16 maart 2006
Daimler Super Eight

Daimler Super Eight

Verschil moet er zijn

Autotest | Daimler heeft een klein jaar geleden een comeback gemaakt op de Nederlandse markt. De Britse specialist op het gebied van luxe auto's in het absolute topsegment is terug van lang weggeweest met de "Super Eight". Maar de auto lijkt als twee druppels water op de Jaguar XJ. Bovendien is Daimler bij de Jaguar-dealer te koop. Wat is de meerwaarde van een Daimler?
 

Daimler is het oudste nog bestaande automerk van Engeland. Sinds het ontstaan in 1897 heeft het zich toegelegd op de bouw van luxe auto's. Al snel werd Daimler leverancier aan het Britse koningshuis en sindsdien heeft het zich steeds verder toegelegd op het maken van compromisloze auto's voor de "happy few". In 1960 werd Daimler overgenomen door Jaguar. Vanaf dat moment werden Daimlers gebaseerd op bestaande modellen van Jaguar. De Daimlers hadden echter altijd de sterkste motoren, de fijnste afwerking en de meest luxe uitrusting.

Achterin

De Daimler Super Eight is gebaseerd op de huidige Jaguar XJ. Ook nu is de topuitvoering van de XJ als basis genomen. Dat betekent dat de Super Eight een verlengde wielbasis heeft waarmee de ruimte achterin meer dan riant is. De Super Eight zal met name worden gebruikt als auto met chauffeur en dus is de ruimte achterin het belangrijkst. De rechtervoorstoel kan extra ver naar voren worden geschoven om achterin maximale beenruimte te bieden, maar zelfs met de voorstoel in een normale positie is de beenruimte al uitstekend.

Daimler Super Eight

De ruimte achterin is niet alleen veel royaler dan die van menig andere luxe auto voorin, ook de uitrusting achterin de Super Eight maakt duidelijk waar het bij Daimler allemaal om gaat. De twee zitplaatsen van de met leder beklede elektrisch verstelbare achterbank hebben ieder een eigen airconditioning en een eigen TV scherm (optioneel). In de rugleuningen van de voorstoelen zijn tafeltjes te vinden voor bijvoorbeeld een laptop. De afwerking van die tafeltjes is tekenend voor het perfectionisme van Daimler: de achterzijde is voorzien van houtfineer, het tafelblad is afgewerkt met zwarte pianolak en de scharnieren zijn verchroomd.

Ook de rest van het interieur maakt op alle mogelijke manieren duidelijk dat dit meer is dan zomaar een Jaguar. De Daimler Super Eight gaat op het gebied van afwerking en uitrusting steeds net een stapje verder dan de Jaguar XJ. Toch is het verschil tussen Daimler en Jaguar minder groot dan voorheen.

Daarnaast is de auto zeker niet perfect. Zo is de Super Eight niet voorzien van een massage-functie op de achterbank. De zitting is wel verwarmd, maar niet gekoeld. De links/rechts en voor/achter gescheiden bediening van het audio- en videosysteem is onlogisch en onnodig ingewikkeld.

Voorin

De Super Eight is gemaakt voor de hoogwaardigheidsbekleder achterin, de chauffeur zal zich voorin minstens zo gelukkig prijzen. Ook voorin biedt de Super Eight alle denkbare weelde. Net als achterin is het leder van de stoelen en het dashboard rijkelijk voorzien van Daimler-logo's. De rommelige lay-out van het dashboard is exact gelijk aan die van de Jaguar XJ, maar de Daimler is leverbaar met exclusieve soorten hout en leder. De uitrusting komt overeen met die van het topmodel XJ.

Daimler Super Eight

De Jaguar XJ is leverbaar met een breed scala motoren, de Daimler Super Eight wordt geleverd met slechts één motor: de beste. Dat is een 4,2 liter 8 cilinder met "supercharger". Deze zorgt ervoor dat het vermogen aanmerkelijk groter is dan van een 4,2 liter krachtbron zonder zo'n assistent. Bovendien is de Super Eight, net als de Jaguar, gebouwd van aluminium waarmee het wagengewicht relatief laag is en de motor nog meer rendement levert. De 400 pk die deze Daimler levert wordt door een 6-traps automaat op de achterwielen overgebracht.

Daimler Super Eight

Zoals het hoort kan de Super Eight kalm en waardig schrijden over de weg. Dan is de rust welhaast perfect. Zelfs zonder het hoogpolige tapijt op de vloer, is het letterlijk mogelijk een speld te horen vallen. Geluiden van motor, banden of rijwind zijn simpelweg afwezig. De auto geeft nauwelijks enige sensatie van snelheid, alleen de chauffeur weet hoe hard het gaat. 200+

Als het ooit nodig is, heeft de Super Eight een surplus aan vermogen beschikbaar dat ronduit verpletterend is. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,3 seconden is indrukwekkend en sneller dan die van veel sportwagens. De sprint van 100 naar 200 km/u is echter adembenemend. De overmacht en beheersing die de Super Eight dan aan de dag legt kent nauwelijks een gelijke. 200 km/u is een prettig wandeltempo waarmee de passagiers zich nog steeds in bijna volmaakte rust wanen. Alleen het verschil met het overige verkeer is erg groot.

Wanneer opnieuw het gas tot de vloer wordt ingetrapt, worden alle inzittenden fijntjes in het leder gedrukt, is de stilte eindelijk doorbroken en staat luttele seconden later de 250 km/u op de teller waarna een begrenzer subtiel een einde aan de pret maakt. De motor heeft dan nog voldoende vermogen over om waarschijnlijk tot 300 km/u door te gaan.

Bescheidenheid

Op bochtige wegen is het zaak gedegen rekening te houden met het enorme motorvermogen, want een tikje extra op het gas en de achterkant van de auto doet een stapje naar buiten. Dankzij de enorme lengte van de Super Eight gebeurt dat bijna in slow motion en is deze limousine gemakkelijk te corrigeren. De Super Eight wordt standaard geleverd met luchtvering. Dat is prettig op slecht wegdek, maar bij snel bochtenwerk geeft het de chauffeur minder zekerheid.

Daimler Super Eight

De proefrit bevestigt dat de Daimler Super Eight het fijnste is dat Jaguar in huis heeft. Daarom is het uiterlijk van de auto tegelijkertijd het sterkste en het zwakste punt. De verschillen met de Jaguar XJ zijn minimaal. De Daimler heeft behalve een eigen logo een grille met geribbelde bovenkant, verchroomde spiegels en een aantal unieke lakkleuren. Voor de ene betekent die gelijkenis een aangename bescheidenheid, terwijl een ander misschien liever nog duidelijker zou zien dat de Super Eight niet zomaar een Jaguar maar een echte Daimler is.

Conclusie

Wat is het verschil tussen de Daimler Super Eight en de Jaguar XK? Voor de bestuurder is het verschil tussen beide auto's gering. Beide auto's onderscheiden zich van de concurrentie door een aluminium bouw waarmee de Super Eight en XJ levendiger en sneller zijn. Daimler gaat daarin een stap verder door de auto alleen met de fluisterstille en stuitend snelle 4,2 liter V8 supercharger te leveren.

Het grootste verschil tussen Jaguar en Daimler is te vinden op de achterbank. De Super Eight gebruikt als basis een verlengde XJ en dat is meteen merkbaar in de overvloedige beenruimte. Daarbij is de afwerking van de Daimler nog chiquer en de uitrusting achterin nog weldadiger. Of het allemaal een eigen merknaam waard is, is een kwestie van smaak. Een deel van de clientèle zal zich nog prettiger voelen bij Daimler dan bij Jaguar. Het is als het verschil tussen port of champagne, golf of polo, een bungalow of een villa, British Racing Green of Westminster Blue (Ivo Kroone).

plus
  • Nobele herkomst
  • Zeer veel ruimte en luxe achterin
  • Ongekend snel, buitengewoon comfortabel
min
  • Groot glad en hard stuurwiel
  • Luchtvering soms wat zweverig
  • Bediening audio/video achterin onlogisch en ingewikkeld
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!