28 juni 2014
Citroen C1

Citroën C1

Knollen voor Citroënen verkopen?

Autotest | Een Citroën is niet zomaar een auto. Citroën behoort tot de merken die geen klanten, maar volgelingen hebben. Citroën is een merk dat risico's durft te nemen en daarom meer dan eens uitvindingen heeft gedaan die de wereld hebben veranderd. Nu stond Citroën voor een nieuwe uitdaging: bouw een klein, goedkoop autootje dat desondanks een echte Citroën is. Is dat gelukt?
 

Een auto ontwikkelen is duur, heel duur. Bij het ontwikkelen van een goedkope auto, is het probleem dat de ontwikkelingskosten nog moeilijker kunnen worden terugverdiend. Daarom heeft Citroën voor de ontwikkeling van de nieuwe C1 samengewerkt met Peugeot en Toyota. Dit trio heeft samen één auto ontwikkeld en ieder van de merken verkoopt een eigen versie van die auto.

Uiterlijk

Het samenwerken met andere merken is een logische oplossing om de kosten te kunnen delen. Maar het betekent ook dat het een stuk lastiger is om een uniek product aan te bieden. Aan het uiterlijk zal het echter niet liggen! Net als bij de grote, dure Citroëns is ook de C1 herkenbaar aan "dubbele koplampen". De venijnige lampen, grote breedstralers en daar onder staande dagrijverlichting geven de C1 een imposante uitstraling. Dit is een kleintje om serieus te nemen!

Citroen C1

Speciaal voor de C1 heeft Citroën de hier getoonde kleur "Sunrise Red" ontwikkeld (de Peugeot en Toyota zijn niet in deze kleur leverbaar). Let op de kleurige "zebra" strepen op de B-stijl, die komen terug in de bekleding van het interieur. De lakkleur komt terug in de deurpanelen, de omlijsting van de versnellingshendel en het centrale beeldscherm, maar niet in de ventilatieroosters (dat zou namelijk een hinderlijke reflectie in de buitenspiegels veroorzaken).

Voorin biedt de C1 voldoende ruimte voor volwassenen, ook wanneer is gekozen voor het optionele canvas dak. De (been)ruimte achterin is minimaal, zoals bij bijna alle auto's van deze omvang. De bagageruimte is breed en diep; voldoende voor een grote koffer of twee volle tassen met boodschappen. Uiteraard kan de achterbank worden opgeklapt om extra ruimte te creëren.

Citroen C1

Dankzij de slimme opzet en creatieve aankleding geeft de C1 absoluut niet het gevoel een goedkope auto te rijden. Citroën heeft van de nood een deugd gemaakt en eenvoud tot een kunst verheven. Het zijn slechts details zoals de met de hand te verstellen buitenspiegels, de achterklep uit één deel en de stoelen uit één deel die verraden dat de samenwerkende fabrikanten op alle mogelijke manieren hebben bezuinigd.

Uitrusting

Dankzij de samenwerking met Toyota en Peugeot, kon de C1 van een zeer moderne uitrusting worden voorzien zonder de auto te duur te maken. Zo zijn zaken als cruise-control, een snelheidsbegrenzer, audio- en telefoonbediening op het stuurwiel, een klimaatcontrolesysteem en een achteruitrijcamera allemaal leverbaar.

Citroen C1

Ook de veiligheid is niet vergeten. Zo is de C1 voorzien van zes airbags, een anti-slip regeling ("ESP"), ABS (houdt de auto bestuurbaar tijdens remmen op glad wegdek) en een "hill holder" (voorkomt achteruit rollen bij wegrijden op een helling).

Middels het eerder genoemde centrale beeldscherm kunnen het audiosysteem (incl. DAB tuner!) en de telefoon worden bediend. Ook kan muziek van een USB-stick, iPhone of iPod worden afgespeeld. Middels "Mirror Link" zouden alle apps op een Android telefoon in de auto kunnen worden gebruikt. In de praktijk is dit systeem zo onbetrouwbaar, dat het als "onbruikbaar" kan worden bestempeld. "Mirror Link" is in theorie een prachtige oplossing, maar de software is nog lang niet klaar voor de praktijk.

Citroen C1

Het optionele canvas dak is geheel elektrisch bediend en kan ook tijdens het rijden worden geopend of gesloten. Dankzij een automatisch uitklappende windbreker is het comfort tot zo'n 70 à 80 km/u prima; daarboven kan de wind in het interieur gaan bulderen. Met gesloten dak is merkbaar dat de geluidsisolatie minder goed is dan bij de versie met vast dak, maar storend is dit nooit.

Citroen C1

Rijden

De Citroën C1 is leverbaar met twee motoren: een 1.0 en een 1.2 liter benzinemotor. Beide tellen drie cilinders, laten een wat vreemdsoortige roffel horen en lopen iets minder rustig dan de meer gebruikelijke viercilinder motoren. Dankzij het geringere aantal bewegende delen is een driecilinder motor echter voordeliger in aanschaf én gebruik.

De 1.0 liter motor (69 pk / 95 Nm) is ontwikkeld door Toyota, de sterkere 1.2 liter motor (82 pk / 116 Nm) is een product van Peugeot / Citroën. Het verschil tussen de beide motoren is in de stad gering. De 1.2 liter variant levert bij een lager toerental iets meer kracht en dat geeft meer rust. De 1.0 liter motor voelt dankzij het levendige karakter sneller dan hij eigenlijk is en geeft juist meer rijplezier.

Citroen C1

Op de snelweg is de 1.2 liter krachtbron altijd in het voordeel; met name een tussensprint van 80 naar 100 km/u wordt met veel meer gemak neergezet.

Alhoewel het verbruik op papier sterk variëert, blijken de beide motoren in de praktijk vrijwel even zuinig. Met de 1.0 liter motor werd op een traject bestaande uit stadsverkeer, snelweg en provinciale wegen 5.0 liter per 100 km (1 op 20) verbruikt. De boordcomputer van de auto met 1.2 liter motor meldde op een vergelijkbare route 5.1 liter per 100 km (1 op 19.2). Hiermee is de C1 minder spaarzaam dan andere kleine autootjes, terwijl de Citroën op papier juist zuiniger zou zijn.

Citroen C1

Weggedrag

Een klassieke Citroën heeft een geavanceerd onderstel, dat zelfs het slechtste wegdek weet glad te strijken voor de inzittenden. Deze techniek is voor een auto als deze veel te kostbaar. Dankzij de inbreng van Citroën is de C1 echter opmerkelijk comfortabel. Op de snelweg is de C1 stabiel en daarom vormt het afleggen van langere afstanden geen probleem.

In de stad voelt de C1 zich duidelijk het meeste thuis. Op slecht wegdek biedt de C1 volop comfort. De geringe wielbasis (lees: kleine draaicirkel) en directe besturing zorgen ervoor dat de C1 zich gewillig door druk verkeer laat sturen.

Citroen C1

Conclusie

Is de C1 een echte Citroën? Ja en nee. De C1 is lang niet zo vernieuwend of eigenzinnig als de andere modellen van Citroën. Gezien de lage prijs is het echter niet realistisch om dat te verwachten.

Om binnen een beperkt budget de best mogelijke kwaliteit te kunnen bieden, heeft Citroën samengewerkt met Toyota en Peugeot. Dat heeft drie auto's opgeleverd, die exact dezelfde rijeigenschappen hebben. De motoren scoren een ruime voldoende, de uitrusting is iets rijker dan gemiddeld en het onderstel is zelfs verfijnder dan gebruikelijk.

Uiteindelijk is de Citroën C1 niet beter of slechter dan kleine auto's van andere merken. Wat overblijft zijn het uiterlijk en de uitstraling. Juist op dat gebied weet de C1 zich perfect te onderscheiden. De C1 straalt plezier en lef uit, precies zoals van een Citroën mag worden verwacht.

plus
  • Vlot en zuinig
  • Doordacht concept
  • Geslaagde vormgeving
min
  • MirrorLink werkt slecht
  • Snelheidsmeter slecht afleesbaar (reflecties)
  • Centraal ventilatierooster geblokkeerd door beelscherm
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!