16 april 2015

AutoRAI 2015

Terug van weggeweest

Autoshow | Voor autoliefhebbers was het een kans om even heerlijk weg te dromen. Voor vaders en zoons was het het ideale dagje uit. Voor autokopers was het de grootste showroom van Nederland. En vier jaar lang heeft Nederland het zonder moeten doen. Maar nu is hij terug van weggeweest: de AutoRAI! Autozine nam alvast een kijkje.
 

Wie binnenkomt via de hoofdingang, begint het bezoek aan de AutoRAI in hal 1. En daar staat meteen een heuse wereldprimeur: op stand 01.200 toont Opel de "Adam Rocks S", een sportieve versie van de avontuurlijke versie van de Adam.

Een dagje AutoRAI betekent ook genieten van droomauto's en daarom brengt Ford (01.100) de nieuwe Mustang alsmede de snelle Focus ST mee.

Een "deurtje" verderop toont Hyundai de gefacelifte i30 en i40, maar het belangrijkste nieuws op stand 01.102 is de geheel nieuwe Tucson. Deze middelgrote SUV oogt niet alleen beduidend beter dan zijn voorgangers, maar zit ook nog eens bomvol geavanceerde techniek.

Buurman Mazda (01.202) vraagt op een modern ingerichte stand eveneens aandacht voor een nieuwe SUV: de CX3. Tussen alle rode auto's staat een witte auto op een voetstuk en dat is de geheel nieuwe MX-5. De auto wordt net na de zomer in Nederland verwacht.

Even verderop pakt Renault (01.106) uit met twee grote primeurs voor Nederland: de Kadjar en de nieuwe Espace. De Kadjar is de grote broer van de succesvolle Captur.

De Espace volgt het gelijknamige model op, maar kiest voor een geheel andere vormgeving. Tip: op de stand kan middels een virtual-reality bril een proefrit met de Espace worden gemaakt. Let daarbij op de man met de "special effects" waardoor de proefrijder alle vier seizoenen in de Espace meemaakt!

Bij Kia (01.204) bestaat het nieuws uit de Cee'd met "GT Line" en een uiterst efficiënte 1.0 liter turbo-motor. Vergeet ook de "SportSpace" conceptcar aan de andere kant van de stand niet; dit kan wel eens een voorbode van de nieuwe Optima (stationcar) zijn.

Ook bij Honda (01.208) veel nieuws voor de Nederlandse markt, want er komen een nieuwe Jazz en HR-V bij. Bovendien is de Civic binnenkort leverbaar in een razendsnelle TYPE-R uitvoering.

Terug in de tijd

Tijd voor afwisseling! Loop door naar hal 7 en doe een stap terug in de tijd. Ingedeeld per decennium zijn hier de auto's te zien die destijds het nieuws bepaalden tijdens de AutoRAI. Ook tonen de diverse merkenclubs en musea hier hun pronkstukken.

Neem de roltrap achterin hal 7 en bekijk onderweg "Formule 1 van verleden tot heden" om in hal 8 te arriveren.

Dromen

Nog even wegdromen? Sla dan rechtsaf naar de stand van Aston Martin (08.220). Hier staat naast de bekende modellen de Design Prototype 100, die is gebouwd naar voorbeeld van het computerspel "Gran Turismo 6".

Ook toont Aston Martin welke mogelijkheden er zijn tot het op maat maken voor een auto aan de hand van een unieke "Vanquish Volante Q by Aston Martin".

Porsche (08.110) heeft eveneens een maatwerkprogramma en om 50 jaar Targa te vieren is een unieke 911 Targa 4S samengesteld in de stijl van het oermodel. De techniek heeft de laatste vijftig jaar niet stilgestaan, want terwijl het eerste model 175 pk had, beschikt het jubileummodel over niet minder dan 400 pk.

Bij Audi (08.108) zijn de nieuwe Q7 en de RS3 voor het eerst in Nederland te zien. Beide auto's zijn te bestellen vanaf juni.

Realiteit

Terug naar de realiteit? Loop dan door naar Skoda (08.106), alwaar de nieuwe Superb (zie panorama-foto) schittert. Met een vanafprijs van 27.790 euro is dit een droom die voor velen wél gerealiseerd kan worden.

Volkswagen (08.100) vraagt de aandacht voor de zesde generatie van de Transporter, die letterlijk één dag voor het openen van de AutoRAI aan de wereldpers is gepresenteerd.

Daarbij toont Volkswagen de gefacelifte Sharan en introduceert importeur Pon een app. Met de app kunnen Volkswagen-rijders inzicht krijgen in hun verbruik en dit in wedstrijdvorm vergelijken met het verbruik van anderen. Ook kan de app worden gebruikt om een ritregistratie bij te houden en om onderhoud te plannen. De app is in Nederland ontwikkeld en werkt na inbouw van een kastje met SIM-kaart op alle Volkswagens tot zo'n vijf jaar oud.

Toyota (08.200) innoveert met de Mirai: een waterstof-auto die nu al te koop is in Japan en eind 2016 ook in Europa wordt verwacht. Naast de Mirai toont Toyota de vernieuwde Avensis.

Centraal bij Lexus (08.204), de luxe-tak van Toyota, staat een wel heel bijzondere versie van de NX. Deze middelgrote SUV is door de artiest "wil.i.am" aangekleed. En let op die witte coupé in de achtergrond: de Lexus RC is binnenkort ook leverbaar met hybride-motor en dat is écht vernieuwend in dit segment!

Spanning en sensatie

Verlaat hal 8 en zet koers richting hallen 9 en 10. In hal 9 worden doorlopend demonstraties gegeven met supercars, volg het geluid van brullende motoren voor spanning en sensatie.

In hal 10 toont het merk "DS" zich voor het eerst aan het Nederlandse publiek. Alle auto's die voorheen als "Citroën DS" werden verkocht, heten voortaan "DS". Zo is de vernieuwde DS5 hier te zien zonder Citroën-logo. De echte publiekstrekker is echter de "Numero 9" waarmee DS laat zien hoe de modellen van de toekomst er uit kunnen zien.

Steek schuin over naar hal nummer 11. Hier toont Subaru (11.302) twee primeurs in de vorm van de geheel nieuwe Outlander en de Levorg.

Bij Peugeot (11.204) is de 2008 te zien in de nieuwe "Urban Cross"-uitvoering. Deze is niet alleen herkenbaar aan de bijzondere kleur "Crystal Emerald", maar introduceert tevens twee nieuwe motoren (1.2 PureTech 130 en 1.6 BlueHDi 100).

Alle aandacht gaat bij Volvo (11.100) uit naar de nieuwe XC90. Op de stand is de "T8 Twin Engine" versie te bewonderen, die een vermogen van dik 300 pk combineert met slechts 14% bijtelling.

Dat het altijd nog schoner en nog innovatiever kan, toont Nissan (11.104) waar louter elektrische modellen worden getoond. Heel bijzonder is het opengewerkte model van de Leaf, waar de bezoekers in en op mogen klimmen.

Terug van weggeweest is SsangYong (11.105). Het Koreaanse merk heeft een enorme financiële injectie gekregen van het nieuwe moederbedrijf en is onder leiding van een nieuwe vormgever klaar voor de toekomst. Het eerste nieuwe model is de veelbelovende Tivoli, die al vanaf deze zomer leverbaar is.

Tenslotte

Zijn de voeten nog niet moe en is er nog tijd over? Loop dan via de passage terug naar de hoofdingang en bezoek hal 2. Daar staan allerlei kleine merken en innovatieve bedrijfjes. De leukste daarvan is Finnik (02.315). Op de stand staat een geblindeerde zee-container en in die container wacht voor iedere bezoeker een heel bijzondere verrassing...

In hal 3 is het "innovation lab" (03.130) te vinden waar studenten hun visie op mobiliteit tonen. Favoriet van de Autozine-redactie is de Nova, een modulaire auto van de studenten van de TU Eindhoven. Afhankelijk van de behoefte kan niet alleen het uiterlijk van de auto worden veranderd, maar zelfs de (elektro)motor en accu's kunnen letterlijk in een handomdraai worden vervangen.

Verlaat het Rai-complex weer en bezoek tenslotte het buitenpark. Hier kan de bezoeker zelf proefritten maken, 180 graden inparkeren en meer. Veel plezier!

Conclusie

Na vier jaar van afwezigheid is de AutoRAI terug. En hoe! Op een enkel merk na doen alle fabrikanten weer mee. Bovendien tonen de auto-fabrikanten zich van hun beste kant. De stands zijn prachtig ingericht en er is voor elk wat wils met droomauto's, oldtimers, conceptcars en natuurlijk de alledaagse auto's die binnenkort in de showroom staan.

Alhoewel het nieuws op wereldschaal weinig voorstelt, geeft de AutoRAI voor de Nederlandse bezoeker een perfect beeld van de automarkt. Wie op zoek is naar een nieuwe auto, kan zich tijdens de AutoRAI oriënteren. Wie even weg wil dromen, kan een dag lang genieten van het mooiste wat er in Nederland te koop is.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!