5 augustus 2003
BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

Voortrekkersfunctie

Autotest | De BMW 5-Serie staat sinds jaar en dag bekend als een luxe auto die vooral scoort op het gebied van rijeigenschappen. Na de introductie van de nieuwe 7-Serie en Z4, laat BMW zich echter van een andere kant zien. Alleen uitblinken op rijeigenschappen is niet langer genoeg. Het merk wil ook een voortrekkersfunctie vervullen op het gebied van vormgeving en techniek. De 5-Serie voor modeljaar 2003 is daarom op vele gebieden aangepast: van iDrive bediening tot onwaarschijnlijk sterke dieselmotoren.
 

Een nieuwe auto is altijd beter dan de voorganger. Logisch, want anders zou het niet zinnig zijn een opvolger op de markt te brengen. Wat minder logisch is, is dat vrijwel iedere nieuwe auto beter probeert te zijn door hetzelfde doel op dezelfde manier te bereiken. Het unieke aan de werkwijze van BMW is dat het merk hetzelfde doel probeert te bereiken, maar dan wel op een compleet andere manier.

Een eerste voorbeeld daarvan is "iDrive", het bedieningssysteem dat zijn debuut maakte in de 7-Serie. Het bespaart knoppen en het interieur is daarom een toonbeeld van rust. Overigens valt wel op dat de ruimte voor- en achterin voor het gevoel een fractie minder is dan die van de vorige 5-Serie. Evenals het exterieur, is het interieur een harmonie van holle en bolle vlakken. Het materiaalgebruik is chique, maar niet met het gebruikelijke wortelnotenhout.

Ondanks de vernieuwingsdrang, durfde BMW het helaas niet aan de snelheidsmeter en toerenteller centraal te plaatsen. Een koelwatertemperatuurmeter mist. In plaats daarvan is het rode gebied van de schaalverdeling van de toerenteller variabel en schuift het op wanneer de motor warmer wordt.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

iDrive

"iDrive" bestaat uit een draaiknop en een menu-knop in de middenconsole. Een kleurenbeeldscherm midden op het dashboard verzorgt de weergave van alle functies. Die functies zijn ingedeeld in menu's met ieder hun eigen kleur. Door met de centrale knop te draaien en te drukken, kunnen de menu's worden doorlopen zoals dat op de PC kan met een muis. De belangrijkste menu's zijn voor de telefoon (met Bluetooth integratie), het audiosysteem, het klimaatcontrolesysteem en het navigatiesysteem. Deze laatste is gecombineerd met de functies van onder andere de boordcomputer.

Alhoewel het navigatiesysteem DVD-gebaseerd is, beperkt de weergave zich tot slechts een pijl en een begeleidende (bijna zwoele) stem. Dit is zeker voldoende om iedere bestemming te vinden, maar het 6.5 inch metende scherm maakt het mogelijk een kaart te tonen. Rijden op een kaart kan een beter inzicht geven in complexe situaties en geeft de bestuurder een indruk van de omgeving.

iDrive biedt ook de mogelijkheid allerlei voorkeuren over de auto vast te leggen. Dit betreft bijvoorbeeld signalen bij openen en sluiten van de deuren, het gedrag van het klimaatcontrolesysteem of waarschuwingen over de technische staat van de auto. iDrive is steeds eenvoudig en logisch, maar zo uitgebreid (en leuk) dat het is aan te bevelen hier eerst vertrouwd mee te raken en dan pas te gaan rijden.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

Als op rails

De vernieuwingen beperken zich niet tot ergonomie, ook het rijden met de 5-Serie is vernieuwd. Onder de naam "Active Front Steering" vernieuwt BMW de besturing zelve. Het systeem zorgt er voor dat de besturing bij lage snelheid zeer direct is en bij hoge snelheid juist indirect. De reactie van het stuurwiel is daarmee niet langer op iedere snelheid gelijk. Dat lijkt een garantie om de eerste kilometers een gevaar op de weg te vormen, maar vanaf de eerste meter werkt dit systeem intuïtief correct en is van gewenning geen sprake.

Het grootste voordeel blijkt in de stad, waar Active Front Steering deze grote auto veel handelbaarder maakt. Een minirotonde betekent nu een kleine stuurbeweging, in plaats van het omslachtig rondsturen van een te grote auto door een te kleine bocht. Een ander effect is dat de auto bijzonder strak stuurt en de bestuurder het gevoel geeft volledige controle te hebben. Op de snelweg is de 5-Serie juist goedmoedig en rustig.

Het weggedrag heeft ook te maken met een andere vernieuwing van BMW (alhoewel het merk hier niet uniek in is). Door gebruik te maken van aluminium en andere gewichtsbesparende materialen, is de 5-Serie beduidend lichter dan de voorganger. De auto is door de omvang nog steeds stabiel en rustig, maar niet massief of zwaarlijvig zoals dat bij andere auto's in deze klasse vaak wel het geval is. Alhoewel dit zeker geen lichtvoetige of levendige sportwagen is, zijn de woorden "agiel" en "lenig" wel degelijk op hun plaats. Bovendien is merkbaar dat geen auto is die alleen dankzij veel elektronica comfortabel rijdt.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

Toch is de testauto verlaagd en voorzien van het optionele "Dynamic Drive", wat het weggedrag met actieve stabilisatoren nog verder verbetert. De wegligging is simpelweg subliem. Het is duidelijk voelbaar hoe de auto het spoor tot zeer hoge bochtsnelheden volgt en hoe uiteindelijk de elektronica ingrijpt als de bestuurder te ver gaat. Alleen op golvend wegdek of na een stop vanaf hoge snelheid, is de koets in een zekere cadans te brengen.

Overmacht

Het weggedrag is slechts een deel van de ervaring. Voor de dieselmotoren heeft BMW iets gedaan dat de bestuurder het gevoel geeft onder weg te zijn met iets dat het midden houdt tussen een diesellocomotief en een Formule 1 auto. Dat is: de kracht van de diesellocomotief en de snelheid van de Formule 1 auto. De 3-liter diesel is goed voor 218 pk en, veel belangrijker, niet minder dan 500 Nm trekkracht.

Geef iets gas en de 6-cilinder drukt de inzittenden fijntjes in de stoelen. Geef iets meer gas en de motor drukt de inzittenden dieper in het leder. Druk het rechter pedaal vervolgens door tot de vloer en nog steeds heeft de krachtbron voldoende reserve om bestuurder en passagier dieper in de sportstoelen te drukken. Het maakt niet uit bij welke snelheid gas wordt gegeven, de overmacht van de motor is enorm en het geluid ontzagwekkend. Voor de sprint van 0 naar 100 km/u heeft deze diesel 7,3 seconden nodig. De benzinevariant doet dat slechts twee tiende sneller! In tegenstelling tot een snelle benzineauto, is deze diesel bovendien nooit agressief of nerveus.

De kracht wordt overgebracht op de achterwielen met een 6-versnellingsbak. Deze is naar keuze automatisch of sequentieel te bedienen. Jammer daarbij is dat een moderne voorziening de gangwisseling zeer soepel maakt, wat de zin en voldoening van zelf schakelen vermindert (remmen op de motor heeft nauwelijks effect). Bovendien zijn bij sequentieel schakelen de plus en min voor het gevoel omgedraaid. Het gevolg is dat zelf schakelen op gevoel gegarandeerd fout gaat.

Een tien

Tenslotte is ook het uiterlijk vernieuwend. De stijl van BMW is niet rond en computergegenereerd, maar een gedurfde afwisseling van holle en bolle vlakken, gescheiden door scherpe lijnen. In tegenstelling tot de 7-Serie, straalt de 5-Serie niet alleen kracht, maar ook lenigheid en -in geval van deze zwarte testauto- elegantie uit. De neus wordt getekend door zeer boos kijkende koplampen, met daarboven een soort wenkbrauwen voor de knipperlichten.

Omdat deze nieuwkomer nog maar net in de showroom staat, had de testauto aardig wat bekijks. Een auto ging zo ver om op een drukke snelweg naast de testauto te blijven rijden. De inzittenden staken beurtelings één hand met vijf vingers en dan weer twee handen met samen zeven vingers op, om te vragen of dit een 5 of 7-Serie is. Het antwoord was: twee handen met vijf vingers: als luxe rijdersauto een tien!

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

Conclusie

Alles is aangepast aan de BMW 5-Serie 2003; van de bediening van de richtingaanwijzers en de ruitenwissers, via iDrive tot het unieke "Active Front Steering". Het uiterlijk is gedurfd, het interieur een toonbeeld van eenvoud en elegantie. Tenslotte is de diesel-uitvoering ontzagwekkend snel en geeft het woord "diesel" voor altijd een ander gevoel. Het anders zijn is niet alleen om te onderscheiden, maar vooral om beter te zijn. De geschiedenis leert immers, dat alleen wie daadwerkelijk durft te veranderen voor echte vooruitgang kan zorgen.

plus
  • Zeer sterke dieselmotor
  • Vooruitstrevende techniek
  • Wendbaar als een kleine auto
min
  • Kostbaar
  • Vormgeving blijft wennen
  • Bediening sequentieel schakelen onlogisch
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!