9 september 2014
Opel Adam Rocks

Opel Adam Rocks

Niet alleen voor Eva

Autotest | Wie een bijzondere auto wil rijden, moet daarvoor diep in de buidel tasten. Opel bracht daar met de Adam verandering in. De Adam heeft een onderscheidend uiterlijk en is op alle denkbare manieren aan de eigen smaak aan te passen. De anderhalf jaar geleden geïntroduceerde Adam bleek echter twee problemen te hebben: hij viel voornamelijk bij vrouwen in de smaak én het verbruik lag te hoog. De "Adam Rocks" moet daar verbetering in brengen...
 

Het begon allemaal als een onschuldig experimentje. Om uit te vinden wat er bij mannen in de smaak zou vallen, toonde Opel op de Autosalon van Genève de "Adam Rocks Concept". In tegenstelling tot de gewone Adam (voor zover daar al sprake van kan zijn), had de Rocks een extra stoer uiterlijk. De reacties van de bezoekers van de autoshow waren zo overweldigend, dat Opel de Rocks in productie nam.

Opel Adam Rocks

Rocks

En... het productiemodel verschilt nauwelijks van het destijds getoonde concept. Zo is de Rocks herkenbaar aan prominent aanwezige bumpers rondom, inclusief "skid plates" (het zichtbare deel van bodembescherming). Om de daad bij het woord te voegen, staat de Rocks op een verhoogd onderstel (+15 mm).

Ook kenmerkend voor de Rocks is het stoffen dak. Het doel van de Adam is om een onderscheidend uiterlijk te combineren met een vriendelijke prijs. Een echte cabriolet zou te kostbaar zijn en dit (elektrisch bedienbare) stoffen dak is een mooie tussenoplossing. Het dak bestaat uit drie lagen. De geluiden van rijwind zijn daarom even gering als bij de Adam met vast dak, maar het tikken van de regen recht op het dak is wel duidelijk hoorbaar. Dankzij een "spoilertje" boven de voorruit is het comfort met geopend dak ook prima.

Opel Adam Rocks

Het dak is uit te voeren in zwart of bruin. Daarmee lijkt deze "personalisatiekampioen" een steek te laten vallen, maar de reden is simpel: een licht gekleurd dak zou te snel vies en dus lelijk worden.

De rest van de Adam Rocks is geheel naar de eigen smaak aan te passen. De testauto is uitgevoerd in de nieuwe kleur "White my Fire", zeg maar: gebroken wit. De dakbogen en spiegels zijn "Dancing Green" en op de velgen zijn "clips" aangebracht.

Opel Adam Rocks

De stoelen zijn uitgevoerd in zwart leder, met daarin wit geborduurde autootjes. De lakkleur komt terug in de onderste rand van het stuurwiel, de versnellingshendel en de deurpanelen. Voor het dashboard is gekozen voor een prettig gestoord patroon dat de auto simpelweg tot een kunstwerkje op wielen maakt. Zelfs details als de achterkant van de binnenspiegel zijn naar wens aangepast, de demo heeft het "splash" opdruk.

Hoeveel positieve aandacht de auto trekt, blijkt tijdens de eerste fotosessie. Op een afgelegen haventerrein in Riga (Letland) wordt de auto voor een muur vol graffiti gefotografeerd. Niet veel later komt een excentriek uitziende heer verhaal halen. Het blijkt de maker van de graffiti. Hij is niet boos, maar wil juist "iets moois" laten zien. Iets verderop heeft hij een hangaar vol beschilderde oldtimers, inclusief een exemplaar in dezelfde stijl als de graffiti. Misschien leuk voor een fotosessie? Zeker wel!

Opel Adam Rocks

1.0 Turbo

Het contrast met zijn pruttelende, stinkende oldtimertje kon niet groter. De Adam Rocks heeft namelijk een hagelnieuwe motor onder de kap die een stuk schoner is dan voorheen. In navolging van de concurrentie is de Adam -eindelijk- leverbaar met een 1.0 liter driecilinder motor.

Na het starten wordt vrijwel direct duidelijk waarom Opel zo lang op zich heeft laten wachten: deze motor loopt veel mooier dan die van alle concurrenten (sorry Ford)!. Sterker nog: de "1.0 Turbo" loopt stiller en soepeler dan de gemiddelde viercilinder!

Opel Adam Rocks
Opel Adam Rocks

Opel heeft dit bereikt door de diverse bewegende (en dus luidruchtige) delen akoestisch van elkaar te scheiden. Op die manier wordt voorkomen dat de ene trilling de andere versterkt. Een "balans-as" voorkomt dat de motor onregelmatig loopt of de auto zelfs doet schudden.

Om er voor te zorgen dat de kleine motor goed presteert, kiest Opel voor zeer korte versnellingsbakverhoudingen. Met name in de stad is de hier geteste 115 pk / 166 Nm sterke variant daarom opmerkelijk vlot! Omdat het motorgeluid zo goed als afwezig is, lijkt de Adam zelfs minder snel dan deze eigenlijk is. In feite schiet deze compacte Opel met verbluffend gemak door het drukke stadsverkeer. Vanwege de kleinere motorinhoud maakt de Adam voortaan makkelijker toeren en dat komt het rijplezier alleen maar ten goede.

Opel Adam Rocks

Verbruik

Ondanks het veelbelovende uiterlijk, heeft de Adam Rocks geen vierwielaandrijving. Dit zou de auto te duur en onzuinig maken. Ook aangepaste elektronica om terreinrijden met tweewielaandrijving mogelijk te maken (Peugeot 2008, Renault Captur) is niet aan de Adam Rocks besteed.

Op een traject met vooral stadsverkeer werd een verbruik van 6.4 liter per 100 km gerealiseerd. De extra lange zesde versnelling komt zowel het verbruik als het comfort op de lange afstand ten goede. Mede daarom kwam het uiteindelijke testverbruik uit op 5.6 liter per 100 km (fabrieksopgave: 5.1 liter per 100 km). Dit verbruik ligt nog lager bij de andere uitvoeringen, omdat die op minder brede banden staan (minder rolweerstand) dan de Rocks.

Opel Adam Rocks

Weggedrag

Bij de ontwikkeling van de Adam werd altijd rekening gehouden met het aanpassen van het uiterlijk aan de wens van de bestuurder. Als een auto is bedoeld voor 15 of 16 inch velgen, zal deze al het veercomfort kwijtraken als achteraf voor een grotere velgmaat wordt gekozen. Dit geldt niet voor de Adam! De Rocks-uitvoering wordt standaard geleverd op 17 inch velgen en kan worden voorzien van 18 inch. Ook op deze enorme wielen blijft het comfort gewaarborgd.

Een verhoogd onderstel is in theorie niet bevorderlijk voor het weggedrag. De wielophanging en besturing van de Rocks zijn echter aangepast aan het verhoogde zwaartepunt. Zelfs op 18 inch velgen (testauto) rijdt de Rocks daarom alleen maar beter dan de gebruikelijke uitvoeringen!

Opel Adam Rocks

Conclusie

Toen Opel de Adam introduceerde, wilde het merk een bijzondere auto tegen een heel gewone prijs aanbieden. Toch bleven de verkopen achter bij de verwachting. Dat had twee redenen: de Adam bleek voornamelijk bij vrouwen in de smaak te vallen, en de motoren bleven achter bij de concurrentie.

Met de komst van de "Rocks" moet de Adam ook bij mannen in de smaak vallen. Wat Autozine betreft, is dit zeker gelukt. Dankzij de ruigere aankleding is de auto minder guitig en elegant, maar juist dapper en zelfverzekerd. Ook de nieuwe kleuren en patronen maken de Adam zonodig nog opvallender en ook dat siert hem. De Rocks staat op een verhoogd onderstel. Dit doet geen afbreuk aan de wegligging en zorgt zelfs voor meer comfort.

Voortaan is iedere Adam leverbaar met een 1.0 liter driecilinder motor en daarmee maakt Opel een enorme sprong vooruit. De "EcoTec" is niet alleen stil en sterk voor een driecilinder, maar zelfs stiller en sterker dan de gemiddelde viercilinder! Het beloofde lage verbruik is in de praktijk bovendien goed te benaderen. Om het nog duidelijker te verwoorden: Opel levert de beste driecilinder-motor die er op dit moment te koop is. Daarmee is de Adam in alle opzichten meer mans geworden!

plus
  • Vlot en zuinig (1.0 Turbo)
  • Prima weggedrag (ook met grote velgmaat)
  • Geslaagde combinatie van uiterlijk vertoon en degelijkheid
min
  • Onhandig grote draaicirkel
  • Kunstmatig gevoel in besturing
  • BringGo navigatiesysteem valt regelmatig uit
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!