26 november 2014
Smart ForTwo

Smart ForTwo

Slimmer

Autotest | Toen de eerste Smart in 1998 op de markt verscheen, bracht dat een kleine revolutie in de autowereld teweeg. Nooit eerder durfde een merk zo radicaal anders te denken. En met succes, want de kleine tweezitter heeft sindsdien de wereld veroverd. Nu verschijnt de vierde generatie van 's werelds favoriete stadsauto en die is stukken slimmer geworden...
 

De naam zegt het al, "smart" wil slimmer zijn dan de rest. Smart zoekt het echter niet in geavanceerde techniek, maar in goede ideeën. Smart heeft over ieder aspect van de auto opnieuw nagedacht. Wat is het nut van een sterke motor als nergens hard kan of mag worden gereden? Waarom moet een auto groot zijn als er slechts twee mensen in hoeven te zitten? En waarom zou iemand dag in dag uit een achterbank meezeulen als die slechts een enkele keer per jaar wordt benut?

Het resultaat is een 2 meter 70 lange tweezitter. Toch gaat het bij Smart niet alleen om weglaten! Meer dan bij andere kleine auto's is er juist méér aandacht besteed aan luxe, veiligheid en uitstraling.

Smart ForTwo

De Smart ForTwo is namelijk niet bedoeld als budgetautootje, maar als slim vervoer. Juist daarom valt Smart in de smaak bij levensgenieters, trendsetters en niet te vergeten bedrijven die de auto graag gebruiken als rijdend visitekaartje. In vergelijking met de voorgaande generaties heeft de nieuwe Smart ForTwo een zelfverzekerde uitstraling, die duidelijk maakt dat dit geen zielig stadsautootje is.

Om duidelijk te maken dat de ForTwo minstens zo stevig en veilig is als een grotere auto, is de veiligheidskooi zelfs aan de buitenkant van de auto te zien. De "Tridon" veiligheidskooi is bovendien in een andere kleur uit te voeren dan de rest van de auto en dat geeft de ForTwo nog meer uitstraling.

Smart ForTwo

Ook het interieur is op vele manieren aan te passen aan de eigen smaak. Zo is de testauto uitgevoerd met een wit/blauw interieur waar geen enkel ander merk zich aan zou wagen, maar deze Smart staat het geweldig!

Uitrusting

Ook de vormgeving van de cabine is typisch Smart: minimalistisch en toch chique. Om kosten en gewicht te besparen, bestaan de voorstoelen uit één stuk. Ze zijn echter zo groot, dat ook lange volwassenen hier goed en veilig zitten.

Zoals het hoort bij een moderne auto, is veel aandacht besteed aan integratie van de mobiele telefoon. Boven de radio is een houder te monteren waarin de telefoon kan worden bevestigd. De telefoon dekt zowel het display als de knoppen van de radio af, maar neemt diens functies over en biedt extra mogelijkheden. Smart vervalt daarbij niet in half-ontwikkelde technieken zoals MirrorLink, maar biedt een eigen app die per direct klaar is voor gebruik.

Smart ForTwo

Naast deze budgetoplossing is een geheel nieuw geïntegreerd audio-, navigatie en communicatie-systeem leverbaar. Het navigatiesysteem is verzorgd door TomTom en werkt uitstekend. Een fraai detail is de ronde uitsparing in het dashboard waar het beeldscherm boven lijkt te zweven. Een toerenteller is niet standaard, maar kan als losse klok bovenop het dashboard worden geplaatst.

Motoren

De ForTwo is leverbaar met twee benzinemotoren. Beide tellen drie cilinders en zijn achterin de auto gemonteerd. De basismotor levert 52 kW (71 pk) en als alternatief is een 66 kW (90 pk) turbomotor leverbaar.

Smart ForTwo

Misschien wel het belangrijkste nieuws: de nieuwe generatie Smart is niet langer standaard voorzien van een automatische versnellingsbak. Voorheen koos Smart voor een automaat om ruimte te besparen, maar in combinatie met een kleine motor was het technisch nauwelijks mogelijk om deze automaat soepel te laten schakelen.

Smart ForTwo

Onder lichte dwang van de markt is de nieuwe Smart daarom voorzien van een verdienstelijk schakelende handbak met vijf versnellingen. Als optie zal een automaat (met dubbele koppeling!) leverbaar zijn.

Voor deze test is gereden met de 71 pk sterke benzinemotor in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak. Hiermee zijn de prestaties precies voldoende. De ForTwo komt gemakkelijk mee met de verkeersstroom en is dan stil en zuinig. Alleen wanneer zeer nadrukkelijk wordt aangedrongen, laat de ForTwo zijn spierballen zien en is ook vlot passeren of invoegen geen probleem.

Ondanks het slimme concept en de vele brandstofbesparende technieken, is de ForTwo in de praktijk helaas nauwelijks zuiniger dan andere kleine auto's. Het testverbruik bedroeg 4.9 liter per 100 km en dat is niet of nauwelijks zuiniger dan kleine vierpersoons stadsautootjes.

Smart ForTwo

Weggedrag

De geringe lengte is tegelijkertijd het sterkste en het zwakste punt van de Smart ForTwo. Het voordeel is dat de auto extreem wendbaar is, zich gemakkelijk door druk stadsverkeer laat sturen en overal kan worden geparkeerd. De draaicirkel is bijna indrukwekkend klein: wanneer het stuur helemaal wordt omgegooid, lijkt de ForTwo bijna in zijn eigen staart te bijten!

Het nadeel van de korte wielbasis is een matige "rechtuitstabiliteit", zijwindgevoeligheid en hobbelen op slecht wegdek. Met deze nieuwe generatie van de ForTwo zijn vrijwel al deze problemen effectief aangepakt.

Smart ForTwo

De zogenaamde "Dynamic Steering" zorgt ervoor dat de auto stabiel is op hoge snelheid, maar juist uiterst alert op lage snelheid. De "zijwindassistent" is een uitbreiding op het elektronische stabiliteits programma ("ESP") die er voor zorgt dat de ForTwo ook bij zijwind keurig rechtuit blijft rijden. Dankzij een geavanceerd onderstel is het comfort nu beter op slecht wegdek, terwijl de wegligging uitstekend is.

Dankzij deze technieken is de ForTwo een feest om in te rijden. Zoals een krachtige sportwagen continu uitdaagt tot hard rijden, daagt de ForTwo uit tot watervlug manoeuvreren in de stad. De Smart-rijder wil overal tussendoor, niet omdat het moet maar omdat het zo gemakkelijk gaat.

Smart ForTwo

Conclusie

Smart ontketent met de vierde generatie van de ForTwo geen revolutie, maar de slimme stadsauto zet wel degelijk een grote stap vooruit. In vergelijking met de voorgaande generaties is het weggedrag veel beter en de gewraakte automaat is komen te vervallen. Dankzij de rijke uitrusting en het verfijnde onderstel voelt de auto meer volwassen. Daarmee zijn de belangrijkste bezwaren tegen de ForTwo weggenomen.

Tegelijkertijd blijft de ForTwo vanwege het bijzondere concept een vreemde eend in de bijt. Wanneer wordt gekeken naar de prijs of het verbruik, dan biedt de ForTwo nauwelijks voordelen boven traditionele stadsauto's. Alleen wie louter in de grote stad rijdt, zal zo veel profijt hebben van de extreme wendbaarheid dat dat een doorslaggevend argument is om voor de ForTwo te kiezen.

Wat resteert, zijn het rijplezier en het ijzersterke imago. Smart rijden is leuk! Om dat plezier verder te vergroten heeft de nieuwe ForTwo een opvallendere vormgeving en is het uiterlijk op vele manieren aan de eigen wensen aan te passen. Wat de aantrekkingskracht ook is: de Smart ForTwo blijft een slimme keuze.

plus
  • Slim concept
  • Vlot en zuinig
  • Extreem wendbaar
min
  • Buitenspiegels mogen groter
  • Niet zuiniger dan vierzits stadsauto's van andere merken
  • Hinderlijke reflectie dashboard (alleen bij lichte bekleding)
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!