16 april 2004
Daewoo Lacetti

Daewoo Lacetti

De beste Daewoo tot nu toe

Autotest | "Ze beginnen het steeds beter te begrijpen", dat was de eerste zin die door het hoofd van de testrijder schoot nadat hij had plaatsgenomen achter het stuur van de nieuwe Daewoo Lacetti. Niet alleen het interieur is een stap vooruit voor Daewoo. Ook het uiterlijk, de uitrusting en het weggedrag leggen de lat hoger bij de Koreaanse fabrikant. Na een week rijden kon de conclusie daarom alleen maar zijn dat dit de fijnste Daewoo tot nu toe is. Lees waarom.
 

Tijdens de afgelopen Autosalon van Genève had ondergetekende een punt van kritiek op de "aankleding" van de stand van Daewoo. De Nederlandse pr-functionaris antwoordde passend: "bedenk eens waar wij vandaan komen. Ooit begonnen we met imitatie Opels en nu hebben we een compleet gamma eigen moderne auto's". Hij had natuurlijk gelijk. Iedere nieuwe Daewoo is merkbaar beter dan de vorige. Sinds de samenwerking met GM zijn die stappen met de laatste modellen zelfs nog groter geworden.

Daewoo Lacetti

Vormgeving

Die vooruitgang begint met de vormgeving van de Lacetti. De auto heeft veel weg van de Nubira en daarom heeft de importeur serieus overwogen de nieuwkomer simpelweg "Nubira hatchback" te noemen. Omdat de naam "Lacetti" (spreek uit: "Latjettie") zo lekker in het gehoor ligt en omdat de andere Europese landen ook voor "Lacetti" kozen heet de auto hier ook zo. De lijnen zijn sportief en modern, wat zorgt voor een elegant voorkomen. Bovendien is de afwerking van het plaatwerk opvallend strak. Tussen de achterruit en de achterste zijruit is geen extra raampje geplaatst, maar koos de vormgever voor massief staal. Dat geeft een robuuste uitstraling, maar maakt achteruit parkeren in de praktijk minder makkelijk.

De woorden "ze beginnen het steeds beter te begrijpen" zoals genoemd in het intro, kwamen spontaan boven bij het zien van het interieur. De basisvorm is traditioneel, maar de uitvoering juist creatief. De bovenkant van het dashboard is zwart, het midden bestaat uit een metalen strip en de onderkant is lichtgrijs. Het geheel oogt origineel en fris. Daarbij is de ergonomie niet vergeten. Alle knoppen en hendels zitten op logische plaatsen en het aantal bakjes, vakjes, bekerhouders en wat dies meer zij is opvallend groot. Het zijn dit soort extra's waardoor de auto niet alleen een goed gevoel geeft, maar zelfs boven verwachting scoort.

Uitrusting en ruimte

Ook de uitrusting overtreft de verwachting. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de hier gereden "Class" de duurste uitvoering is. Niet alleen elektrisch bedienbare zijruiten en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening behoren tot de standaarduitrusting. Ook een regensensor, variabele interval (is dat niet dubbelop?), audiosysteem met stuurbediening en 5-cd wisselaar én een klimaatcontrolesysteem behoren tot de standaarduitrusting van deze meest luxe variant.

Alhoewel de Lacetti iets compacter is dan de Nubira, is de ruimte voor- en achterin riant. Ook achterin vinden twee volwassen voldoende ruimte. Dit gaat niet ten koste van de kofferruimte want ook deze is royaal bemeten.

Weggedrag

In tegenstelling tot de Nubira is de Lacetti niet alleen met een 1.6 en 1.8 liter motor leverbaar. Het basismodel van de Lacetti is voorzien van een 1.4 liter krachtbron en heeft daarmee een nog lagere vanaf-prijs. Daewoo dieselt nog steeds niet.

Voor de testauto viel de keuze op de zwaarste motor: de 1.8 liter viercilinder. Deze maakt van de Lacetti een vlotte en levendige auto. Vooral bij lage toeren is de Lacetti 1.8 een prettige reisauto, want zowel het geluid als het brandstofverbruik zijn dan bescheiden. Ook bij snelheden boven de 120 km/u blijft de Lacetti comfortabel en dat is een opmerkelijke prestatie voor een auto in deze prijsklasse. Alhoewel hoge kruissnelheden probleemloos worden vastgehouden, is terugschakelen noodzakelijk voor vlot inhalen of invoegen.

Het onderstel van de Lacetti is grotendeels gelijk aan dat van de Nubira. Voor de Lacetti is het echter meer afgestemd op de Europese voorkeur. Dat is merkbaar in een steviger en meer communicatief weggedrag. Het is echter nog steeds niet vergelijkbaar met dat van een moderne compacte auto van Europese makelij. De besturing is bovendien erg licht, met een zekere speling rond de middenstand. Het weggedrag is goed, maar in extreme gevallen kan de Lacetti iets eerder uit balans raken en is in zo'n geval iets lastiger te corrigeren dan gemiddeld. Op slecht wegdek maakt het "zachte" onderstel weer veel goed, want dan scoort de nieuwkomer opnieuw hoge ogen op het gebied van comfort.

Daewoo Lacetti

Conclusie

Daewoo doet het opnieuw en doet het beter dan ooit tevoren. Zoals iedere Daewoo is ook bij deze Lacetti de vriendelijke prijs het sterkste punt. Terwijl voorheen met enige goede wil was aan te wijzen op welke punten Daewoo had bezuinigd, is dat met de Lacetti moeilijker dan ooit. Daarbij geven het verbeterde rijgedrag, de doordachte ergonomie en de geslaagde vormgeving het gevoel dat de fabrikant steeds beter begrijpt wat de (Europese) klant wil naast die lage aanschafprijs. De Lacetti is daarom de beste Daewoo tot nu toe, dat rijmt én dat rijdt!

plus
  • Ruim
  • Nette prijs
  • Comfortabel
min
  • Geen diesel-motor beschikbaar
  • Rijeigenschappen blijven achter bij Europese / Japanse auto's
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!