19 maart 2015
Fiat 500X

Fiat 500X

Macho man

Autotest | Fiat heeft de smaak te pakken. De nieuwe 500 is een groot succes. Daarom kwam Fiat al snel met een cabriolet, de 500C. Toen ook dat bleek te werken, volgden de sportieve 500S en de ruimte 500L. Nu introduceert Fiat de 500X. Wat heeft deze nieuwe variant van het succesnummer van Fiat te bieden?
 

De naam en het uiterlijk geven een eenvoudig antwoord op die laatste vraag. De "X" staat namelijk voor "Cross Over", ofwel een kruising van een personenauto en een terreinauto. En ook het stoere uiterlijk laat er geen twijfel over bestaan dat dit een avontuurlijke versie is van de 500.

Uitrusting

Hoe avontuurlijk de 500X daadwerkelijk is, is afhankelijk van de gekozen uitvoering. De 500X is namelijk verkrijgbaar in twee smaken: de gewone "500X" en de hier getoonde "500X Cross". Die laatste is voorzien van extra stevige bumpers, bodembescherming, dakdragers, speciale velgen en accenten in een donkere kleur.

Fiat 500X

Ongeacht de aankleding is iedere 500X in één oogopslag herkenbaar als "500". Dit in tegenstelling tot de 500L, waarbij het op z'n zachtst gezegd enig inlevingsvermogen kost om de lijnen van de originele 500 nog te herkennen.

Dankzij de goed gekozen verhoudingen lijkt de 500X veel minder groot dan deze eigenlijk is. En dat is het punt waarop de 500X zich onderscheidt van de concurrentie. De meeste tegenstrevers ogen naast de 500X lomp en hoekig, terwijl de Fiat flair en levenslust uitstraalt.

Fiat 500X

Met name binnenin heeft de 500X een charme die ongekend is voor auto's als deze. Het interieur is bekleed met bruin "eco-leder" en donker satijn dat een warme, natuurlijke uitstraling heeft. Helaas zitten de stoelen niet half zo goed als ze er uit zien: de ronde hoofdsteunen zijn hard, hinderlijk en te laag.

De binnenruimte is gemiddeld voor een auto van deze omvang. Voor de meeste volwassenen opent de achterklep te laag en dus bestaat het risico om het hoofd te stoten tijdens in- of uitladen van bagage.

Fiat 500X

Elektronica

De 500X staat bol van hoogwaardige technologie. Zeker voor een compacte SUV is het uitrustingsniveau bovengemiddeld hoog. Zo is de testauto voorzien van een links/rechts gescheiden klimaatcontrole, sleutelvrije toegang, een uitgebreide boordcomputer en "Uconnect" (communicatie, navigatie en audio (incl. DAB tuner)). Kies bij die laatste voor het grote beeldscherm, want het standaard beeldscherm is onhandig klein.

Al deze elektronica is helaas een zwak punt van de 500X. Op het moment dat een iPhone wordt gekoppeld, verschijnt een foutmelding over een ontbrekend Microsoft component (op een Apple apparaat?). Meer dan eens verscheen de melding dat het audiosysteem niet beschikbaar was, terwijl het vrolijk speelde.

Fiat 500X

Het volume kan per geluidsbron enorm verschillen met als gevolg dat de ene zender nauwelijks hoorbaar is, terwijl de volgende juist uit de luidsprekers buldert. Het meest storend zijn echter de valse meldingen van de veiligheidssystemen. Zo verscheen in een tunnel plotseling de melding "Brake! Brake!", terwijl er echt geen gevaar was.

In positieve zin vallen het audiosysteem (aangename, sprankelende klank) en het automatisch grootlicht (met gigantische lichtopbrengst) op.

Fiat 500X

Prestaties en verbruik

De 500X draagt weliswaar de naam "500", maar is onderhuids niet gebaseerd op de andere varianten van de 500. Alleen de motoren zijn bestaande producten van het Fiat concern. Zo is de testauto voorzien van een inmiddels vertrouwde 2.0 liter "MultiJet" die 140 pk / 350 Nm levert. Deze dieselmotor is gekoppeld aan Fiats trots: een negentraps (!) automaat.

Fiat 500X

De dieselmotor is nadrukkelijk hoorbaar en wanneer de automaat schakelt, is dat (bij lage snelheden) duidelijk merkbaar. De prestaties zijn ruim voldoende, maar de "2.0 MultiJet" heeft geen grote reserve paraat en overtuigt daarom niet als topmodel. Wie het topmodel koopt, mag overmacht en souplesse verwachten.

De eerste versnelling is extreem kort en wordt daarom alleen in het terrein gebruikt voor extra trekkracht. In de dagelijkse praktijk rijdt de 500X weg in de tweede versnelling. Dankzij de zeer lange negende versnelling is het toerental op de snelweg aangenaam laag (130 km/u is 2.000 tpm). Dat zorgt voor extra comfort en een laag verbruik (testverbruik: 1 op 17.3, fabrieksopgave: 1 op 18.2).

Fiat 500X

Cross

Standaard heeft de 500X voorwielaandrijving. Wanneer echter voor de "Cross"-uitvoering wordt gekozen, is de auto voorzien van een aangepast tractiecontrole-systeem dat ook effectief is in het terrein ("Traction+"). Het stuurt de meeste aandrijfkracht naar het wiel dat de meeste weerstand ondervindt en in het terrein zorgt dat voor extra tractie.

Alleen de hier gereden variant met 2.0 liter dieselmotor is te voorzien van vierwielaandrijving. Met een druk op de knop kan permanente vierwielaandrijving worden ingeschakeld voor het rijden in het terrein. Net als bij "Traction+" wordt in de vierwielaangedreven modus de kracht naar het zwaarst draaiende wiel gestuurd voor maximale grip op slechte ondergrond. Bovendien heeft de vierwielaangedreven versie 2 cm extra bodemvrijheid.

Fiat 500X

Weggedrag

In het terrein vormen het profiel van de standaard banden en de forse overhang voor (op steile hellingen raakt de onderbumper de grond) de belangrijkste beperkingen. Rekening houdende met die beperkingen, kan de 500X zich heel aardig redden in het terrein.

In de stad valt op dat de 500X een erg grote draaicirkel heeft. Zelfs in een gewone parkeergarage moet vaak "full lock" worden gestuurd om een bocht te halen. Vanwege het harde onderstel kan de 500X forse klappen maken op (te) snel genomen verkeersdrempels.

Het is op de snelweg waar de 500X echt uitblinkt. Dankzij het stugge onderstel is overhellen deze hoge 500 zo goed als vreemd. De hoge zit zorgt voor extra rust en beter overzicht. Tegelijkertijd is de wegligging opmerkelijk goed voor een compacte SUV en zijn ook in de 500X de genen van de originele 500 terug te vinden.

Fiat 500X

Conclusie

Fiat introduceert een volgende variant op de 500: de 500X. De 500X is de stoere, avontuurlijke versie van Fiats succesnummer. Naast de brave, bijna lieve hatchback en cabriolet is de 500X een echte macho die voor niets en niemand bang is. Als life-style auto overtuigt de 500X zelfs nog voordat de proefrit is gemaakt!

Helaas zorgt de proefrit voor gemengde gevoelens. De geavanceerde elektronica werkte lang niet zo handig en betrouwbaar als bij andere merken. Zelfs wanneer wordt gekozen voor de sterkste motor in combinatie met een automaat, zijn de prestaties en het verbruik slechts gemiddeld.

In het terrein scoort de 500X een voldoende. Het weggedrag op de verharde weg is zelfs opvallend goed voor een SUV. Deze grootste Fiat 500 leent zich dan ook bij voorkeur voor grootse avonturen.

plus
  • Ruim
  • Onderscheidende vormgeving
  • Prima weggedrag, ook offroad
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Diverse onhebbelijkheden elektronica
  • Hoofdsteunen hard, hinderlijk en laag
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!