9 mei 2015

Barcelona Motor Show 2015

Thuiswedstrijd voor Seat

Autoshow | Hij is bijna een eeuw oud, want de eerste editie van de Salón Internacional del Automóvil de Barcelona vond plaats in 1919. Toch zijn de Europese en wereldprimeurs dit jaar schaars. Deze jaargang stond in het teken van de onthulling van de vernieuwde Seat Ibiza en de aanwezigheid van de gefacelifte Alhambra. En van duurzaamheid, want de stad Barcelona is bijna wanhopig op zoek naar schonere technologie en vlotter doorstromend verkeer. Autozine doet verslag.
 

Een wereldprimeur! Hét belangrijkste nieuws op de Autosalon van Barcelona is de vernieuwde Seat Ibiza. De uiterlijke verschillen tussen de nieuwe en de oude Seat Ibiza zijn echter beperkt tot nieuwe koplampen met LED en nieuwe velgen. De onzichtbare verschillen zijn belangrijker, want de connectiviteit wordt sterk verbeterd, de Ibiza krijgt diverse nieuwe rijhulpsystemen en er komen nieuwe motoren. Onder meer een 1.4 EcoTSI met cilinderuitschakeling. Ook nieuw zijn de lakkleuren Moonstone Grey en Chilli Red.

Deze zomer arriveert de licht vernieuwde Seat Alhambra bij de dealers. Ook hier is het: zoek de verschillen. Achterlichten met LED, iets andere grille en nieuwe velgdesigns. De MPV is nu tot 15% zuiniger dankzij nieuwe motoren. Net als bij de Ibiza, heeft Seat vooral de rijhulpsystemen, het infotainment en het gemak waarmee de Alhambra is te verbinden aan de diverse mobiele telefoons verbeterd.

Een Europese primeur is de vernieuwde Jaguar XF. Deze is grotendeels gemaakt van aluminium en veel lichter dan de meeste van zijn concurrenten. Ook hier geldt dat de uiterlijke verschillen klein zijn, maar dat de XF comfortabeler wordt en veel nieuwe rijhulpsystemen krijgt.

PGO is een kleine Frans autofabriekje dat Porsche-achtige retro's bouwt. Dit is een detail van de PGO Echo: een leren helm met racebril en gespjes achter de twee stoelen. De Echo is te koop, maar hij kost wel wat, want het is het enige exemplaar ter wereld. Beter betaalbaar zijn de C&euate;vennes en de Hemera.

Lexus is vooral bekend van de zuinige hybrides, maar dit is de GS F. Hij heeft een 5.0-liter V8 motor met 477 paardenkrachten en 530 Nm. Hij was al te zien op de NAIAS in Detroit, en hier voor het eerst in Europa. De gebruikelijke gunstige bijtelling in Nederland is ver te zoeken...

Geen primeur, maar wel voor Spanje en helaas niet aanwezig op de laatste AutoRAI, dus toch op de foto: de bloedsnelle Alfa Romeo 4C Spider. Zonder zwaar dak is hij nog ietsjes sneller in rechte lijn dan de 4C Coupé. Van nul naar honderd in respectievelijk 4.1 en 4.5 seconden.

Deze krijgen we nooit in ons aangeharkte Nederland te zien: de Volkswagen Golf Alltrack. Hij is gebaseerd op de Golf Variant, maar staat hoger op zijn poten en is wat stoerder. Hij heeft behoorlijke terreineigenschappen; vergelijkbaar met de Seat Leon X-perience die wel bij ons te koop is.

Tijd voor een rondje over het buitenterrein. Barcelona wil leefbaar blijven. Alle aanbieders van groene en/of elektrische voertuigen staan hier daarom bij elkaar. Het zijn de bekende spelers zoals Renault, Nissan en Kia die in Spanje langzamerhand toch aanslaan met hun elektrische auto's. Maar er zijn ook minder bekende spelers, zoal een volledig elektrische stadsbus van het merk Irizar.

Barcelona wil ook graag meer fietsen en elektrische scooters en motoren in het straatbeeld. De stad heeft de laatste tijd zwaar geïnvesteerd in fietspaden en een wittefietsenplan. Exo Bikes uit Estland biedt bezoekers de mogelijkheid om een rondje te rijden op hun elektrische scooters.

BYD staat voor Build Your Dreams. Dit Chinese bedrijf bouwt allerlei elektrische apparaten en ook taxi's. Die zouden ze graag aan de Barcelonese chauffeurs verkopen. Nissan heeft er de E-NV200 Evalia naast gezet, die al op diverse plekken als elektrische taxi dienst doet. De eerste is gesignaleerd in het drukke stadsverkeer van de Catalaanse hoofdstad.

Ook duurzaam, maar op een geheel andere manier, is 'Únete al Pacto, kilómetros sin alcohol'. Johnnie Walker wil dat Spanjaarden niet gaan autorijden na het nuttigen van whisky en andere drankjes. Bezoekers mogen hun handtekening zetten op deze Mercedes-Benz waarmee zich aansluiten bij het pact, en dus nooit meer beschonken in de auto stappen.

Weer anders duurzaam is een initiatief van Scalectrix. De fabrikant van racebanen haalt geld op voor de kankerbestrijding door mensen te laten racen op drie banen. Het is misschien moeilijk te geloven, maar Scalectrix is razend populair onder Spaanse volwassenen.

Ook veel aandacht voor autodesign op deze beurs. Zo stond er deze zeldzame Cisitalia 202 uit 1946, ontworpen door Pininfarina. De auto is nooit een commercieel succes geworden, want er zijn er slechts 170 van gebouwd, maar toen hij voor het eerst werd gepresenteerd veroorzaakte hij een sensatie.

De naam verraadt het al: de Lamborghini Egoista kan één persoon vervoeren. Er is heel toepasselijk maar één exemplaar gemaakt van deze concept car uit 2013. Ontworpen door Walter de'Silva, bekend van Seat.

Terug naar de alledaagse werkelijkheid. Links op de foto de Hyundai ix20 die onlangs lichtjes is gefacelift. Hij is nu verkrijgbaar met automatische zesbak (voorheen viertraps automaat) en een dieselmotor. Ook verlaagt Hyundai voor Nederland de prijzen.

DS presenteert zich sinds enige tijd als een eigen merk, al staan ze op deze autobeurs (en trouwens ook op de laatste AutoRAI) gewoon naast de Citroëns. De DS5 wordt vernieuwd en krijgt nieuwe motoren en meer uitrusting. De neus is enigszins aangepast, maar daar staat het fotomodel precies voor (en ze week niet van haar plaats).

De Audi Prologue is een concept car die moet laten zien waar het merk naartoe wil. Hoofdontwerper van Audi Marc Lichte noemt het een 'signature car'. Hij is laag en oogt enorm, maar is toch korter dan de huidige A8.

Infiniti is het luxemerk van Nissan. De Q70 is onlangs licht vernieuwd en nu ook leverbaar met een 2.2-liter dieselmotor van Mercedes-Benz. Allemaal niet zo heel erg spannend, maar gelukkig hadden ze wel fascinerende hostesses.

Misschien wel het meest imposante model van Mercedes-Benz is deze GLE Coupé. Primeur voor Spanje, maar deze BMW X6-killer in wording was onder meer al te zien op de AutoRAI.

Conclusie

De Salón Internacional del Automóvil de Barcelona is de belangrijkste autoshow van Spanje, maar stelt in internationaal opzicht niet veel voor, net als onze AutoRAI. Het is een compacte beurs waar de bezoeker weinig kilometers hoeft te maken om alles te zien. In Spanje en in het altijd drukke Barcelona is het besef doorgedrongen dat mobiliteit groener en vlotter moet, en dat is duidelijk terug te zien. Wie in Barcelona is voor een bezoek aan de Sagrada Familia, het Formule1-circuit of een wedstrijd van de plaatselijke FC, kan tot en met 17 mei een paar aangename uurtjes doorbrengen op deze Salón

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!