dCi 130" valt hierbij in positieve zin op.

Tegelijkertijd wordt de Kadjar gekozen met het gevoel. Het uiterlijk en de optionele vierwielaandrijving geven deze gezinsauto een avontuurlijk karakter. Alleen voor Renault is er weinig avontuur aan de Kadjar te beleven, want het is het juiste product op het juiste moment.

plus
  • Comfortabel
  • Moderne, bruikbare techniek
  • Geslaagde mix tussen SUV en MPV
min
  • Gering aanbod van apps voor R-Link
  • Verbruik loopt sterk op bij hoge snelheden
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!