14 april 2014
Lexus CT200h

Lexus CT200h

PerspeCTief

Autotest | Wat is een Lexus CT200h? Voor levensgenieters is het de voordeligste manier om een echte Lexus te rijden. Voor idealisten is het de beste combinatie van luxe en een laag verbruik. Voor fiscalisten is het de meest comfortabele 14% bijtellingsauto op de markt. Voor Lexus is het een regelrecht verkoopsucces, en om dat veilig te stellen is de CT verbeterd voor modeljaar 2014.
 

Om met de eerste groep te beginnen: met de CT introduceerde Lexus in 2011 een instapmodel waarmee dit Japanse "premium merk" voor een grotere doelgroep bereikbaar werd.

En tijdens de eerste testrit wist de CT meteen te overtuigen. In vergelijking met andere auto's van deze omvang bood de CT in alle opzichten meer verfijning. De materialen en afwerkingskwaliteit lagen op een hoger niveau en ook de uitrusting was rijker. Tegelijkertijd was duidelijk zichtbaar dat dit de eerste hatchback van Lexus was. De auto had weinig uitstraling en de harmonie ontbrak.

Lexus CT200h

Facelift

Voor modeljaar 2014 is het uiterlijk daarom stevig aangepakt. Het front heeft nu dezelfde dominante grille als de grotere modellen. Daarmee heeft de vernieuwde CT een minder braaf smoeltje en straalt de auto meer zelfvertrouwen uit. De lijnen van de nieuwe achterlichten zorgen ervoor dat de auto breder lijkt en ook dat komt de uitstraling ten goede.

Desondanks "klopt" de auto gevoelsmatig nog steeds niet. De elegante, welgekozen lijnen van de andere Lexus-modellen zijn ver te zoeken. Ten opzichte van de rest van het plaatwerk zijn de wielen te klein en/of het glasoppervlak te gering.

Lexus CT200h

Daarbij komt dat de concurrentie niet heeft stilgezeten. In vergelijking met nieuwe modellen van andere merken is de voorsprong van Lexus kleiner geworden. Dat geldt vooral voor het interieur. Nog steeds zijn de materialen prachtig, maar inmiddels bieden de meest luxueuze uitvoeringen van alledaagse modellen van alledaagse merken vrijwel dezelfde kwaliteit.

De Lexus CT200h is een zogenaamd "premium" model. Dat betekent meer luxe en verfijning dan zomaar een auto. Bij bijvoorbeeld Mercedes-Benz en Audi zijn ook de kleinste modellen te voorzien van alle luxe en veiligheidsvoorzieningen van de grotere modellen. De Lexus CT deelt alleen het subliem klinkende Mark Levison audiosysteem met de duurdere modellen. Daarmee heeft de CT200h een sterke troef in handen, want dit audiosysteem verslaat de hoogwaardige audiosystemen van andere merken ruimschoots. De klank is realistischer, krachtiger en bovendien nooit vermoeiend.

Lexus CT200h

Technische hoogstandjes, zoals een camera die met de bestuurder meekijkt, een waarschuwing voor objecten in de dode hoek, een systeem dat automatisch inparkeert, of de mogelijkheid om volautomatisch te remmen voor obstakels, ontbreken echter. Volgens Lexus is dit een doelbewuste keuze. De klanten zouden er niet om vragen en het zou de auto onnodig kostbaar maken. En daar heeft Lexus een punt, want met de introductie van de vernieuwde CT is de prijs sterk gedaald.

Idealisten

Bij idealisten valt de Lexus CT200h in de smaak vanwege het lage verbruik. Dat is te danken aan de hybride-aandrijving. Dankzij een elektromotor produceert de CT200h geen uitstoot in de stad, althans over een afstand van maximaal drie kilometer. Op de snelweg zorgt een efficiënte benzinemotor voor de aandrijving. Bovendien kan de elektromotor assisteren op de buitenweg, zodat het verbruik wordt beperkt tijdens bijvoorbeeld accelereren of klimmen.

Lexus CT200h

De computer bepaalt welke motor wanneer wordt gebruikt, de bestuurder heeft hier geen omkijken naar. Omdat de batterij voor de elektromotor wordt opgeladen tijdens het remmen of uitrollen, hoeft de CT200h nooit te worden opgeladen aan het stopcontact. Een "plug-in hybrid", waarbij de auto wel aan het stopcontact wordt geladen maar dan veel verder elektrisch kan rijden is nog steeds niet leverbaar. En dat is vreemd, want de Lexus CT is technisch gebaseerd op de Toyota Prius en die laatste biedt die mogelijkheid wel.

Lexus CT200h

Voor modeljaar 2014 is de aandrijving van de CT niet gewijzigd, maar wel verfijnd. De computer zorgt ervoor dat de benzinemotor langer op het meest efficiënte toerental draait, waardoor het verbruik verder is verlaagd.

Volgens Lexus verbruikt de CT gemiddeld 3.6 liter per 100 km. Die waarde geldt echter alleen voor de basisuitvoering op 15 inch velgen. Voor deze test is de meest luxueuze uitvoering op 17 inch velgen met brede banden ingezet. Deze zou volgens Lexus 4.1 liter per 100 km verbruiken. Dit verbruik is in de praktijk daadwerkelijk haalbaar, maar wel met aan aangepaste rijstijl. Zo is extreem kalm geaccelereerd en werd nooit harder dan 100 km/u gereden. Wanneer kalm met de verkeerstroom wordt meegereden, komt het verbruik uit op 4.7 liter per 100 km. Reken met een vlottere rijstijl op ongeveer 5 liter per 100 km.

Lexus CT200h

In alle gevallen benadert de CT200h het verbruik van de superzuinige diesels van andere merken. Echter: de samenstelling van de uitstoot van een dieselmotor is veel schadelijker voor het milieu dan de uitstoot van een benzinemotor. Zeker voor de idealist is deze hybride daarom nog steeds de meest verantwoorde keuze.

Fiscalisten

De fiscalisten hebben geen boodschap aan het milieu, maar kijken vooral naar hun portemonnee. Dankzij de recente aanpassingen valt de Lexus CT wederom in de 14%-bijtellingsklasse.

Lexus CT200h

Natuurlijk zijn er meer auto's die voor deze lage bijtelling in aanmerking komen. De bekendste daarvan is de Prius van moederbedrijf Toyota. Deze kleine Lexus biedt echter nog meer comfort en nog betere rijeigenschappen. Wat betreft het comfort: de verbeterde stroomlijn zorgt niet alleen voor een lagere uitstoot, maar ook voor minder rijgeluiden. In de praktijk zijn alleen de banden nadrukkelijk hoorbaar. Bovendien is het zeurderige geluid van de continu variabele transmissie ("CVT") sterk gereduceerd. Hiermee is een veelgehoord bezwaar tegen de CT200h weggenomen.

Vanwege het spaarzame karakter is de CT200h geen snelle auto en zijn de prestaties niet meer dan voldoende. Ter compensatie bood de CT200h een bovengemiddeld goed weggedrag. Nieuwkomers zoals de Golf VII, Ford Focus en de Peugeot 308 hebben dit gat inmiddels gedicht.

Lexus CT200h

De hier gereden variant op 17 inch velgen heeft voor Lexus-begrippen een ronduit stug onderstel en geeft daarmee meer "feed back" aan de bestuurder. Die voelt vrijwel ogenblikkelijk aan waartoe de auto in staat is en maakt daar maar wat graag gebruik van. In vergelijking met andere fiscaal gunstige auto's blijft de Lexus CT200h daarom een waar genoegen om mee te rijden.

Conclusie

De Lexus CT200h is aangepast voor modeljaar 2014. Hoe waardevol die aanpassingen zijn, is sterk afhankelijk van het perspectief van de klant. Wie voor deze Lexus kiest vanwege het imago, zal weinig verbetering ervaren. Het nieuwe front is zeker een verbetering, maar daar blijft het bij. Bij andere premium-merken biedt het instapmodel net zo veel luxe en verfijning als de grotere modellen en dat geldt nauwelijks voor de Lexus CT.

Wie deze Lexus kiest om het lage verbuik, zal gelukkig zijn met de nieuwe CT: het verbruik is nog verder verlaagd. Dat is niet alleen een mooi cijfer in de brochure; tijdens deze testrit werd beduidend zuiniger gereden dan tijdens de eerste kennismaking.

Voor de "bijtellers" is het nieuws al even positief. Het comfort is sterk toegenomen, terwijl de bijtelling onveranderd laag blijft. Daarmee biedt de CT200h wederom een unieke combinatie van luxe, verfijning, rijplezier en fiscaal voordeel.

plus
  • Zeer zuinig
  • Nette prijs
  • Uitstekende wegligging
min
  • Bandengeluiden duidelijk hoorbaar
  • Niet zo luxueus als compacte modellen van andere premium merken
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!