21 september 2014
Peugeot 508

Peugeot 508

Nieuwe zaken

Autotest | Vol trots kondigt Peugeot de "Nieuwe 508" aan. Consequent met een hoofdletter "N". Maar wie de specificaties bestudeert, komt tot de conclusie dat het hier slechts een facelift betreft. De bestaande 508 heeft een aangepast uiterlijk, een rijkere uitrusting en zuinigere motoren gekregen. Is dat voldoende om te spreken de "Nieuwe 508"?
 

De ontwerpers van Peugeot hadden een duidelijk doel voor ogen. De "Nieuwe 508" moet beter beantwoorden aan de wensen van de zakelijke rijder. Zo had de vorige versie een onmiskenbare Franse charme en elegantie. De nieuwe versie heeft een bijna Duitse uitstraling: streng, zelfverzekerd en zakelijk. Het logo is terug in de grille; met name de Chinese clientèle schijnt daar enorm aan te hechten.

En omdat men toch bezig was, zijn zowel de voor- als de achterlichten voorzien van LEDs. Deze techniek zorgt voor een helderder lichtbundel, gaat langer mee (nooit meer lampjes vervangen!) en verbruikt minder energie. Omdat LEDs minder ruimte innemen, hadden de vormgevers meer artistieke vrijheid. Met name de "klauwen" van de leeuw in de achterlichten zijn prachtig!

Peugeot 508

Interieur

Ook het interieur is gemoderniseerd, maar hierbij is Peugeot minder voortvarend te werk gegaan. De nieuwste modellen (208 en 308) zijn namelijk voorzien van de zogenaamde "iCockpit". Dit staat voor een interieur waarbij de bestuurder als in een sportwagen dicht op een piepklein stuurwiel zit. De klokken steken boven het stuurwiel uit en zijn daarom beter afleesbaar. Bovendien is de iCockpit bijna vrij van knoppen: alles wordt bediend via een centraal beeldscherm.

Volgens Peugeot was de introductie van een iCockpit te ingrijpend voor de 508. Bovendien zouden de zakelijke klanten er niet om vragen. Net als in de iCockpit is het aantal knoppen echter teruggebracht. De vrijgekomen ruimte is omgezet in bergruimte.

Peugeot 508

De revolutionaire opzet van de andere modellen van Peugeot is niet aan de 508 besteed, maar de uitrusting is wel degelijk gemoderniseerd. Zo is de 508 voortaan leverbaar met achteruitrijcamera en dodehoekbewaking. Toch is de "head-up display" de fijnste voorziening: op een doorzichtig paneeltje bovenop de stuurkolom wordt de belangrijkste informatie voor de bestuurder recht in het blikveld wordt getoond.

De binnenruimte is gelijk gebleven. Dat wil zeggen dat de ruimte voor- en achterin gemiddeld is voor een auto van deze omvang. De layout van het dashboard is en blijft een geslaagde mix van Franse charme en hightech.

Peugeot 508

Rijden

Voor modeljaar 2014 heeft Peugeot het onderstel niet aangepast, de rijeigenschappen zijn daarom gelijk gebleven. De 508 is absoluut geen dynamische rijdersauto, maar gedraagt zich juist als een grote, statige zakenauto. Dat is misschien weinig opwindend, maar wie regelmatig lange afstanden aflegt wil niet anders.

Peugeot 508

In de zakelijke markt telt maar één ding: bijtelling. Daarom is de 508 voortaan leverbaar met een 150 pk sterke "BlueHDI" motor die dankzij een uitstoot van 105 gram CO2 per kilometer in aanmerking komt voor 20% bijtelling.

Ondanks het forse vermogen, is de BlueHDI absoluut niet levendig of sportief. In plaats daarvan heeft de 508 met deze krachtbron in het vooronder een zekere waardigheid over zich. De auto voelt groot en statig en lijkt niet gediend van ordinaire uitspattingen. Juist omdat de BlueHDI bijna een kalme rijstijl afdwingt, is het ook makkelijk om daadwerkelijk zuinig te rijden. De testroute was echter zeer veeleisend, waardoor het verbruik alsnog sterk opliep.

Peugeot 508

Tijdens de eerste kennismaking met de 508 viel de dieselmotor negatief op door de rauwe en luidruchtige loop. Dit probleem behoort met de BlueHDI definitief tot het verleden. De BlueHDI is stil en verfijnd.

Benzine

Ook nieuw is de wat ongelukkig genaamde "EAT6" (efficient automatic transmission). Deze is allerminst vraatzuchtig, maar moet juist het verschil in verbruik tussen de automaat en handschakelde versie verkleinen. Dat doet Peugeot niet door te kiezen voor innovatieve techniek. Hier geen dubbele koppeling of slimme robots, maar slechts een doorontwikkeling van bestaande techniek.

Het schakelgedrag van de automaat past helaas niet bij de bijbehorende "THP 165" (Turbo high pressure) benzinemotor. Net op het moment dat de turbo merkbaar bijspringt, schakelt de automaat. Hierdoor voelen de inzittenden eerst een "schok" van de turbo en daarna van het schakelen. Het geluidsniveau is altijd aangenaam laag.

Peugeot 508

Wanneer vlotter wordt gereden, klopt de combinatie wel. Dan laat de automaat het toerental oplopen, springt de turbo bij, loopt het toerental verder op en net voordat de motor buiten adem is wordt de volgende versnelling gekozen. Dan blijkt ook dat de 1.6 liter turbomotor een flinke reserve paraat heeft en kan deze statige zakenauto zich van een onverwacht sportieve kant laten zien.

Conclusie

Spreekt Peugeot terecht van de "Nieuwe 508"? Dat hangt er vanaf wie de auto koopt. Technisch gezien heeft de 508 slechts een verjongingskuur ondergaan. De uitrusting is rijker geworden, maar staat niet op hetzelfde niveau als dat van de nieuwste Peugeots (208 en 308). De motoren zijn in de basis gelijk gebleven, maar dankzij de nodige verfijning is het verbruik gedaald.

Wie kijkt naar het karakter van de auto, zal wel degelijk spreken van een "Nieuwe 508". De nieuwe generatie is met het nieuwe uiterlijk, de lage uitstoot en de rijkere uitrusting veel meer gericht op de zakelijke rijder. Daarmee zal de auto beter aansluiten bij de beoogde doelgroep en voor hen is de 508 een nieuwe auto.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Vlotte, zuinige BlueHDI
  • Hoogwaardige uitstraling en uitrusting
min
  • Elektronische handrem werkt storend traag
  • Niet zo vernieuwend als Peugeot 208 en 308
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!