1 april 2014
Volkswagen e-Up!

Volkswagen e-Up!

Voor het volk

Autotest | Het is als een vicieuze cirkel: elektrische auto's worden weinig verkocht omdat ze duur zijn. Omdat er weinig elektrische auto's worden verkocht, zijn de ontwikkelingskosten per auto hoog en dus blijft de prijs hoog. Volkswagen wil hier verandering in brengen. De goedkoopste Volkswagen, de "Up!", is nu verkrijgbaar als elektrische auto.
 

Ondanks alle goede bedoelingen is de "e-Up!" nog steeds geen koopje. De elektrische Up! kost grofweg het dubbele van een gewone Up!. Toch is de prijs in vergelijking met andere elektrische auto's uiterst vriendelijk te noemen.

Andere elektrische auto's in deze prijsklasse zijn kleiner, bieden minder binnenruimte en/of bedienen zich van inmiddels verouderde techniek. De e-Up! heeft een 18.7 kWh sterk lithium-ion accupakket, bestaande uit 204 cellen en 17 modules aan boord. Omdat al bij de eerste schets van de Up! is rekening gehouden met alternatieve brandstoffen, gaat dit niet ten koste van de binnenruimte.

Volkswagen e-Up!

Dat wil zeggen dat de hoofd- en beenruimte voorin prima zijn, maar dat volwassenen achterin op z'n zachtst gezegd "inschikkelijk" moeten zijn. De bagageruimte meet 250 liter en dat is een gemiddelde waarde voor een auto van deze omvang. De dubbele bodem van de bagageruimte kan worden gebruikt om de laadkabels op te bergen.

De e-Up! is leverbaar in één uitvoering en die is vergelijkbaar met de meest complete uitvoering van de gewone Up!. Zo zijn airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare zijruiten voor, voorruitverwarming, LED dagrijverlichting en het "Maps + More" navigatiesysteem standaard. Ook op het gebied van veiligheid komt de e-Up! niets tekort met ESP (Elektronisch Stabiliteits Programma), "City Emergency Braking" (automatisch remmen voor obstakels), vier airbags en ISOFIX-bevestiging voor kinderzitjes.

Volkswagen e-Up!

Elektrisch

Veel belangrijker is echter dat de e-Up! zich kan meten met andere elektrische auto's. Zo is de e-Up! dankzij "Carnet" altijd verbonden met Internet en kan de bestuurder online (website of smartphone app) zien wat de accu-status is. Ook kan het interieur van de e-Up! worden gekoeld of verwarmd als de auto nog aan het stopcontact zit, zodat dit geen energie kost tijdens het rijden.

De e-Up! kan worden opgeladen aan een huis-tuin-en-keuken stopcontact, via een publiek laadpunt en via een snellader. De laadtijd varieert van 9 uur (stopcontact) tot 1 uur (snellader).

Volkswagen e-Up!

Weggedrag

De e-Up! weegt zo'n 275 kg meer dan een exemplaar met benzinemotor. Om energie te besparen staat de e-Up! bovendien op iets smallere banden dan een gewone Up!. Wanneer kalm met de verkeersstroom wordt meegereden, is hier niets van te merken. In tegendeel: dankzij het lagere zwaartepunt rijdt de e-Up! alleen maar beter dan een gewone Up!

In snel genomen bochten of bij een noodstop wordt echter pijnlijk duidelijk dat de e-Up! last heeft van overgewicht. Bij het plotseling van links naar rechts sturen (uitwijkmanoeuvre) moet het ESP veel eerder bijspringen. Ook bij een noodstop gillen de banden het uit, terwijl het ABS (Anti Blokker Systeem) alle zeilen bijzet om de auto bestuurbaar te houden.

Volkswagen e-Up!
Volkswagen e-Up!

Zoek de verschillen

In de regel zijn kleine auto's niet alleen kleiner, ze bieden ook minder comfort dan grotere auto's. De e-Up! bewijst dat dit verschil veel kleiner is onder elektrische auto's. Net als de duurdere exemplaren is e-Up! volmaakt stil.

Net als bij andere elektrische auto's is het maximale koppel vrijwel direct beschikbaar, waardoor de e-Up! ronduit snel is. De e-Up! presteert niet alleen beter dan een gewone Up!, maar verslaat op het gebied van comfort ook de meeste traditionele auto's in dit prijssegment.

Omdat een elektromotor geen versnellingsbak nodig heeft, wordt de e-Up! bediend als een auto met automaat. De "versnellingshendel" heeft bovendien een extra functie: de bestuurder kan zelf kiezen hoe sterk de auto inhoudt wanneer het gaspedaal wordt losgelaten. Hoe sterker de auto inhoudt, hoe meer energie wordt teruggewonnen tijdens het uitrollen.

Volkswagen e-Up!

Als één van de weinige elektrische auto's biedt de e-Up! de mogelijkheid niet bij te laden tijdens het uitrollen, waarmee geen energie maar wel meters worden gewonnen.

De "Think Blue coach" geeft in een grafiek aan hoe zuinig danwel onzuinig de bestuurder met energie omgaat. Daarnaast zijn een "Eco" en "Eco+"-modus beschikbaar, waarmee het vermogen wordt teruggeschroefd en de auto ongeacht de rijstijl zuiniger met energie omspringt.

Volkswagen e-Up!

De "Eco+"-modus is bedoeld voor noodgevallen, want hiermee wordt het motorvermogen teruggebracht van 60 naar 40 kW en bedraagt de topsnelheid nog slechts 95 km/u.

Het is in deze laatste modus dat de e-Up! in theorie op een volle batterij 160 km kan afleggen. Afhankelijk van de rijstijl, het weer en het gebruik van accessoires, bedraagt de actieradius in de praktijk in de gewone modus zo'n 80 tot 120 km. Ook daarmee doet de e-Up! nauwelijks onder voor de grote concurrenten.

Volkswagen e-Up!

Conclusie

Met de elektrische Up! wil Volkswagen een elektrische auto voor het gewone volk aanbieden. De e-Up! slaagt grotendeels in die opzet. Technisch gezien is de e-Up! niet beter of slechter dan andere elektrische auto's. Het belangrijkste voordeel is dat de e-Up! geen (directe) uitstoot heeft, beter presteert en meer comfort biedt dan vergelijkbare auto's op benzine of diesel. Daar staat tegenover dat de actieradius beperkt is. Reken op 80 tot 120 km, afhankelijk van de rijstijl en weersomstandigheden.

Dé charme van de e-Up! is dat deze relatief voordelige elektrische auto alles biedt wat duurdere elektrische auto's ook bieden. De e-Up! biedt dezelfde mogelijkheden wat betreft opladen en energiebesparen. Ook zijn de rijeigenschappen minstens zo goed. En daarmee brengt de e-Up! elektrisch rijden een stapje dichter bij het grote publiek.

plus
  • Rijdt beter dan een gewone Up!
  • Zorgeloos rijden dankzij complete lease-constructie
  • Net zo vooruitstrevend als grotere elektrische auto's
min
  • Trage werking navigatiesysteem
  • Hoedenplank scharniert niet mee met achterklep
  • Stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar, niet in afstand tot de bestuurder
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!