29 maart 2015
Suzuki Celerio

Suzuki Celerio

Klein nieuws

Autotest | Wanneer een luxemerk een nieuw topmodel introduceert, dan is dat groot nieuws. En bij een sportwagenfabrikant wacht iedereen vol verwachting op een nog sneller model. Suzuki is echter specialist op het gebied van kleine auto's. Dus nu Suzuki een nieuw instapmodel introduceert, zijn alle blikken gericht op de Celerio. Weet Suzuki de nieuwe standaard te zetten in zijn segment?
 

Dit is 'm dan: het nieuwe basismodel van Suzuki. En dus verwacht menigeen een kleine auto. Echter, de Celerio is bepaald geen miniatuurtje! De Celerio moet namelijk niet alleen de Alto opvolgen (Suzuki's vorige instapmodel), maar ook de veel ruimere Splash.

De Celerio is daarom iets hoger dan gemiddeld en dat doet wonderen voor de binnenruimte. Niet alleen voorin zijn de hoofd- en beenruimte zeer goed. Omdat de stoelen nadrukkelijk rechtop staan, wordt de lengte efficiënter gebruikt en blijft er ook veel meer beenruimte achterin over. De hoge bouw heeft ook als voordeel dat de instap net even eenvoudiger is dan gebruikelijk.

Suzuki Celerio

Wanneer het gaat om de uitrusting en afwerkingskwaliteit, is merkbaar dat dit het instapmodel van Suzuki is. Sommige kleine auto's doen inmiddels nog nauwelijks onder voor middenklassers, maar die hebben dan ook een gepeperd prijskaartje. De Celerio is voordelig en komt daar eerlijk voor uit. Zo zijn de materialen eenvoudig, zijn de deurvakken klein en is de uitrusting bescheiden. Bijzondere technieken of slimme vindingen zijn ver te zoeken bij de Celerio; alles draait om een lage prijs.

Voor deze test is met de meest luxueuze uitvoering gereden en dan zijn airconditioning (handbediend), elektrisch bedienbare zijruiten, centrale portiervergrendling met afstandsbediening, een toerenteller, zes airbags en een radio/CD-speler met USB-aansluiting standaard.

Suzuki Celerio

Weggedrag

Dat de Celerio geen geavanceerde auto is, blijkt ook uit het weggedrag. De besturing is bijzonder licht en daarom vrijwel gevoelloos. Bovendien zorgt het iets hogere koetswerk ervoor dat de auto iets overhelt in snelle danwel scherpe bochten.

Dit geeft aanvankelijk een onzeker gevoel, maar wie de Celerio hard laat werken merkt dat de wegligging ruim voldoende is. Alleen op slecht wegdek laat de Celerio zich iets te eenvoudig uit de ingezette koers brengen. Wederom heeft Suzuki goed met de doelgroep meegedacht: bij de Celerio draait het om gemak en comfort, niet om spanning en sensatie.

Suzuki Celerio

Prestaties en verbruik

Nog belangrijker dan een lage aanschafprijs is een lage kilometerprijs. En daarom heeft de Celerio op motorisch vlak wél de nodige technische hoogstandjes aan boord!

Suzuki Celerio

De zogenaamde "DualJet" motor werkt bij een lagere bedrijfstemperatuur dan gemiddeld en dient de brandstof uiterst precies toe. In theorie kan de benzine op die manier efficiënter worden omgezet in beweging.

Dat de motor op een lagere temperatuur werkt dan gebruikelijk, is daadwerkelijk merkbaar. Al snel na een koude start is het start/stop-systeem actief en dus wordt ook bij korte ritjes meer brandstof bespaard.

Aanvankelijk klinkt de 1.0 liter benzinemotor weinig geavanceerd. Met name bij lage toeren heeft de driecilinder een ouderwets roffeltje dat de meeste concurrenten inmiddels weten te maskeren. Daarbij grijpt de koppeling ongebruikelijk laat aan, waardoor het rijden enige gewenning vraagt.

Suzuki Celerio

Eenmaal vertrouwd met de Celerio, blijkt de motor perfect afgestemd op het doel van de auto. Dat wil zeggen: de Celerio is nooit traag, maar heeft ook niet zoveel reserve dat het uitdraagt tot hard rijden (100 km/u is hard zat). Daarbij loopt de motor op z'n mooist bij de in Europa gangbare maximumsnelheden, waardoor het makkelijk is om zuinig te rijden.

De brandstofbesparende techniek doet vooral zijn werk als de bestuurder meewerkt. Wie probeert zuinig te rijden, wordt beloond met een gemiddeld (!) verbruik van 1 op 25 of zelfs nog iets gunstiger. Wanneer stevig wordt doorgereden, kan de DualJet-techniek minder bijdragen aan de efficiency en komt het verbruik uit op zo'n 1 op 22.

Suzuki Celerio

Conclusie

Weet Suzuki, dé specialist op het gebied van kleine auto's, de nieuwe standaard te zetten met de nieuwe Celerio? Ja en nee. Als het gaat om techniek, vormgeving of uitrusting is het antwoord "nee".

Maar als het gaat om meedenken met de klant, dan is het antwoord "ja". Want terwijl de concurrentie de kleine auto's steeds verder verfijnt en steeds rijker uitrust, kiest Suzuki voor eenvoud. De Celerio biedt maximale ruimte tegen een minimale prijs, zowel in aanschaf als gebruik. Dat is misschien niet zo opwindend als een nieuwe limousine of sportwagen, maar het is wel waar het bij kleine auto's allemaal om draait. Zo kan klein nieuws wel degelijk heel belangrijk nieuws zijn.

plus
  • Zuinig
  • Nette prijs
  • Ruim en praktisch
min
  • Niet vernieuwend
  • Weinig verfijning
  • Nodigt niet uit tot lange ritten
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!