3 februari 2015
Smart ForTwo

Smart ForTwo

Verbeter de wereld, begin bij je Smart

Autotest | "Verbeter de wereld, begin bij je auto". Dat was de titel van de test van de vorige generatie van de Smart ForTwo. Immers, als iedereen Smart zou rijden, zouden de files halveren, zouden de parkeerproblemen halveren en zou het milieu minder belast worden. Desondanks is autominnend Nederland niet bekeerd. Doet de vierde generatie van de Smart ForTwo het beter?
 

Idealisme is mooi, maar het mag niets kosten. Dat is het uitgangspunt van de gemiddelde autokoper. Daarom heeft Smart vanaf het eerste begin, eind jaren '90 van de vorige eeuw, er alles aan gedaan om van deze kleine tweezitter een volwaardige auto te maken.

Wie instapt, verbaast zich over de enorme binnenruimte. De opzet van het interieur is eigenzinnig, maar met de juiste opties biedt een Smart alle luxe van een grotere auto. En juist omdat een kleine auto als minder veilig kan worden aangezien, hebben de technici van Smart al vanaf de eerste generatie extra werk gemaakt van de stevigheid. De rolkooi is zelfs aan de buitenkant zichtbaar!

Smart ForTwo

Toch was het allemaal niet genoeg. Voor een deel van het publiek was de opzet té revolutionair. Anderen vonden de rijeigenschappen niet goed genoeg, mopperden over het trage schakelen van de automaat of hadden toch behoefte aan meer luxe.

Vierde generatie

Daarom is het nu tijd voor de vierde generatie van de Smart ForTwo. Slechts één ding is bij het oude gebleven: de ForTwo is nog altijd 2 meter 70 lang. De nieuwkomer werd echter 10 cm breder en 2 cm lager. Dat komt zowel het uiterlijk als de rijeigenschappen ten goede.

Smart ForTwo

In vergelijking met de voorgaande generaties is het uiterlijk minder speels en vooral heel stoer. Recht van voren gezien heeft de ForTwo de boze en onverzettelijke uitstraling van een buldog. Dit is een kleintje om serieus te nemen!

Ook binnenin is de opzet minder speels en meer volwassen. Nog steeds kan het interieur in speelse kleuren worden uitgevoerd, maar de bouwkwaliteit en uitrusting gingen met sprongen vooruit. Het aantal knoppen en meters is zo veel mogelijk beperkt, de meeste functies worden middels knoppen op het stuurwiel en een display achter het stuurwiel bediend.

Smart ForTwo

Apps

Een geïntegreerd audio- en navigatiesysteem is leverbaar (zie testverslag Smart ForTwo "Proxy"). Als budget-oplossing levert Smart een houder die op maat gemaakt kan worden voor vrijwel iedere smartphone. Middels Smarts eigen "Cross connect" app (niet te verwarren met de oude "Smart Drive 2" app!), doet een iPhone of Android toestel dienst als "brein" van de auto.

De smartphone-houder zit recht voor de standaard autoradio, omdat vrijwel alle functies door de telefoon worden overgenomen. Denk daarbij aan bediening van de radio, afspelen van muziek op de smartphone, weergave van gegevens van de boordcomputer en natuurlijk navigeren.

Smart ForTwo

"Cross connect" werkt echter niet zomaar! Zo blijkt de app alleen te functioneren met een BlueTooth verbinding, maar dit wordt nergens vermeld. Ook met BlueTooth wilde de app uiteindelijk geen gegevens over de rijstijl verzamelen.

Smart ForTwo

Rijeigenschappen

Het belangrijkste doel van de technici van Smart was om de ForTwo te laten rijden als een heel gewone auto. Daarom is de nieuwe ForTwo voorzien van meer elektronica en helpsystemen dan ooit tevoren. Het resultaat is er naar: terwijl de Smart-bestuurder zich er voorheen altijd van bewust was een extreem kleine auto te rijden, stuurt de nieuwe ForTwo even goed als de gemiddelde compacte vierzitter. De zijwindgevoeligheid, waar de vorige ForTwo bijna om berucht stond, behoort dankzij een "zijwindassistent" tot het verleden.

Tegelijkertijd is de ForTwo de absolute kampioen als het gaat om wendbaarheid. De draaicirkel is zo klein (6 meter 95), dat de auto zichzelf bijna in de staart lijkt te bijten! Dankzij de geringe lengte is de ForTwo te parkeren in vakken waar zelfs motorfietsen nog voor zouden bedanken. Het enige kritiekpunt betreft de spiegels: die zijn te klein, waardoor wisselen van rijstrook in druk verkeer net iets meer inspanning kost dan wenselijk.

Prestaties

De ForTwo is leverbaar met een 71 of 90 pk sterke driecilinder benzinemotor. Om ervoor te zorgen dat de ForTwo niet voelt als een budgetautootje, is de geluidsisolatie zeer goed verzorgd. De motor is hoorbaar, maar is nooit prominent aanwezig.

Smart ForTwo

De hier gereden 71 pk sterke variant stelt alleen bij een zeer laag toerental teleur. Dan pruttelt en sputtert de kleine motor hopeloos en valt de snelheid terug. Maar... zolang voldoende wordt geschakeld en de 999 cc metende krachtbron op toeren wordt gehouden, zijn de prestaties voldoende. Dankzij het relatief forse koppel van 91 Nm zijn de tussen-acceleraties zelfs prima.

Omdat de motor hard moet werken om te presteren, is het lastig om het door Smart beloofde verbruik van 1 op 24.3 daadwerkelijk te realiseren. Na een testrit met snelwegen, provinciale wegen en stadsverkeer noteerde de boordcomputer 1 op 18.8 ("eco score": 70%).

Smart ForTwo

Misschien wel het allerbeste nieuws is voor het laatste bewaard: de zo verguisde automaat is komen te vervallen. Voortaan wordt iedere Smart ForTwo standaard geleverd met een handgeschakelde vijfbak. Wat een verbetering!

Conclusie

Heeft de vierde generatie van de Smart ForTwo het in zich om de wereld te veroveren? Ja en nee.

Het zwakke punt van de Smart ForTwo blijft de prijs. Autokopers willen voor een "halve auto" ook een halve prijs betalen. Echter, de kosten van een auto zitten in de techniek en juist op dit punt wilde Smart, geheel terecht, geen consessies doen. Voor hetzelfde geld zijn auto's te koop die groter en bovendien net zo zuinig zijn. De grootste voordelen van de ForTwo zijn daarom de wendbaarheid en het parkeergemak. De auto zal dus, net als voorheen, vooral in de smaak vallen in grote steden.

Tegelijkertijd betekent de nieuwe Smart ForTwo een enorme verbetering. Alle problemen van de voorgaande generaties zijn verholpen. Het comfort is vergroot, de rijeigenschappen zijn met sprongen vooruit gegaan en het uiterlijk is volwassen geworden. De ForTwo zal de wereld daarmee niet veroveren, maar wel degelijk een beetje beter maken.

plus
  • Slim concept
  • Vlot en zuinig
  • Extreem wendbaar
min
  • Matige FM-ontvangst radio
  • Niet zuiniger dan vierzits stadsauto's van andere merken
  • Hinderlijke reflectie dashboard (alleen bij lichte bekleding)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!