23 april 2015
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Je bent jong en je wilt wat

Autotest | Je bent jong en je wilt wat. Een mooie auto rijden bijvoorbeeld! En die auto moet niet alleen mooi zijn, maar ook nog eens heel praktisch. Een prestigieus merk zoals Mercedes-Benz is daarbij heel aantrekkelijk, maar je wilt er liever niet de hoofdprijs voor betalen. Wellicht is de nieuwe Mercedes-Benz CLA Shooting Brake een optie?
 

Sinds enkele jaren richt Mercedes-Benz zich nadrukkelijk op jongere klanten. Omdat jonge klanten andere wensen en een ander budget hebben dan de "oude" Mercedes-Benz klanten, heeft het merk een complete nieuwe lijn modellen gelanceerd. De "CLA Shooting Brake" is daarvan de nieuwste.

De term "Shooting Brake" komt misschien bekend voor, want in 2012 introduceerde Mercedes-Benz al de "CLS Shooting Brake". De "CLA Shooting Brake" is het kleine broertje. In beide gevallen staat "Shooting Brake" voor een bijzonder fraai gelijnde stationcar.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Ruimte

Met een lengte van 4 meter 63 is de CLA Shooting Brake veel kleiner dan de CLS (4 meter 96) en ook iets kleiner dan de Mercedes-Benz C-Klasse Estate (4 meter 70). Tegelijkertijd is de CLA een slag groter dan een alledaagse Volkswagen Golf Variant of Ford Focus. Verschil moet er zijn!

De bagageruimte is met 495 liter (uitbreidbaar tot 1.354 liter) kleiner dan al deze genoemde auto's, maar zoals gezegd staat daar een onderscheidend uiterlijk tegenover. Bij de CLA draait alles om het uiterlijk en zelfs de bagageruimte is daarom aan te kleden met bijvoorbeeld aluminium rails.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Ook in het interieur draait het allemaal om het uiterlijk. Om het gevoel van een coupé te creëren, ligt de voorruit veel vlakker dan bij andere auto's. De daklijn is laag en de hemel is zwart bekleed. De lage zit, met metaal tot aan de schouders, geeft het geborgen gevoel van een coupé.

De testauto is voorzien van sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun. Dat staat erg mooi, maar het dwingt de bestuurder wel in een "liggende" in plaats van een "zittende" positie achter het stuur. Wanneer de rugleuning namelijk te ver rechtop wordt gezet, drukken de hoofdsteunen hinderlijk in de nek en het achterhoofd.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Een ander nadeel van deze sportstoelen is dat ze een keiharde achterkant hebben en een flinke hap uit de beenruimte achterin nemen. En dat is jammer, want het is juist de ruimte achterin waarmee deze Shooting Brake zich positief zou moeten onderscheiden van de CLA Coupé.

Uitrusting

De CLA is leverbaar met (vrijwel) alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die Mercedes-Benz in huis heeft, maar daar moet wel voor betaald worden. Zoals bij alle "premium" merken is de basis-uitrusting karig en is het aan de klant om de auto aan te kleden met de gewenste opties om er iets bijzonders van te maken.

"Collision Prevention Assist Plus" is standaard op de CLA en waarschuwt als het snelheidsverschil en/of de afstand tot de voorligger te klein wordt. Eerst verschijnt een waarschuwing. Mocht de bestuurder dit negeren, dan kan de CLA zelfstandig remmen (afhankelijk van de gereden snelheid). Ook standaard is "Attention Assist". Deze assistent analyseert de rijstijl en mocht deze na enkele uren veranderen, dan concludeert het systeem dat de bestuurder aan een pauze toe is.

Optioneel kan de CLA worden voorzien van automatisch grootlicht, een dodehoek assistent (waarschuwing bij objecten in de dodehoek van de buitenspiegels), een rijstrook-assistent (waarschuwing bij onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek), een automatische parkeerfunctie en een achteruitrijcamera.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Die laatste is sterk aan te bevelen, want vanwege de lage zit en het geringe glasoppervlak is de CLA Shooting Brake minder overzichtelijk dan de gemiddelde stationcar (maar een stuk overzichtelijker dan de CLA Coupé).

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Mercedes-Benz biedt diverse audio- en navigatiesystemen voor de CLA. De voordeligste daarvan is de "Garmin Map Pilot". Het nadeel hiervan is dat de grafische interface van dit navigatiesysteem iets afwijkt van de andere functies. Op dit "schoonheidsfoutje" na functioneert het Garmin-systeem prima en is het dankzij het grote beeldscherm lekker makkelijk afleesbaar.

Motoren

Of de CLA Shooting Brake even spannend is om mee te rijden als om naar te kijken, hangt af van de gekozen motor. De testauto is voorzien van de lichtste benzinemotor op de prijslijst. Deze "CLA 180" is voorzien van een 1.6 liter viercilinder die goed is voor 122 pk / 200 Nm. Dit vermogen wordt zo geleidelijk opgebouwd, dat deze basis-uitvoering veel tammer voelt dan de cijfers (0-100 km/u in 9.3 seconden, topsnelheid van 210 km/u) doen vermoeden.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Wanneer meer wordt gevraagd, valt op dat de relatief kleine motor razendsnel op toeren is en wel degelijk goed presteert. Vooral op de snelweg worden moeiteloos tussensprintjes neergezet en voelt de "180" absoluut niet als een instapmodel.

Vrijwel alle motoren zijn te combineren met een zeventraps "DCT" (Dual-Clutch Transmission) automaat. Deze bestaat feitelijk uit twee versnellingsbakken. Tijdens het rijden brengt de ene versnellingsbak het vermogen van de motor over op de (voor)wielen, terwijl de andere de volgende versnelling alvast klaarzet. Op die manier verloopt het "schakelen" sneller, soepeler en efficiënter. Wie dat wil, kan zelf schakelen met hendels achter het stuurwiel. In de praktijk voelt de elektronica de bestuurder zo goed aan dat die optie zelden is gebruikt.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Naast de standaard verbruiksmeter, kent de CLA een "eco-weergave". Daarmee ziet de bestuurder hoe de rijstijl het verbruik beïnvloedt. Zelfs wanneer op alle vlakken een score van 100% wordt behaald, blijft het daadwerkelijke verbruik steken op 1 op 16.4 (tegenover een fabrieksopgave van 1 op 18.2).

Weggedrag

De CLA is leverbaar met een "comfortonderstel" een "verlaagd comfortonderstel" en een "sportonderstel". Let hier op bij het maken van een proefrit, want dit is sterk bepalend voor het karakter van de auto! Het "verlaagd comfortonderstel" van de testauto zorgt ervoor dat kleine onregelmatigheden in het wegdek duidelijk voelbaar zijn, maar dat het koetswerk juist met een zekere vertraging reageert op wilde stuurbewegingen.

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Iedere CLA is voorzien van dynamische stuurbekrachtiging. Dit betekent dat de auto op lage snelheid direct stuurt en op hoge snelheid juist indirect. De CLA voelt in de stad daarom klein en wendbaar. Op de snelweg is de auto juist stabiel en comfortabel, zoals het hoort bij een Mercedes-Benz.

Conclusie

Mercedes-Benz richt zich met de CLA op een jonge groep kopers. De CLA is niet alleen minder kostbaar dan de grotere modellen van Mercedes-Benz, maar oogt ook een stuk spannender. Daarom is de meest praktische CLA niet zomaar een stationcar, maar een "Shooting Brake". Deze combineert de vloeiende lijnen van een coupé met de ruimte van een stationwagon.

Hoe spannend de CLA is om te rijden, hangt af van de gekozen uitrusting, de motor en het onderstel. Desgewenst is de CLA Shooting Brake razendsnel en superdeluxe, maar daar staat wel een prijs tegenover. De hier gereden "CLA 180" met automaat en AMG-Line laat zien waar CLA voor staat: alle kwaliteiten van een echte Mercedes-Benz, maar dan met een aantrekkelijker prijskaartje én dito uiterlijk.

plus
  • Premium gevoel
  • Comfortabel en sportief
  • Onderscheidende vormgeving
min
  • Onoverzichtelijk
  • Alleen speciaal met (kostbare) opties
  • Hoofdsteunen drukken hinderlijk in nek
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!