30 november 2014
Seat Leon ST X-Perience

Seat Leon ST X-Perience

Een ervaring rijker

Autotest | Seat is apetrots op de Leon. En terecht. De auto is een groot verkoopsucces. Dat dankt de auto uiteraard aan de kwaliteiten, maar ook aan het grote aantal varianten. Er is een stationcar en een hatchback. Er is een snelle Cupra, een sportieve FR, een zuinige EcoMotive en daar komt nu een uitvoering bij: de avontuurlijke "X-Perience".
 

Een sportieve auto is niet voor iedereen de meest begeerlijke auto. Daarom introduceert Seat nu ook een avontuurlijke versie van de Leon. De "X-Perience" heeft een verhoogd onderstel, beschermplaten rondom, bodembescherming en een extra stoer front.

Het interieur van de X-Perience is herkenbaar aan oranje stiksels, half lederen bekleding en bruine deurpanelen met suede-look. Net als aan de buitenkant strooit de fabrikant met "X-perience" logo's. Op de versnellingspook prijkt de tekst "4Drive" om de bestuurder er nog eens fijntjes aan te herinneren dat deze Leon is voorzien van vierwielaandrijving.

Seat Leon ST X-Perience

De vierwielaandrijving is de enige mechanische aanpassing van de X-Perience. De auto beschikt niet over lage gearing, aangepaste versnellingsbakverhoudingen, afdaalhulp, off-road ESP of zelfs maar een kompas. De "4Drive" vierwielaandrijving werkt bovendien automatisch. Er zijn daarom geen extra knoppen of displays in het interieur te vinden.

Omdat de X-Perience de meest luxueuze versie van de Leon is, zijn links/rechts gescheiden airconditioning, een audio- en navigatiesysteem, schakelpaddles aan het stuurwiel (bij DSG transmissie), het "Drive Profile" (afhankelijk van de gekozen motor) en sportstoelen standaard.

Seat Leon ST X-Perience

De veiligheid wordt vergroot dankzij LED verlichting, adaptieve cruise-control (automatisch afstand houden), "Front Assist" (automatisch remmen voor obstakels), vermoeidheiddetectie en een rijstrookassistent (automatisch binnen de lijnen op het wegdek blijven).

De binnenruimte is gelijk aan die van iedere andere Leon. Dat betekent voorin volop ruimte en gemiddelde ruimte achterin. De bagageruimte meet 587 liter en dit neemt toe tot 1.470 door de achterbank op te klappen. Hiermee is de ST veel meer dan een "life style" auto, maar desgewenst een echt werkpaard.

Seat Leon ST X-Perience

Off-road

Een zogenaamde "Haldex"-koppeling bepaalt hoe het vermogen over de voor- en achterwielen wordt verdeeld. Op de openbare weg gaat 100% van het vermogen naar de voorwielen, maar indien nodig kan het gehele vermogen op de achterwielen worden overgebracht.

De Leon ST X-Perience is niet bedoeld als terreinauto, maar kan zich dankzij de aanpassingen wel degelijk redden in licht terrein. De fotosessie vond plaats in een droge rivierbedding en op een motorcrossbaan. Daar had de X-Perience geen moeite mee! Gemeen diepe kuilen, boomwortels en stukgereden karrensporen vormden geen enkel probleem.

Seat Leon ST X-Perience

De vierwielaandrijving doet zijn werk bovendien onmerkbaar; de Leon ploegt voort door zand en modder, zonder dat ooit schokken in de aandrijflijn voelbaar zijn.

Seat Leon ST X-Perience

On-road

Op de verharde weg is juist wel merkbaar dat dit een bijzondere Leon is. Het onderstel is met 2.5 cm verhoogd en in korte, snelle bochten helt de auto daarom merkbaar meer over. Ook bij een noodstop duikt de Leon dieper in de veren.

Het weggedrag is en blijft prima en de veiligheid komt absoluut niet in het geding. Echter: de Leon staat bekend om zijn levendige, lichtvoetige weggedrag en dat is ver te zoeken bij deze X-Perience. De langere veerwegen en het extra gewicht van de off-road techniek maken deze Leon tot een goedmoedig lastdier. Dat laatste kan letterlijk worden genomen, want afhankelijk van de motor mag de X-Perience aanhangers tot 2.000 kg (geremd) trekken.

Seat Leon ST X-Perience

Diesel

Om het exclusief te houden, zijn alleen de sterkste motoren leverbaar in combinatie met de X-Perience. Voor deze test is gereden met de 2.0 liter diesel. Ook deze is vanwege het hogere gewicht van de auto iets minder levendig dan gebruikelijk, maar nog steeds zijn de prestaties prima.

Het koppel van 350 Nm is al bij een laag toerental beschikbaar, waardoor de auto schakellui gereden kan worden. Alleen wanneer daar nadrukkelijk om wordt gevraagd, toont de "2.0 TDI" alle 150 paardenkrachten. Op die manier leent de auto zich voor een kalme, vloeiende rijstijl en het is gemakkelijk om zuinig te rijden.

Daarbij zorgen de uitgekiende versnellingsbakverhoudingen ervoor dat het vermogen ook in het terrein goed is te doseren. Het is daarom gemakkelijk om de balans tussen grip en slip te bewaren, zodat deze Leon daadwerkelijk in staat is tot avontuurlijke ritten.

Seat Leon ST X-Perience

Conclusie

Bij Seat staat "EcoMotive" voor een extra zuinige uitvoering van een bestaand model. "Cupra" wijst op een extra snelle versie. Daar komt nu de avontuurlijke "X-Perience" bij.

De Leon ST is de eerste Seat die leverbaar is als "X-Perience". Een proefrit leert dat deze nieuwe aanduiding staat voor meer dan alleen een stoer uiterlijk. Het uiterlijk zet de toon, maar uiteindelijk zorgen een verhoogd onderstel en slimme vierwielaandrijving ervoor, dat de X-Perience de verwachtingen kan waarmaken. Met de X-Perience is de Seat-rijder een ervaring rijker, en geen illusie armer.

plus
  • Rijke uitrusting
  • Ruim en praktisch
  • Daadwerkelijk vaardig in het terrein
min
  • Te kleine buitenspiegels
  • Minder dynamisch dan gewone Leon ST
  • Audio- en navigatiesysteem nu al verouderd
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!