15 januari 2014

Autosalon Brussel 2014

Goede voornemens

Autoshow | Ieder jaar begint met goede voornemens. En dat geldt ook voor de autowereld. Traditiegetrouw is de Autosalon van Brussel namelijk de eerste Europese autoshow van het jaar. Daar tonen de autofabrikanten de nieuwe en vooral verbeterde modellen voor 2014.
 

Geheel nieuwe auto's staan er maar weinig op de Autosalon van Brussel. Daarvoor is de concurrentie van de tegelijkertijd gehouden "Detroit Motorshow" en de in maart te openen "Autosalon van Genève" te groot.

Wereldprimeurs

De belangrijkste primeur in Brussel is zonder enige twijfel de geheel nieuwe Nissan Qashqai. De auto is weliswaar eerder op pers-evenementen en dealershows getoond, maar de Autosalon van Brussel vormt het wereldwijde showdebuut van de Qashqai. Deze trendsetter behoudt zijn eigenzinnige concept, maar combineert dat nu met modernere techniek.

Naast de Qashqai zijn er meer wereldprimeurs, maar dit betreft verbeterde uitvoeringen van bestaande modellen. Zo beleeft de vernieuwde Opel Meriva zijn werelddebuut in Brussel. Naast een nieuw uiterlijk kreeg de Meriva nieuwe, zuinigere motoren waarmee de auto voordeliger in aanschaf en gebruik wordt. De uitrusting is rijker geworden, waarbij het nieuwe audio- en navigatiesysteem een belangrijke rol speelt. Of de Meriva 2014 ook anders rijdt, blijkt begin februari want dan is een eerste testrit met de vernieuwde Meriva gepland.

Minstens zo ingrijpend zijn de verbeteringen aan de favoriet van de Autozine-redactie: de Lexus CT. Naast een aangepast uiterlijk kreeg deze hybride Lexus namelijk ook een nieuw navigatiesysteem. Bovendien is het mechaniek op 94 punten aangepast, wat de auto stiller, comfortabeler en zuiniger zou hebben gemaakt.

Na de Renault Megane hatchback en coupé, is nu ook de Coupé Cabriolet van een nieuw front voorzien. Het geeft de auto een moderner en ronduit begeerlijk uiterlijk! Daarbij is de "CC" nu leverbaar met "R-Link", Renaults slimme audio- en navigatiesysteem.

De Toyota Verso is in België voor het eerst te bewonderen met een 1.6 liter dieselmotor in het vooronder. Deze krachtbron is in samenwerking met BMW ontwikkeld, maar is door Toyota wel aangepast. Zo past de motor beter bij het karakter van de compacte MPV. De Verso 1.6D is per direct te bestellen.

Europese primeurs

Naast het handjevol wereldprimeurs kent de Belgische autosalon vooral Europese primeurs. Dit zijn auto's die elders in de wereld hun debuut beleefden, maar in Brussel voor het eerst aan het Europese publiek worden getoond.

BMW pakt uit met drie modellen die nieuw zijn voor Europa: de 2-Serie Coupé, de 4-Serie Cabrio en de M4 Coupé. In het voorjaar wordt de 2-Serie bij de dealer verwacht. De 4-Serie Cabrio volgt in de zomer. Iets daarna is ook de M4 daadwerkelijk leverbaar.

Bij Porsche beleven de Macan en de 911 Turbo S Cabriolet hun Europese primeur. De Macan werd eerder getoond op de Tokyo Motorshow en is het kleine broertje van de Cayenne. De Turbo S is het topmodel uit de 911 Cabrio reeks.

Eind november zag de Jaguar F-TYPE Coupé het levenslicht in Los Angeles. In Brussel is deze sportieve coupé voor het eerst op Europese bodem te bewonderen.

Net voor de jaarwisseling werd de geheel nieuwe MINI in Tokyo onthuld en nu al is de auto ook in Europa te zien. Volgens de fabrikant is het weggedrag nog scherper geworden, terwijl de nieuwe motoren de auto vlotter en zuiniger zouden maken.

Verplichte nummers

Minstens zo belangrijk als de nieuwe auto's voor de gewone man, zijn droomauto's die alleen op autoshows te zien zijn. Daarom is "paleis" 12 geheel gereserveerd voor exoten om even lekker bij weg te dromen.

Suzuki brengt geen primeur mee naar Brussel, maar heeft net als de voorgaande jaren een unieke manier om de aandacht te vestigen op een model dat al ruim 14 jaar op de markt is...

Concept cars

Geen autoshow is compleet zonder conceptcars. Ook hiervoor geldt dat er geen wereldprimeurs zijn weggelegd voor Brussel. Veel merken beperken zich tot het opnieuw tonen van conceptcars die bijna met het standmateriaal mee lijken te reizen en overal ter wereld opduiken. Zo toont Peugeot wederom de Onyx.

Citroën kiest opnieuw voor de Cactus. Het grote nieuws is dat veel meer over de auto bekend is gemaakt. Dit op de C4 gebaseerde model zal hoogst waarschijnlijk in productie worden genomen! Het concept van de Cactus toont het nieuwe gezicht van Citroën waarbij eenvoud en milieuvriendelijkheid centraal staan.

De Mitsubishi Concept AR debuteerde eind vorig jaar op de Tokyo Motorshow samen met twee andere conceptcars. Van die twee andere exemplaren staat inmiddels vast dat ze in productie worden genomen. Over het derde model, de Concept AR, is nog twijfel. Aan de hand van de reacties van de bezoekers van de Autosalon van Brussel 2014 zal worden bepaald of de Concept AR in productie gaat.

Conclusie

Tijdens de eerste Europese autoshow van het jaar, de Autosalon van Brussel, ontvouwen de autofabrikanten hun plannen voor het komende jaar. Het betreft daarbij vooral verbeterde versies van bestaande modellen. Daarnaast zijn er veel auto's te zien die eerder buiten Europa hun debuut beleefden, maar in Brussel voor het eerst in Europa te zien zijn.

En juist deze laatste categorie maakt een uitstapje naar de zuiderburen de moeite waard. Immers, het is uiterst kostbaar om de hele wereld af te reizen om iedere auto tijdens het werelddebuut te kunnen bewonderen. De Brusselse Autosalon loopt weliswaar iets achter de zaken aan, maar is lekker dichtbij, prima georganiseerd en op vertrouwde bodem. Is dat geen prachtig begin van het nieuwe jaar?

> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!