12 december 2001
 

Opel Astra Coupé

Smaakmaker

Rij-impressie | Een Opel Astra is geen begeerlijke of hippe auto. Het is wel een degelijke en populaire familieauto die wordt gekocht om zonder poespas van A naar B te komen. Toch heeft Opel kans gezien een uitdagende coupé te maken op basis van diezelfde Astra. Daarvoor riep Opel de hulp in van de Italiaanse meesterondtwerper Bertone en het Engelse sportwagenmerk Lotus. Het resultaat mag er zijn. Maar rijdt het ook?
 

Het is een hele uitdaging 's Nederlands populairste en daarmee tevens minst hippe familieauto tot gewilde coupé te maken. Opel was zich daarvan terdege bewust en riep de hulp van het Italiaanse ontwerpbureau Bertone in. Eerder tekende Bertone auto's als de Alfa Romeo Giuletta, Fiat X 1/9, Lamborghini Miura en Citroën XM. Alhoewel het lijnenspel van de Astra Coupé verdacht veel lijkt op dat van de Calibra, heeft de Astra Coupé een heel eigen charme.

De scherpe vormen, de vlak liggende voorruit en de vlot aflopende daklijn geven de auto een fraai silhouet dat tegelijkertijd elegantie en snelheid uitstraalt. Dat Bertone voor de Astra tekende willen ze weten ook bij Opel en dus is het logo overal terug te vinden, te beginnen op de flank tussen het portier en het achterwiel.

Bij het instappen prijkt het logo opnieuw in chroom op de dorpel en ook op de middenconsole heeft Bertone een naamkaartje achtergelaten. Het interieur is uitgevoerd in twee grijstinten. De middenconsole springt er uit door een zilvergrijze kleur en geeft meteen iets levendigs aan het verder zo grijze interieur. De schaalverdeling van de klokken is uitgevoerd op een witte achtergrond om het sportieve karakter nog maar eens te benadrukken.

Opel Astra Coupe

De stoelen zitten stevig en zijn ook in hoogte verstelbaar. Het stuurwiel is echter niet verstelbaar en zit zo laag dat het voor het gevoel bijna op de knieën van de bestuurder ligt. Het vraagt dan ook even tijd en vindingrijkheid om een geschikte zitpositie te vinden. De ruimte op de achterbank is redelijk, maar door de aflopende daklijn laat de hoofdruimte logischerwijs te wensen over.

Stopwatch

Na het starten van de motor verschijnt een stopwatch in het display van de boordcomputer. In tegenstelling tot een boordcomputer die kan helpen bij het beperken van het brandstofverbruik, moedigt deze voorziening juist aan bekende trajecten steeds sneller af te leggen. Met kleine knopjes aan de uiteinden van beide stuurhendels worden de stopwatch en andere functies van de (zeer uitgebreide) boordcomputer bediend.

Opel Astra Coupe

De motor loopt rustig en geeft niet direct de indruk van een jonge hond die wil spelen. In de stad is de Coupé dociel en kalm. Dit is dan ook de lichtst gemotoriseerde uitvoering van de Astra Coupé. De 1.8 liter motor van dit instapmodel is goed voor 125 pk en sprint daarmee in een vlotte maar weinig indrukwekkende 9,5 seconden van 0 naar 100 km/u. Vooral in de 3e versnelling wil de Coupé graag spelen en geeft een goede snelheidssensatie van 80 tot ruim 140 km/u. Bij precies 200 km/u is de koek op.

Het algemene gevoel dat de Astra achterlaat is dat van een sportieve auto, maar zeker geen sportauto. Dat karakter komt ook terug in de besturing. De auto stuurt duidelijk zwaarder en daarmee communicatiever en aangenamer dan een gewone Astra, maar niet bijzonder direct of scherp. De inbreng van Lotus op het onderstel is vooral terug te vinden in een voorspelbaar en veilig weggedrag.

Conclusie

In het dagelijks verkeer geeft de Opel Astra Coupé een heel ander gevoel dan een gewone Astra. De Astra Coupé is een vlot gelijnde Coupé waar duidelijk werk van is gemaakt. Het lijnenspel van Bertone maakt de stoffige familieauto tot een elegante coupé met een heel eigen charme. Ook aan het interieur is aandacht besteed zodat de bestuurder het gevoel heeft iets bijzonders te rijden. Bovendien is ook dit basismodel heel rijk uitgerust met zowel zinvolle als leuke extra's.

Verwacht van deze lichtst gemotoriseerde Astra Coupé echter niet het rijplezier van echte feestnummers zoals de MG ZR of Seat Ibiza Cupra. Die auto's kosten ongeveer hetzelfde, maar zetten het geld om in motorvermogen terwijl de Astra Coupé kiest voor luxe en uitstraling.

plus
  • Riante uitrusting
  • Aangename besturing
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Te laag geplaatst stuurwiel
  • Weinig hoofdruimte achterin
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!