15 november 2014
Volkswagen Passat Variant

Volkswagen Passat Variant

Het volk beslist

Autotest | De collega heeft een Passat. De buurman heeft een Passat. De vrienden hebben een Passat. Opa en oma hadden een Passat. De leasemaatschappij adviseert een Passat. Kortom: als de meeste mensen voor een Passat kiezen, dan moet dat wel de beste auto zijn. Of misschien toch niet? Voor alle zekerheid maakte Autozine tóch een proefrit met de nieuwe Passat.
 

Wie simpelweg naar de verkoopcijfers kijkt, heeft zijn keuze snel gemaakt. De Volkswagen Passat is de meest verkochte auto in zijn soort. Sinds 1973 zijn er 22 miljoen Passats verkocht. De auto dankt dat succes niet alleen aan de bewezen rijkwaliteiten, maar ook aan het imago dat op zijn beurt weer voor een hoge restwaarde zorgt.

Volkswagen heeft daarom niet te veel risico genomen met de achtste generatie van de Passat (intern bekend als "B8"). De auto is weliswaar vanaf een blanco vel papier ontworpen, maar het vertrouwde karakter is gebleven.

Volkswagen Passat Variant

De nieuwe Passat is echter veel eleganter gelijnd dan voorheen. Dankzij zijn proporties oogt de Passat royaal, terwijl deze in feite een fractie kleiner is dan de voorgaande versie. Het front straalt dezelfde elegante en zelfverzekerdheid uit als Volkswagens topmodel: de Phaeton. Let daarbij op de lijn boven die grille die door de koplampen heenloopt om de breedte van de auto letterlijk te onderstrepen.

Packaging

Het grote geheim achter het nieuwe ontwerp is "packaging". "Packaging" is de manier waarop alle techniek is ingebouwd. Hoe slimmer de "packaging", hoe meer ruimte er overblijft voor de inzittenden.

Volkswagen Passat Variant

Ondanks de geringere lengte heeft de nieuwe Passat een grotere wielbasis dan voorheen. De binnenruimte is enorm en de aankleding zorgt ervoor dat het interieur bijna overweldigend ruim is! Zo is het dashboard niet om de inzittenden heengebouwd, maar is het "plat" zodat veel beweegruimte rondom de voorstoelen ontstaat. Daarbij staat de lichte bekleding de testauto bijzonder goed.

Voorin biedt de Passat niet alleen heel veel ruimte, de stoelen zitten ook nog eens voortreffelijk. Zelfs na een lange dag sturen blijven de stoelen comfortabel. Toch is het sterkste punt van de nieuwe Passat de ruimte achterin. De beenruimte is meer dan royaal en hiermee benadert de Passat eindelijk zijn grootste concurrent: de Skoda Superb.

Ruime voorsprong

Voor deze gelegenheid is gereden met de Passat Variant, ofwel de stationcar. De bagageruimte meet standaard 650 liter en daarmee is de Passat met ruime voorsprong de grootste in zijn segment. De achterbank is eenvoudig op te klappen, waarna de inhoud van de laadruimte toeneemt tot 1.780 liter en ook dat is een recordwaarde.

Volkswagen Passat Variant

De Variant is bovendien te voorzien van allerhande ruimtebesparende voorzieningen, laadhulpjes, scheidingswandjes, rails en wat dies meer zij om de ruimte zo nuttig mogelijk te gebruiken. De achterklep is, indien gewenst, elektrisch te bedienen. Deze beweegt dan zodanig vlot dat dit niet storend is.

Als ook dat niet genoeg is, mag de Passat Variant een aanhanger tot maximaal 2.200 kg (geremd) trekken. Daarbij houdt het ESP de combinatie niet alleen stabiel, maar kan "Trailer Assist" zelfs helpen bij manoeuvreren met een aanhanger!

Uitrusting

De Passat is voorzien van alle luxe en veiligheidssystemen die mogen worden verwacht van een auto in deze prijsklasse. Enkele opties zijn echter een speciale vermelding waard.

Volkswagen Passat Variant

Zo is de Passat de eerste Volkswagen waarbij de toerenteller en snelheidsmeter (optioneel) zijn te vervangen door een groot beeldscherm waarop deze worden getoond. Het voordeel daarvan is dat de layout naar eigen wens kan worden aangepast. Zelfs de kaart van het navigatiesysteem kan achter de klokken worden getoond!

Volkswagen Passat Variant

Nog prettiger is echter het "Head Up Display", waarmee gegevens zoals de snelheid tegen de voorruit in het blikveld van de bestuurder worden geprojecteerd.

Motoren

De nieuwe Passat is leverbaar met doorontwikkelde varianten van de overbekende "TDI" dieselmotoren. Als vanouds zijn deze zuinig, sterk en stil. Zie voor details over de gewone TDI en de nieuwe BiTDI (bi-turbo) het verslag van de Passat sedan.

De motor waar menigeen op heeft gewacht, is de "1.4 TSI ACT" (Active Cylinder Management). Deze benzinemotor valt niet alleen op door de geringe inhoud, maar ook door de bijzondere techniek. Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd, kunnen namelijk twee van de vier cilinders worden uitgeschakeld.

Hiermee zou volgens Volkswagen minstens 0.5 liter brandstof per 100 km worden bespaard. Daarnaast zorgt de turbotechniek voor goede prestaties, zonder dat dat ten koste gaat van het verbruik.

Volkswagen Passat Variant

In de praktijk is weinig merkbaar van de bijzondere techniek. Het in- en uitschakelen van de cilinders gebeurt automatisch, onmerkbaar en onhoorbaar. Alleen wie dat echt wil, kan via de boordcomputer zien wanneer cilinders zijn uitgeschakeld.

Zelfs wanneer plotseling vol gas wordt gegeven, reageert de krachtbron net zo alert als een traditionele motor (het opnieuw activeren van de uitgeschakelde cilinders kost tussen de 13 en 36 milliseconden).

De automaat met dubbele koppeling ("DSG") voelt de bestuurder goed aan. Wanneer kalm wordt gereden, kiest de elektronica zo snel mogelijk voor een hoog verzet. Zodra ook maar iets meer gas wordt gegeven, vangt de automaat de hint meteen op en wordt maximaal vermogen geleverd.

Volkswagen Passat Variant

Weggedrag

Ondanks de grootse beloften van de marketing-machine van Volkswagen én de aanzienlijke gewichtsreductie (85 kg), is de Passat geen bijzondere auto om mee te rijden. De Passat is bedoeld voor een zo groot mogelijke groep kopers en heeft daarom geen uitgesproken karakter.

Het is zelfs alsof de auto probeert te verhullen hoe goed het onderstel daadwerkelijk is! De bestuurder merkt nauwelijks wat er gaande is tussen het asfalt en de wielen. Wat de bestuurder merkt is dat het overige verkeer ontzettend lijkt te treuzelen, maar dat is vooral omdat de Passat met zo veel gemak stuurt!

Conclusie

Is de meest verkochte auto ook de beste auto? Zo simpel ligt het niet! De Passat is met name de auto die de grootste groep kopers aanspreekt. Dat doet de Passat met tijdloos elegante vormgeving, heel veel binnenruimte (ook achterin en ook als stationcar), moderne techniek en prima rijeigenschappen.

Minpunten heeft de Passat bijna niet, of het moet de lastige procedure zijn om een iPhone aan te sluiten. Toch zal er altijd een groep kopers blijven die zich prettiger voelt bij een meer uitgesproken uitstraling, innovatievere techniek of een sterker karakter.

De grootste winst van de Passat is dat deze nieuwe generatie ook op die gebieden nog beter scoort en dus een nóg bredere doelgroep zal weten aan te spreken.

plus
  • Zeer ruim, ook achterin
  • Moderne, bruikbare techniek
  • Sterke, zuinige 1.4 TSI ACT motor
min
  • Complexe procedure aansluiten iPhone via USB
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!