24 januari 2015
Skoda Fabia Combi

Skoda Fabia Combi

Combi-korting

Autotest | De Skoda Fabia staat voor een nuchtere, verstandige keuze. En de Fabia Combi is dankzij de extra ruimte een nog veel slimmere keuze. Nu introduceert Skoda de geheel nieuwe Fabia Combi. Deze zou niet alleen heel slim, maar ook nog eens ontzettend leuk zijn...
 

Aan het uiterlijk zal het niet liggen. De testauto is uitgevoerd in het knalgeel in combinatie met zwarte wielen en een zwart dak. Een van de kenmerken van de nieuwe Fabia is namelijk dat het uiterlijk van de auto kan worden aangepast aan de voorkeur van de klant.

Het interieur is iets minder uitzinnig, met louter donkere tinten. Maar... indien gewenst kan ook de binnenkant van de Fabia geheel naar eigen wens worden samengesteld. Zo was de eerder geteste Fabia hatchback voorzien van "Denim" bekleding. Ook kan een patroon of zelfs een eigen foto in de vorm van een op maat gemaakte sticker op het dashboard worden aangebracht.

Skoda Fabia Combi

Ruimte

Het uiterlijk vertoon gaat niet ten koste van de functionaliteit. Zo meet de bagageruimte 530 liter en dat is veel meer dan de concurrentie. Door de achterbank op te klappen neemt dit toe tot maximaal 1.395 liter en ook daarmee is de Fabia (nipt) de ruimste in zijn klasse.

Net als bij de Fabia hatchback zijn de hoofd- en beenruimte gemiddeld voor een auto van deze omvang. De ruimte op de achterbank is voldoende, maar niet meer dan dat.

Skoda Fabia Combi

Kenmerkend voor Skoda zijn de vele eenvoudige, goedkope vindingen die het dagelijks leven met de auto veraangenamen. Denk daarbij aan een verplaatsbare "bagagelus" die kleine stukken in de kofferbak op hun plaats houdt. Ook "Simply Clever" zijn de prullenbakjes op basis van boterhamzakjes in de portiervakken en een telefoonhouder die precies in de uitsparing voor een bekerhouder past.

Desondanks knaagt het gevoel dat Skoda nog beter werk had kunnen leveren. Tot en met de achterbank is de Combi namelijk geheel gelijk aan de Fabia hatchback. Terwijl het gebruikte platform het makkelijk maakt om de wielbasis voor de stationcar te verlengen, heeft Skoda dit niet gedaan. Bovendien kent de Combi niet meer praktische of ruimtebesparende vindingen dan de hatchback.

Uitrusting

Zoals gebruikelijk bij Skoda is de uitrusting compleet, maar niet overdadig. De nieuwe Fabia is voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen die anno 2015 van een auto in dit segment mogen worden verwacht, maar niet meer dan dat.

Skoda Fabia Combi

Sinds de introductie van de Fabia hatchback kreeg Skoda veel kritiek op "MirrorLink". Met dit systeem kan de uitvoer van een Android smartphone op het beeldscherm van de auto worden getoond. Op die manier is de telefoon het brein van de auto en kan deze bijvoorbeeld dienst doen als voordelig navigatiesysteem.

Een slim idee. Ware het niet dat Skoda er tijdens de ontwikkeling van de Fabia vanuit ging dat MirrorLink klaar zou zijn voor het grote publiek op het moment dat de auto bij de dealer stond. Dit blijkt echter niet het geval te zijn en MirrorLink is ronduit onbetrouwbaar en incompleet. Bovendien heeft ontwikkelaar Google zich toegelegd op "Android Auto". Daarom levert Skoda de Fabia vanaf midden 2015 ook met een traditioneel, ingebouwd navigatiesysteem.

Skoda Fabia Combi

Benzine: 1.2 TSI

De Fabia is leverbaar met drie verschillende benzinemotoren en één dieselmotor. Tijdens een eerdere test van de Fabia hatchback is al gereden met de 1.0 liter (75 pk)en de 1.2 liter (110 pk) benzinemotor. Die laatste is echter ook leverbaar in een variant met 90 pk en die is voor deze gelegenheid getest.

Skoda Fabia Combi

Het verschil tussen beide versies van de "1.2 TSI" is op papier 20 pk en 15 Nm. In de praktijk is het nog veel groter. De 90 pk sterke variant moet veel meer toeren maken om te presteren. Bovendien heeft het koppelingspedaal een zeer lange slag, waardoor de auto moeizaam van de plek lijkt te komen. Onder de 1.250 toeren per minuut is het vermogen zelfs zo gering, dat de auto bijna stil lijkt te vallen.

Eenmaal gewend aan het motorkarakter zijn de prestaties uiteindelijk ruim voldoende. Echter, omdat de motor zo hard moet werken om te presteren is het vermoeiend rijden en is het lastig om zuinig te rijden. Met andere woorden: de 110 pk sterke variant van de 1.2 liter benzinemotor is de meerprijs absoluut waard.

Diesel: 1.4 TDI

De Fabia Combi wordt veelal ingezet als voordelige bedrijfsauto en dus is ook de variant met 1.4 liter dieselmotor getest. Deze is gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling en dat vormt een zeer geslaagde combinatie.

De kleine dieselmotor doet zijn werk in relatieve rust en levert ongeacht het toerental volop trekkracht. In tegenstelling tot de 1.2 TSI, doet de 1.4 TDI zijn werk daarom juist met gemak. Niet alleen presteert de 90 pk / 230 Nm sterke diesel prima, het is ook makkelijk om zuinig te rijden. Zelfs na een dag lang stadsverkeer en bergweggetjes bleef het verbruik beperkt tot een uiterst bescheiden 5.2 liter per 100 km.

Skoda Fabia Combi

Weggedrag

De Skoda Fabia is gebaseerd op een platform van moederbedrijf Volkswagen. Middels aangepaste wielophanging en de nodige fijnregeling, heeft de Fabia toch een ander karakter dan bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, die dezelfde technische basis heeft.

De Skoda is een echte allemansvriend die een zo groot mogelijke doelgroep wil aanspreken. De auto probeert zichzelf daarom zoveel mogelijk weg te cijferen. Rijden met de Fabia is absoluut niet bijzonder. In plaats daarvan maakt de auto alles zo makkelijk mogelijk. Daarmee is de Fabia als een huishoudelijk apparaat: niet opwindend, maar wel heel erg praktisch.

Skoda Fabia Combi

Conclusie

Na de nieuwe Fabia hatchback, introduceert Skoda nu de Fabia Combi. Helaas heeft Skoda weinig werk van de stationcar gemaakt; de auto ziet er keurig uit, maar biedt geen enkele vernieuwing. Door simpelweg te kiezen voor royalere buitenmaten, is de Fabia als vanzelf de ruimste auto in zijn klasse.

Omdat de Fabia Combi vooral bedoeld is als nuttige auto, zijn de rijeigenschappen heel gemiddeld. De Fabia maakt het leven vooral zo makkelijk mogelijk. Van de vier leverbare motoren weet alleen de 1.2 liter TSI met 90 pk minder te overtuigen. Deze moet te hard werken om te presteren, waardoor het verbruik snel oploopt en de auto zwaarlijvig aanvoelt. Alle andere motoren weten juist te charmeren met goede prestaties bij een beschaafd verbruik.

Ondanks de weinig opmerkelijke rijeigenschappen, was de proefrit met de Fabia Combi een waar genoegen. Tegen een geringe meerprijs is de Fabia namelijk geheel naar eigen wens aan te kleden. Op die manier wordt zelfs een functionele stationcar toch een bijzondere auto; een mooie combi-korting!

plus
  • Leuke aankleding
  • Grote bagageruimte
  • Prima rijeigenschappen
min
  • Weinig innovatief
  • Matige prestaties / hoog verbruik 1.2 TSI 90 pk
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!