1 mei 2014
Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra

Pretmaker

Autotest | Seat spreekt graag van "Enjoyneering". Dit door Seat bedachte woord is samentrekking van het Engelse "enjoy" (plezier) en "engineering" (ontwikkelen). Hiermee wil Seat duidelijk maken dat het vooral voor het plezier auto's bouwt. Nu introduceert Seat de snelste productieauto die het merk ooit heeft gebouwd: de "Leon SC Cupra 280". Hoe vertaalt zich dat in rijplezier?
 

Dankzij strakke lijnen, een vleugje Spaans temperament en Duitse techniek heeft de nieuwe Seat Leon al heel wat harten voor zich weten te winnen. En juist bij een auto die vooral met het gevoel wordt gekozen, is een sportief topmodel zeer geliefd. Nadat de nieuwe Leon, de Leon SC (coupë) en Leon ST (stationcar) werden geïntroduceerd is het nu tijd voor de langverwachte kers op de taart: de Cupra.

Techniek

Cupra staat bij Seat traditioneel voor de meest sportieve uitvoering van een model. En uiteraard is de nieuwe Cupra weer sterker, sneller en sportiever dan de vorige generatie. De nieuwe Cupra is voorzien van dezelfde krachtbron als de Volkswagen Golf GTI en Audi S3. Dankzij een eigen fijnregeling, heeft de motor bij Seat echter een heel eigen karakter.

Seat Leon Cupra

De "2.0 TSI"-motor in de Leon Cupra levert 280 pk. Bij Volkswagen varieert dit van 230 tot 300 pk, bij Audi levert deze motor altijd 300 pk. Bij de stalgenoten wordt het vermogen naar keuze over de voorwielen of over alle vier de wielen verdeeld. Seat kiest altijd voor voorwielaandrijving, maar zet een mechanisch sper-differentieel in om het vermogen in de bochten toch effectief op het asfalt over te kunnen brengen. Het grootste voordeel van deze keuze: de Seat is beduidend voordeliger.

Prestaties

De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u wordt in 5.9 seconden geklaard en dat is een opmerkelijk snelle tijd voor een auto met dit prijskaartje. Bovendien is het pretgehalte bovengemiddeld hoog. De meeste auto's in dit segment geven vooral een gevoel van macht. Seat kiest daarentegen voor agressie. Vergelijk het met het verschil tussen een moker en een scheermes.

Seat Leon Cupra

Na een druk op de "Cupra"-knop ("Cupra Drive Profile", in marketingtermen) staan alle systemen op scherp en reageert de Leon meer dan alert op ieder commando. Het gaspedaal lijkt puur vergif in de motor te spuiten, die het vervolgens zo snel mogelijk om wil zetten in prestaties. Wanneer wordt gekozen voor de optionele automaat met dubbele koppeling, slaat de Cupra wild door de versnellingen terwijl de snelheidsmeter bijna alarmerend snel naar hoogst illegale waarden klimt.

Volgens de brochure beschikt de Cupra over een "Sound Actuator" waarmee het motorgeluid ook spannender wordt. In de praktijk is hier echter weinig van te merken. Natuurlijk is de motor overduidelijk hoorbaar wanneer het volle vermogen wordt geleverd, maar indrukwekkend of opwindend is het motorgeluid nooit.

Seat Leon Cupra

Uiteraard zijn de remmen en het onderstel aangepast aan het geweld van de krachtbron. Opnieuw is de Cupra anders dan anders. De meeste "hot hatches" zijn keihard geveerd en stuiteren daarom bijna over de weg. De Leon Cupra heeft ontegenzeglijk een stevig onderstel, maar is niet zo hard geveerd dat iedere rimpel in het wegdek als een klap in het stuurwiel wordt doorgegeven.

Seat Leon Cupra

Desondanks voelt de bestuurder prima aan wat zich afspeelt onder de voorwielen. Bovendien is de Cupra opmerkelijk stabiel en voorspelbaar, waardoor beginnende bestuurders meer uit de auto kunnen halen.

Comfort

Toch is de grootste winst geboekt op het gebied van comfort. Wanneer nogmaals op de "Cupra"-knop wordt gedrukt, keert de elektronica terug naar de comfort-stand. Nu rijdt de Cupra als een heel gewone Leon. Dat wil zeggen dat de auto lichtvoetiger en beweeglijker is dan de meeste concurrenten, zonder nerveus of oncomfortabel te worden.

In de comfort-stand is de reactie op het gaspedaal niet langer agressief, maar nog altijd alert. Een voorzichtig tikje op het rechterpedaal is al voldoende voor een heerlijke versnelling, waarmee de Cupra in de comfortabele modus een heerlijke reisauto is.

Seat Leon Cupra

Helaas is mede daarom altijd merkbaar dat dit de snelste Leon is: het verbruik is ook met een (uitgesproken) kalme rijstijl hoog. Het door Seat opgegeven gemiddelde verbruik van 1 op 15.6 is in de praktijk nauwelijks haalbaar. Reken op 1 op 13 bij woon-werk verkeer en op 1 op 8 wanneer het gas regelmatig diep wordt ingetrapt.

Omdat de Cupra is bedoeld als het topmodel van de Leon-reeks, is deze uitvoering voorzien van alle luxe die het merk in huis heeft. Net als bij de gewone Leon is er helaas weinig aandacht voor actieve veiligheid. Volgens Seat zijn de klanten niet gediend van dergelijke systemen die met de bestuurder meedenken. Daarbij ligt de nadruk wederom op de pret: als het gaat om luxe en "infotainment" (multimedia, navigatie, etc.) laat deze spannendste Leon weinig te wensen over.

Seat Leon Cupra

Conclusie

Seat profileert zich graag als een uitdagend, jong en sportief merk. De Leon Cupra is welhaast het visitekaartje van Seat, want dit model geeft als geen ander invulling aan het imago van het merk.

De Leon Cupra is niet alleen een razendsnelle hatchback, maar weet zich ook prima te onderscheiden van de concurrentie. Allereerst is de hier gereden Leon SC een driedeurs coupé en geen alledaagse vijfdeurs. Daarnaast kiest Seat voor iets eenvoudigere techniek en daarom is de Leon Cupra beduidend voordeliger in aanschaf, terwijl de prestaties in de meeste gevallen nauwelijks minder zijn. Tenslotte voelt de Leon lichtvoetiger, leniger en daarom sportiever dan de tegenstrevers.

De grootste vooruitgang ten opzichte van de vorige Leon Cupra is dat de auto tegelijkertijd sneller en comfortabeler is geworden. Een echte pretmaker dus!

plus
  • Razendsnel
  • Even ruim en praktisch als iedere andere Leon
  • Spannend als het mag, comfortabel als het moet
min
  • Hoog verbruik
  • Mechanische (bij)geluiden
  • Onhandig kleine buitenspiegels
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!