12 juni 2014
Automuseum Malaga

Automuseum Malaga

Voor hem én haar

Automuseum | De Portugees Joao Magalhaes is succesvol met de verkoop van stoffen. Hij wordt niet zozeer gedreven door winstbejag, maar heeft een passie voor kleding en mode. Toen zijn fortuin groeide, gebruikte hij dat om een kunstcollectie op te bouwen. Het resultaat is te bewonderen in het "Museo Automovilístico de Málaga"; een automuseum waar ook de nodige aandacht aan mode wordt geschonken.
 

In het Spaanse Malaga is een imposant, klassiek ogend gebouw met binnenplaats te vinden. Het is in feite hagelnieuw en moet in de toekomst diverse musea huisvesten. Nu is dat er slechts één: het "Museo Automovilístico de Málaga".

De historie

Zoals bij ieder automuseum, begint de bezoeker bij het oudste stuk uit de collectie; in dit geval de "horseless" uit 1898. Maar daarmee houden de gelijkenissen met andere automuseua op! Want in het automuseum van Malaga staat naast iedere auto een paspop die kleding uit de periode van de getoonde auto draagt.

Daarom staan er steeds twee bordjes met informatie voor de bezoeker: één over de getoonde auto en één over de kleding. Alle informatie wordt in het Spaans en Engels verstrekt, toeristen kunnen hier dus zeker terecht. Bovendien is de integratie met Internet tot in de perfectie verzorgd. Zo kan bij vrijwel iedere auto een QR-code worden gescand om deze op YouTube in actie te zien.

Een volgende aandachtstrekker op de looproute is de de "Minerva" uit 1916. Deze auto is gebruikt tijdens de Eerste Wereldoorlog en wordt in het museum getoond zoals deze is aangetroffen: onder het stof en met kogelgaten in de stoelen. Door deze prestatie geeft de auto een beter gevoel van de periode dan een gerestaureerd exemplaar.

Bijna weggedrukt door al het grote geweld zijn twee dwergautootjes; een vaker getoonde Velorex (1960) en de veel schaarsere Fuldamobile (1955), bijgenaamd "het ei". Om een nog beter idee te geven van de tijd, is even verderop een complete huiskamer nagebouwd.

Bijzonder is ook de gang voor auto's op alternatieve brandstoffen. Hier zijn allereerst de verplichte stoomauto (een Stanley Steamer uit 1910) en een historische elektrische auto te vinden (Milburn Electric, 1916). Daarop volgt de favoriet van de redacteur: de "Helicron 2" uit 1932 die gemaakt is van overgebleven vliegtuigonderdelen en daarom wordt aangedreven door een enorme propellor!

De futurtische zwarte "star wars" auto even verderop is in 2011 speciaal voor het museum ontworpen en wordt aangedreven door perslucht.

Voor wie het nog groener wil zien, is er de Rosengart Hope uit 1934 die inmiddels één is geworden met de natuur. Daarmee wil het museum tonen dat de schade die mensen aanrichten kan worden teruggedraaid door de natuur.

Favoriet van de gids is de Mercedes-Benz 540K uit 1937. Het was één van de allerduurste auto's uit de periode en was tijdens de Tweede Wereldoorlog geliefd bij het Duitse regime alsmede bij mode-grootheid Chanel.

Het pronkstuk van het museum is de FN Fabrique International uit 1924. Deze sportwagen met het koetswerk van een boot was succesvol in de Spaanse motorsport. Volgens de gids wordt in Malaga het enig overgebleven exemplaar getoond.

Op een enkele toerist na, is in het automuseum van Malaga geen Aziaat te vinden; alle auto's zijn van Europese of Amerikaanse makelij. Uiteraard zijn in Malaga de nodige Spaanse auto's te zien waar een ander museum minder aandacht aan zou schenken. Hispano Suiza bouwde in de jaren '20 sportwagens, vliegtuigmotoren en militaire voertuigen. Dit goudkleurige exemplaar had de bijnaam "Torpedo Barcelona Tourer".

Het tweede model van Hispano Suiza is de "K6", die debuteerde op de Autosalon van Parijs in 1936 ook buiten Spanje geliefd was bij de aristocratie.

Kunst en kitsch

Magalhaes is niet vies van kitch. Dat blijkt uit de met Swarovski bezette kristallen Rolls Royce (1985), een replica van de Rolls Royce (1966) van Beatle John Lennon en niet te vergeten de achterwand van het gebouw. Deze is van links tot rechts gevuld met Amerikaanse "sloepen".

Even verderop loopt dit naadloos over in Amerikaanse "hotrods". Let daarbij op "The Visionary", die is gebaseerd op de boeken van Jules Verne.

Het museum telt één verdieping en 95 auto's. Op vier na zijn deze allemaal rijklaar en kunnen ze worden gehuurd voor bijzondere gelegenheden. Er zijn geen interactieve elementen en geen voorzieningen voor kinderen. De gemiddelde bezoeker of bezoekster zal daarom een uurtje zoet zijn in het museum.

Conclusie

In het Spaanse Malaga is een bijzonder automuseum te vinden. Het "Museo Automovilístico de Málaga" toont de privé-verzameling van kledingmagnaat Joao Magalhaes.

Omdat het hier een privé-collectie betreft, is overduidelijk dat de verzamelaar een stempel op het werk heeft gedrukt. Er zit geen historische lijn of thema in de collectie, in plaats daarvan verzamelt Magalhaes wat hem persoonlijk aanspreekt. Naast iedere auto wordt de mode uit de betreffende periode getoond en dat geeft de collectie een heel eigen karakter. Een museum voor hem én haar dus.

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!