24 juli 2014
Seat Leon ST EcoMotive

Seat Leon ST EcoMotive

Als de bijtelling telt

Autotest | Het aftellen is begonnen, het is bijna tijd voor een nieuwe lease-auto! En dan telt voor velen maar één ding: de bijtelling. Telkens weer tellen de autofabrikanten de grammen CO2 zodat U zo min mogelijk hoeft bij te tellen. Seat telt met de "Leon ST EcoMotive" voor twee, want deze bijtellingsvriendelijke Leon is niet alleen zuinig, maar biedt ook nog eens volop ruimte. Autozine vertelt er alles over...
 

Genoeg woordspelingen, tijd voor de nuchtere feiten. De meeste auto's die zuinig zijn, zijn klein (en dus licht). Grote zuinige auto's danken hun lage uitstoot aan geavanceerde techniek (elektrisch, hybride, etc) maar dat maakt ze duur in aanschaf.

EcoMotive

De "Seat Leon ST EcoMotive" kiest een meer traditionele insteek: een combinatie van lichtgewicht bouw met een uiterst efficiënte dieselmotor. De EcoMotive is voorzien van een 1.6 liter dieselmotor die goed is voor 110 pk / 250 Nm.

Seat Leon ST EcoMotive

Daarnaast zet Seat alle bekende middelen in om het verbruik te verlagen. Denk daarbij aan een verbeterde stroomlijn, banden met lage rolweerstand, een stop/start-systeem en aangepaste versnellingsbakverhoudingen. Omdat deze technieken inmiddels gemeengoed zijn, slagen autofabrikanten er steeds beter in om ze ongemerkt hun werk te laten doen. Het stop/start systeem werkt bijvoorbeeld zo snel, dat het nooit storend is.

De prestaties van deze groene Leon zijn dan ook uitstekend! Bovendien is eenvoudig merkbaar wanneer de motor zijn optimale toerental bereikt en dus de beste prestaties bij het laagste verbruik levert. Desondanks voorziet Seat ook in een schakelindicator, zodat de bestuurder dubbel zeker is op het juiste moment te schakelen.

Seat Leon ST EcoMotive

Verbruik

Indien gewenst, is de Leon EcoMotive een vlotte auto die zich met gemak een weg baant door de verkeersstroom. Dan bedraagt het verbruik zo'n 5 liter per 100 km (1 op 20). Wanneer stevig wordt doorgereden is de dieselmotor ontegenzeglijk hoorbaar, maar storend is dit nooit.

Echter... dat is niet de manier om zuinig te rijden! Wanneer met de verkeersstroom wordt meegereden, daalt het gemiddelde verbruik tot zo'n 4 à 4.2 liter per 100 km (1 op 24). Alleen wanneer de gemiddelde snelheid daalt tot 80 km/u en de Leon stelselmatig tussen de vrachtwagens en caravans blijft rijden, is het door Seat beloofde verbruik van 3.2 liter per 100 km (1 op 31.3) te benaderen.

Veel superzuinige auto's hebben een even grote tank als de gewone uitvoering, en kunnen daar dankzij het lagere verbruik vervolgens een veel grotere afstand op afleggen. Helaas geldt dit niet voor de Leon ST. De EcoMotive kwam niet veel verder dan 1.000 km op een tank.

Seat Leon ST EcoMotive

Rijeigenschappen

Ondanks het groene karakter, rijdt de EcoMotive even goed als iedere andere Leon. Het belangrijkste daarbij is dat de Leon ST veel leniger en lichtvoetiger voelt dan de Audi A3 Sportback, Volkswagen Golf Variant en Skoda Octavia Combi, die onderhuids op dezelfde techniek zijn gebaseerd. De Leon levert daarom net even meer rijplezier, terwijl het comfort op vrijwel hetzelfde niveau staat als bij de stalgenoten.

Seat Leon ST EcoMotive

Het enige echte nadeel van de Leon zijn de kleine buitenspiegels. Die doen misschien wonderen voor het uiterlijk, maar het beperkt de overzichtelijkheid. Daardoor had de testrijder zelfs na een week sturen nog steeds een onzeker gevoel bij het wisselen van rijstrook.

Ruimte en uitrusting

Seat richt zich met de Leon ST EcoMotive nadrukkelijk op de leaserijder die zo voordelig mogelijk uit wil zijn. Daarom is de uitrusting ruim voldoende, maar absoluut niet weldadig. Zo is er centrale portiervergendeling met afstandsbediening, maar geen sleutelvrije toegang.

Seat Leon ST EcoMotive

Het geïntegreerde audio-, communicatie- navigatiesysteem voldoet ruimschoots, maar bedient zich overduidelijk niet van de laatste techniek. Zo moet voor iedere mp3-speler of telefoon nog steeds een speciale verloopkabel worden aangeschaft.

Echt vooruitstrevende zaken zoals een camera die met de bestuurder meekijkt, een radar waarmee volautomatisch kan worden geremd of verregaande smartphone-integratie ontbreken eveneens.

Seat Leon ST EcoMotive

Het sterkste punt van de Leon ST is natuurlijk de ruimte. Dat begint met de ruimte voorin, waar ook lange volwassenen prima zitten. De ruimte op de achterbank is gemiddeld voor een auto van deze omvang; volwassenen zitten er goed, maar voor het afleggen van lange afstanden is het niet ideaal.

De bagageruimte meet standaard 587 liter. Dat is bovengemiddeld goed en ruim voldoende voor een week boodschappen, een fiets met gedemonteerd voorwiel of de vakantiebagage van een heel gezin. Door simpelweg een hendel in de bagageruimte om te halen, klapt de rugleuning van de achterbank op en wordt de kofferruimte vergroot tot 1.470 liter. Dat is iets minder dan andere stationcars. Daar staat tegenover dat de Leon ST meer financieel voordeel biedt en dát is wat telt.

Seat Leon ST EcoMotive

Conclusie

Als de bijtelling telt, dan beperkt de keuze zich vaak tot kleine autootjes of (half)elektrische auto's. Seat vormt met de Leon ST één van de weinige uitzonderingen. Dankzij een efficiënte dieselmotor en een lichte bouwwijze, biedt de Leon ST volop ruimte, goede prestaties en toch zo'n laag verbruik dat de bijtelling gering is. In absolute zin is de Leon ST duurder dan kleine bijtellingswondertjes en zijn de maandelijkse kosten alsnog hoger. In ruimte, prestaties en comfort is de Leon die meerprijs echter helemaal waard.

plus
  • Nette prijs
  • Ruim en zuinig
  • Even dynamisch als niet eco-versies
min
  • Te kleine buitenspiegels
  • Navigatiesysteem reageert storend traag op invoer
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!