22 april 2014
Jeep Cherokee

Jeep Cherokee

T(e)reinrijden

Autotest | "Jeep" is bijna synoniem met "terreinrijden". Als buitenstaanders over een "jeep" spreken, bedoelen ze eigenlijk een terreinauto. De marketingafdeling van Jeep maakt graag gebruik van die bijna legendarische status. Dus als er een nieuwe Jeep uitkomt wijst men op de historie van het merk, de vrijheid en het imago. Maar hoe rijdt de nieuwe Cherokee daadwerkelijk?
 

Een auto blind testen lukt logischerwijs niet. De eerste kennismaking is altijd die met het uiterlijk. En jawel, Jeep is er in geslaagd een nieuwe interpretatie te geven aan de vertrouwde lijnen die zo tekenend zijn voor het merk. De onderlinge verhoudingen zijn sterk gewijzigd, maar de basisvormen zijn nog steeds die van de vertrouwde Cherokee.

En nog steeds is de Cherokee herkenbaar aan verticale lamellen in de grille. De kenmerkende ronde koplampen zijn echter verruild voor "spleetogen" die de auto een bijna futuristische aanblik geven.

Jeep Cherokee

Interieur

Toch is de grootste vooruitgang geboekt in het interieur. Bij de vorige generaties van de Cherokee hadden Europese klanten veel kritiek op de afwerkingskwaliteit en de gebruikte materialen. Dankzij de samenwerking met het Italiaanse Fiat, is de kwaliteit van het interieur nu een stuk beter. Echter: gezien het prijskaartje wil Jeep concurreren met premium-merken zoals Audi, BMW en Mercedes-Benz. Ondanks alle verbeteringen haalt de nieuwe Cherokee de kwaliteit van die merken zeker niet.

De uitrusting is prima verzorgd, maar de overdaad die bij een premium-merk hoort ontbreekt wederom. Alles wat mag worden verwacht van een auto in deze prijsklasse is aanwezig, maar Jeep gaat nooit verder dan dat in de vorm van technische innovaties of originele oplossingen. Gezien de buitenmaten is de binnenruimte prima. De bestuurder zit hoog en heeft het machtige gevoel dat hoort bij een auto als deze. De beenruimte achterin is zelfs bovengemiddeld goed.

Jeep Cherokee

Variatie

Omdat Jeep onderdeel uit maakt van de Fiat Group, is de nieuwe Cherokee in sterk uiteenlopende uitvoeringen leverbaar. Juist dat is hét sterke punt van de nieuwe Cherokee. Zo is er een instapmodel met een zuinige dieselmotor van Italiaanse makelij, maar ook een topmodel met een zescilinder benzinemotor zoals alleen de Amerikanen die bouwen.

De proefrit begint met het absolute instapmodel. Deze wordt aangedreven door een 2.0 liter dieselmotor die de voorwielen aandrijft. Het voordeel van deze relatief kleine motor is dat de CO2-uitstoot laag ligt en dat heeft een gunstige invloed op de aanschafprijs.

Jeep Cherokee

Volgens de specificaties is het maximale koppel van 350 Nm al bij 1.500 toeren per minuut beschikbaar, maar in de praktijk pakt de motor pas goed op bij zo'n 2.500 tpm. De handgeschakelde zesbak voldoet, maar ook hier weet de Cherokee niet boven de middelmaat uit te komen.

Alleen op het gebied van rust weet de Cherokee te overtuigen: de dieselmotor doet zijn werk vrijwel onhoorbaar en vanwege de matige prestaties dwingt de Cherokee bijna een kalme rijstijl af.

Jeep Cherokee

Ondanks de matige prestaties is het door Jeep beloofde verbruik van 1 op 18.9 in de praktijk niet haalbaar. Met een uiterst kalme rijstijl over een eenvoudig parcours was 1 op 13.2 het best haalbare. Dit instapmodel is met 1.828 kg al een echt zwaargewicht en dat kan de efficiënte dieselmotor niet compenseren.

Jeep Cherokee

Weggedrag

Technisch gezien is de nieuwe Cherokee gebaseerd op het platform van de Alfa Romeo Guilietta. Uiteraard is dit afgestemd op het veel grotere en zwaardere koetswerk van de Cherokee. Daarbij is nadrukkelijk gekozen voor een Amerikaans karakter. De besturing is licht en bijna gevoelloos. Bovendien zijn er veel stuuromwentelingen nodig om een bocht te maken, waardoor de Cherokee groter en machtiger voelt dan deze eigenlijk is.

In de bocht helt het koetswerk nadrukkelijk over. De Cherokee voelt daarmee als een kolossale terreinwagen en niet als een grote personenauto. Echter: wanneer de auto doelbewust wordt geprovoceerd, blijven de wielen altijd veilig aan de grond. Jeep kiest daarmee heel nadrukkelijk voor comfort boven sportiviteit.

Jeep Cherokee

Terreinrijden

Wanneer wordt gekozen voor de 3.2 liter V6 benzinemotor, verdwijnt ook het laatste spoor van een Europees karakter en is de Cherokee op-en-top Amerikaans. Nu is een negentraps (!) automaat de enige overbrenging op het programma. De V6 spint tevreden op de achtergrond en met een voorzichtig tikje op het gaspedaal toont de Cherokee nu de overmacht die zo kenmerkend is voor auto's als deze.

De Cherokee is niet alleen leverbaar met uiteenlopende motoren, maar ook met verschillende aandrijvingen. Zo is er keuze uit voorwielaandrijving, automatische vierwielaandrijving of vierwielaandrijving voor gebruik in het terrein. Het instapmodel met voorwielaandrijving is simpelweg bedoeld als grote, ruime gezinsauto met een stoere uitstraling. De automatische vierwielaandrijving is bedoeld als extra veiligheidsvoorziening op slechte wegen of onder extreme weersomstandigheden.

Jeep Cherokee

Dat de Cherokee verder gaat dan luxe SUV's, bewijst de "Trail Hawk" versie. Deze is herkenbaar aan een spitsere neus, zodat steile hellingen kunnen worden beklommen zonder met de voorbumper vast te lopen. Daarbij is de vierwielaandrijving nu uitgebreid met "diff locks", een afdaalhulp en lage gearing. Het enige wat ontbreekt zijn speciale programma's voor verschillende soorten ondergrond; het is bij Jeep geheel aan de bestuurder om de juiste systemen op het juiste moment in te schakelen.

Tijdens diverse proefjes in het terrein wist de Trail Hawk te overtuigen als echte terreinauto. Alleen de lichte besturing was wederom een nadeel. Wanneer de auto door oneffenheden in het terrein in een bepaalde richting wordt geduwd, voelt de bestuurder geen enkele weerstand in het stuurwiel en is het lastig om te corrigeren.

Jeep Cherokee

Dankzij de lage gearing is het gaspedaal perfect te doseren. Bovendien is geen helling te gek voor de 272 pk / 315 Nm sterke zescilinder. Omdat een benzinemotor minder remmend vermogen heeft dan een diesel, deed de afdaalhulp dankbaar werk bij het veilig terug naar beneden rijden.

Conclusie

Wat heeft de nieuwe Cherokee te bieden als door het imago van Jeep heen wordt geprikt? Technisch gezien niet meer of minder dan vergelijkbare modellen van andere merken. De uitrusting en ruimte zijn slechts gemiddeld. Innovaties of technische hoogstandjes zijn zelfs geheel afwezig.

Wat de Cherokee bijzonder maakt, is de grote keuzevrijheid. Het aanbod begint met een bescheiden 2.0 liter diesel en voorwielaandrijving en eindigt bij een machtige 3.2 liter benzinemotor met volwaardige "off-road" techniek. Het weggedrag is altijd Amerikaans comfortabel.

Uiteindelijk is de keuze voor een Cherokee daarom toch een kwestie van smaak. Juist auto's als deze worden zelden gekocht omdat ze de beste oplossing voor een probleem bieden, maar omdat ze de koper aanspreken. En dan is de magie van Jeep nog altijd onweerstaanbaar.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Vaardig in terrein
  • Stil en comfortabel
min
  • Fors verbruik
  • Te lichte besturing
  • Geen premium-gevoel, wel premium-prijs
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!