7 augustus 2014
Jaguar F-TYPE Coupe

Jaguar F-TYPE Coupé

Feest type

Autotest | Een Jaguar is een auto voor nette mensen. Een Jaguar is bedoeld voor mensen die willen leven in stijl, klasse en comfort. Tot nu toe was zelfs de meest sportieve Jaguar daarom sneller dan de andere modellen, maar nog steeds gedistingeerd en beschaafd. Maar... omdat zelfs de gegoede klasse zich wel eens laat verleiden tot een feestje is er nu de nieuwe F-TYPE. Vergeet de etiquette en maak kennis met Jaguars nieuwe sportcoupé.
 

Een feest voor de zintuigen, zo kan de eerste kennismaking met de F-TYPE het beste worden omschreven. Het lijnenspel houdt het midden tussen katachtig elegant en hondsbrutaal. De cabine is een knusse cocon die ruikt naar leder en verwent met high-tech. Met een druk op de knop komt een motor tot leven die een machtige strijdkreet van een bijna uitgestorven soort slaakt. Welgeteld 340 nobele renpaarden staan te trappelen om de benen te strekken!

Aai het gaspedaal en de F-TYPE is een rustige, dociele auto. Kietel het gaspedaal en deze stoeipoes schiet er briesend en brullend vandoor. Om rustig kennis te kunnen maken, blijft het de eerste kilometers bij aaien.

Jaguar F-TYPE Coupe

Ruimte en uitrusting

Op alle mogelijke manieren maakt de F-TYPE duidelijk dat dit geen toerauto, maar een echte sportwagen is. Omwille van de stroomlijn zijn de deurhendels verzonken en komen deze automatisch tevoorschijn wanneer dat nodig is. Doelbewust zijn enkele verstevigingsbalken achter de voorstoelen, als bij een rolkooi, iets zichtbaar. De bagageruimte is weliswaar groot, maar de toegang klein omdat een groot "gat" in het koetswerk de stijfheid teniet zou doen. De achterklep is elektrisch bediend; handig, maar bepaald geen lichtgewicht voorziening.

Tussen de verstevigingen in het dak is extra hoofdruimte gecreëerd. Helaas zit die extra ruimte niet recht, maar schuin boven de bestuurdersstoel. Lange bestuurders zitten daarom verplicht met het hoofd iets scheef achter het stuurwiel. Ook na enkele dagen sturen bleef dit onwennig. De F-TYPE is een pure "1+1", er is geen achterbankje voor de sier (of om kleine bagage op te leggen).

Jaguar F-TYPE Coupe

Centraal in het dashboard staat een door Jaguar zelf ontwikkeld audio-, communicatie- en navigatiesysteem dat verdacht veel lijkt op dat uit de laatste generatie XK.

Dit is in theorie heel slim opgezet, maar is in de praktijk ronduit onhandig. De menu's zijn onlogisch en onoverzichtelijk ingedeeld. De reactie op commando's is zo traag, dat menigeen geneigd is vaker dan eens te drukken; met als gevolg dat het systeem de vreemdste dingen doet. Het standaard audiosysteem klinkt goed, maar niet goed genoeg voor een auto in deze prijsklasse.

Jaguar F-TYPE Coupe

Prestaties

De technici hebben hun aandacht overduidelijk meer besteed aan het geluid van de motor. Onder de langgerekte motorkap van het hier gereden "instapmodel" (excuseer deze oneerbiedige term) ligt een 3.0 liter zescilinder motor. Dankzij variabele kleppen in het uitlaatsysteem doet het geluid echter niet onder voor veel grotere motoren! Mocht de bestuurder in een ondeugende bui zijn, dan is een druk op de knop voldoende om de uitlaten nog eens een toontje hoger te laten zingen. Reuze-leuk in tunnels!

Dankzij de assistentie van een "supercharger" (dus geen turbo!) levert deze relatief kleine motor een royale 340 pk / 450 Nm. Dit vermogen wordt via een achttraps automaat op de achterwielen overgebracht. De eerste zeven versnellingen volgen kort op elkaar, zodat maximaal kan worden gepresteerd. Alleen de achtste versnelling is bedoeld om het broodnodige comfort te bieden. Zo is 120 km/u precies 2.000 tpm en dat maakt het rijden van langere afstanden aangenaam.

Jaguar F-TYPE Coupe

Maar... de F-TYPE is vooral een auto om van te genieten op binnenwegen, bergachtige parcours of een circuit. In vergelijking met andere sportwagens is de F-TYPE dankzij de relatief kleine motor namelijk zeer snel op toeren.

Jaguar F-TYPE Coupe

Daarbij maakt de "QuickShift" transmissie zijn naam helemaal waar, want deze automaat schakelt al terug voordat de bestuurder goed en wel heeft besloten gas te geven. Puur voor de show schakelt de automaat dan iets onvoorzichtig, zodat een tussensprint wilder en spannender voelt dan het eigenlijk is. In "snow"-mode schakelt diezelfde automaat namelijk zijdezacht.

De sprint van 0 naar 100 km/u wordt met bijna teleurstellend gemak in 5.3 seconden geklaard. Het is juist boven deze snelheid dat de F-TYPE echt tot leven komt en blijft accelereren waar de mindere sportwagens buiten adem raken. Bovendien blijft de F-TYPE ook bij zeer hoge snelheden stabiel en controleerbaar.

Jaguar F-TYPE Coupe

Weggedrag

Ondanks veelvuldig gebruik van aluminium, is de F-TYPE geen lichte auto. Dat is vooral merkbaar bij een remactie. Bij auto's als deze is de remweg vaak zo kort, dat de inzittenden bij een noodstop op de gordels moeten vertrouwen om niet tegen de voorruit te worden gedrukt. Bij deze Jaguar maakt het ABS remsysteem overuren om de F-TYPE bestuurbaar te houden.

De testauto is voorzien van een "sportonderstel" (optioneel is een "dynamisch onderstel" leverbaar). Het sportonderstel is ronduit stug, niet alleen voor Jaguar-begrippen, maar ook in absolute zin. Alle oneffenheden in het wegdek worden overduidelijk doorgegeven, waarbij de technici er wonderwel in zijn geslaagd om te voorkomen dat de F-TYPE nerveus of vermoeiend wordt.

Jaguar F-TYPE Coupe

Hoe mooi het gewicht ook over de voor- en achterwielen is verdeeld, in snelle bochten is wederom voelbaar dat dit een zware auto is. Enige "bodyroll" is de F-TYPE niet vreemd! Daarbij laat de auto zich gemakkelijk uit koers brengen door oneffenheden in het wegdek.

Tijdens een race op een circuit zal de F-TYPE zijn concurrenten daarom niet zomaar voorblijven. Tegelijkertijd weet de F-TYPE als geen ander te vermaken. Zie het zo: de Duitsers verheffen sportief rijden tot een wetenschap, waardoor de ziel verloren gaat. De Italianen kiezen voor uiterlijk vertoon en maken op de eerste plaats indruk op de buitenwacht. Deze Brit is vooral een feestje voor de bestuurder.

Jaguar F-TYPE Coupe

Conclusie

Na vele snelle doch comfortabele coupés, gooit Jaguar het met de F-TYPE over een andere boeg. De F-TYPE is op de eerste plaats een sportwagen en pas op de tweede plaats een comfortabel vervoermiddel. Het feestje begint met een onwaarschijnlijk fraai lijnenspel, dat wordt voortgezet in de fraaie cabine. Door te kiezen voor een relatief kleine motor in combinatie met een supercharger is de F-TYPE niet alleen sterk, maar ook eens bovengemiddeld levendig. Het weggedrag is goed, maar niet zo compromisloos als Jaguar in de brochures wil doen geloven.

Het resultaat is een auto die de concurrentie in absolute zin niet achter zich zal laten. Als het echter gaat om de beleving, het spektakel en niet te vergeten het uiterlijk dan overtuigt de F-TYPE als geen ander. In vergelijking met soortgelijke auto's van andere merken, ligt de prijs van deze Jaguar een stuk lager. Ook dat is reden voor een feestje!

plus
  • Nette prijs
  • Heel veel rijplezier
  • Geslaagde vormgeving
min
  • Merkbaar zwaar
  • Matige kwaliteit infotainment
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!