3 april 2015
Kia Venga

Kia Venga

Niks mis mee

Rij-impressie | De Venga is Kia's middelgrote gezinsauto. De Venga is compact, maar dankzij de hoge bouw toch ruim. De motoren komen nooit vermogen tekort, maar zijn tegelijkertijd bescheiden. Het weggedrag is veilig, maar toch comfortabel. Kortom: de Venga is de perfecte middenmaat. Toch zag Kia ruimte voor verbetering...
 

Dat de Venga is aangepast voor modeljaar 2015 is direct duidelijk: het front heeft een compleet andere uitstraling gekregen. Of dat ook een vooruitgang is, is nog maar de vraag. Voorheen had de Venga een vrolijke en levenslustige aanblik en die is ingeruild voor een modern doch enigszins beteuterd gezicht.

Iets minder opvallend zijn de nieuwe 16 inch velgen en de LED dagrijverlichting. Binnenin is de vernieuwde Venga te herkennen aan een nieuw stuurwiel en andere afwerking van de deurpanelen. De belangrijkste aanwinst is een nieuw navigatie-systeem met zeven inch beeldscherm. Dat functioneerde tijdens de testrit voorbeeldig en was eenvoudig te bedienen.

Kia Venga

Op deze kleine wijzigingen na, is alles bij het oude gebleven. De binnenruimte is, gezien de buitenmaten, nog altijd prima. Maar terwijl nieuwere modellen van andere merken ongeveer evenveel ruimte bieden, blijft de Venga achter als het gaat om slimme ergonomische vondsten. De Venga heeft geen flexibel in te delen bagageruimte, geen slimme deuren (schuifdeuren a la Ford B-Max of in tegengestelde richting openende achterdeuren a la Opel Meriva) en geen elektrisch bedienbare achterklep.

Motoren

Aan de motoren of de rijeigenschappen heeft Kia met deze verjongingskuur ook niets gewijzigd. En dat lijkt op het eerste gezicht een gemiste kans. Inmiddels pronkt de concurrentie met kleine turbo-motoren die uitstekend presteren en toch heel zuinig zijn. Ook bieden andere merken geavanceerde automatische transmissies en andere technische hoogstandjes aan.

Kia levert echter nog steeds dezelfde motoren die het ook al op de prijslijst stonden toen de Venga in 2009 werd geïntroduceerd. Volgens Kia zit de Venga-rijder namelijk helemaal niet te wachten op dergelijke "gimmicks". Wie een Venga rijdt, wil zekerheid, betrouwbaarheid en... de mogelijkheid om een aanhanger te trekken. Want dat laatste is vaak onmogelijk met de zuinigheidswondertjes van de concurrenten.

Kia Venga

Voor deze hernieuwde kennismaking is gereden met de 1.4 liter benzinemotor, die goed is voor 90 pk / 137 Nm. Daarmee komt de Venga moeiteloos mee met de verkeersstroom, maar is ook enige reserve paraat mocht dat een keer nodig zijn.

Kia Venga

In tegenstelling tot de turbomotoren van de concurrentie, bouwt de Venga het vermogen zeer geleidelijk op. Dit zal door de ene bestuurder als comfortabel worden ervaren, een ander kan het als "saai" of "karakterloos" omschrijven.

Ook op de snelweg zijn de prestaties ruim voldoende, maar hier is het toerental storend hoog. De Venga vraagt niet om een zesde versnelling, maar schreeuwt er letterlijk om. Zo is 80 km/u al 2.500 toeren per minuut; terwijl veel andere auto's bij dat toerental zo'n 100 of zelfs 120 km/u rijden. Dit zorgt niet alleen voor heel veel motorgeluiden, maar ook voor een fors verbruik. Ondanks een uiterst kalme rijstijl kwam het testverbruik uit 1 op 13.5, beduidend meer dan de 1 op 17.9 die in de folder wordt beloofd.

Weggedrag

Ook als het gaat om het weggedrag, kiest Kia voor het vertrouwde recept. Kia heeft een prima compromis gevonden tussen comfort en communicatie. Dat wil zeggen: op slecht wegdek gedraagt de Venga zich voorbeeldig, terwijl de besturing ook de nodige "feed back" geeft. Daarbij blijft de Venga dankzij het compacte formaat uiterst handelbaar, terwijl het hoekige koetswerk gemakkelijk is te overzien bij manoeuvreren.

Opnieuw toont de Venga daarmee geen uitgesproken karakter, maar is het vooral een auto die van alle markten thuis is. Niks mis mee!

Kia Venga

Conclusie

De Kia Venga heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2015. Dat begint letterlijk met een nieuw gezicht. Ook het interieur is op details aangepast. Belangrijker is dat de uitrusting rijker is geworden. Met name het nieuwe navigatiesysteem (plus achteruitrijcamera!) is een echte aanwinst.

Onderhuids is alles bij het oude gebleven. Dat is niet omdat Kia Venga niet wilde aanpassen, maar omdat de fabrikant stelt dat de klant niet zit te wachten op "gedownsizede" motoren of andere technische hoogstandjes. Dit heeft echter wel tot gevolg dat het verbruik (veel) hoger is dan bij de concurrenten, waardoor de Venga weliswaar voordelig is in aanschaf, maar niet in gebruik. Geheel terecht is het onderstel niet aangepast; het weggedrag was goed en blijft goed.

plus
  • Prima weggedrag
  • Ruim en praktisch
  • Ook geschikt als trekauto
min
  • Fors verbruik
  • 1.4 motor maakt te veel toeren op hoge snelheid
  • Blijft ondanks facelift achter bij modernere Kia-modellen
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!