15 november 2013
Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV

Hoogvlieger

Autotest | Dacia is sinds 2005 actief in Nederland. Sinds die tijd heeft het Roemeense automerk een stormachtige groei doorgemaakt. De "Logan MCV" boekte het grootste succes. Deze slimme gezinsauto bood maximale ruimte tegen een minimale prijs. Nu komt Dacia met een geheel nieuwe Logan MCV. Zal deze nieuwkomer net zo'n hoogvlieger worden als zijn succesvolle voorganger?
 

Net als de eerste "Logan MCV" is ook dit nieuwe exemplaar een grote auto met een klein prijskaartje. Maar daarmee houden de vergelijkingen op. De eerste Logan MCV hield namelijk het midden tussen een stationcar en een bestelauto. Door het zowel in de hoogte als in de lengte te zoeken was de binnenruimte gigantisch en konden zeven (!) personen ruim zitten.

Dacia's nieuwe zevenzitter luistert echter naar de naam "Logdy". De nieuwe Logan MCV is een vijfpersoons stationcar. Omdat de nieuwe Logan MCV veel meer weg heeft van de Dacia Sandero, was het logischer geweest de auto "Sandero stationwagon" te noemen. Dacia wilde echter de bekende naam "Logan MCV" behouden en daar is uit commercieel oogpunt ook wat voor te zeggen.

Dacia Logan MCV

Ruimte

Niet alleen uiterlijk, maar ook technisch toont de Logan MCV veel gelijkenissen met de Sandero. Het grote verschil zit in de langer doorgetrokken daklijn en de enorme overhang achter de achterwielen. De Logan MCV is net geen 4 meter 50 lang en biedt daarom heel veel binnenruimte.

De bagageruimte meet standaard 573 liter en dat is vergelijkbaar met middelgrote stationcars van andere merken. De achterbank kan eenvoudig worden opgeklapt, waarna de kofferruimte toeneemt tot 1.518 liter. Daarmee is de Logan MCV zelfs ruimer dan gemiddeld!

Dacia Logan MCV

Het grote verschil zit in de verfijning. Zo is de laadvloer van de Dacia niet vlak en is er geen bergvak om de hoedenplank en het afdekzeil in op te bergen. Ook de ruimtebesparende hulpjes die andere merken wel bieden, ontbreken bij Dacia. Wanneer wordt gekeken naar het aantal liters bergruimte in verhouding tot de lengte van de auto, weten andere merken de beschikbare ruimte beter te benutten.

De hoofd- en beenruimte op de achterbank is uitstekend. Zelfs wanneer de voorstoelen ver naar achteren staan, is op de achterbank nog steeds voldoende beenruimte beschikbaar. Omdat ook de hoofdruimte achterin bovengemiddeld goed is, valt des te meer op dat de achterste hoofdsteunen onvoldoende verstelbaar zijn en daarom geen bijdrage aan de veiligheid leveren.

Dacia Logan MCV

Uitrusting

Voorin biedt de Logan MCV volop ruimte, maar niet meer dan de meeste andere auto's. Zoals gebruikelijk bij Dacia, is het dashboard eenvoudig maar doeltreffend van opzet. Verwacht geen creativiteit of hoogwaardige materialen; alles is gericht op eenvoud om de prijs van de auto zo laag mogelijk te kunnen houden. Dat wil niet zeggen dat de Logan MCV een armoedige uitstraling heeft. Integendeel! Deze eenvoud heeft een heel eigen charme.

Zelfs het (optionele) audio- en navigatiesysteem is eenvoudiger van opzet dan bij andere merken. Hier geen menu's of oogstrelende "graphics", maar een recht-toe-recht-aan schermindeling. Wederom is deze aanpak eerder een voordeel dan een nadeel, want de bediening van Dacia's "infotainment" systeem is veel makkelijker dan bij de meeste andere merken.

Dacia Logan MCV

Sturen

Ook als het gaat om het weggedrag, kiest Dacia voor eenvoudige techniek om de prijs laag te kunnen houden. Vooral als het gaat om de wegligging of het gevoel in het stuurwiel, is overduidelijk waarom de Logan MCV zo voordelig is. De communicatie tussen de bestuurder en de auto is nihil. Het is daarom lastig om in te schatten wat de beste lijn en de beste snelheid is om een bocht in te sturen. De enige oplossing is om langzamer te rijden dan nodig.

Dacia Logan MCV

Wanneer toch wordt uitgeprobeerd waartoe de Logan MCV in staat is, stelt deze voordelige gezinsauto zeker niet teleur. Omdat het onderstel zeer zacht is, helt de auto flink over. De banden bijten zich echter overtuigend vast, waardoor bijvoorbeeld een uitwijkmanoeuvre alsnog voldoende veilig is uit te voeren.

Ronduit onhandig: de buitenspiegels zijn te klein voor een auto van deze omvang. Op de snelweg is het overzicht daarom minder goed. Ook parkeren zou makkelijker zijn met grotere buitenspiegels (parkeersensoren zijn leverbaar).

Dacia Logan MCV

Diesel

Dacia is een dochterbedrijf van Renault en maakt gebruik van standaard onderdelen van Renault. Dit gaat zelfs zo ver, dat de motorruimte grofweg dezelfde afmetingen en dezelfde ophangpunten heeft als de Renault Clio. De motoren van de Clio konden daarom eenvoudig door Dacia worden gebruikt.

De motoren worden echter niet rechtstreeks overgenomen. Geavanceerde brandstofbesparende systemen zijn te kostbaar voor Dacia en worden daarom weggelaten. Bovendien is de Logan MCV veel groter en zwaarder dan een Renault Clio, hetgeen er eveneens voor zorgt dat het verbruik hoger ligt.

De "dCi 90" dieselmotor heeft echter geen enkele moeite met de grote Logan MCV! De prestaties zijn prima en dankzij het goede gevoel in het koppelingspedaal wordt iets goedgemaakt van de minimale communicatie via de besturing.

Dacia Logan MCV

Benzine

Voor wie minder kilometers per jaar aflegt, is er een benzinemotor met een inhoud van slechts 0.9 liter. Deze luistert naar de naam "TCe 90" en levert niet geheel toevallig 90 pk / 135 Nm. Dit is precies voldoende voor de Logan MCV. Met koude motor wordt het vermogen niet soepel, maar met lichte schokken opgebouwd. Eenmaal op temperatuur vallen juist de prima prestaties op. Op de snelweg versnelt de Logan MCV met gemak van bijvoorbeeld 80 naar 100 km/u zonder terug te schakelen.

In plaats van de gebruikelijke vier, telt de "TCe 90" slechts drie cilinders. Het voordeel van een driecilinder motor is het lagere verbruik. Daar staan een onrustige loop en een roffelend geluid tegenover. De Logan MCV is beduidend stiller dan kleine stadsautootjes met vergelijkbare motoren, maar de Dacia-rijder is zich er altijd van bewust een driecilinder te rijden.

Dacia Logan MCV

Dat komt ook terug in de verbruikscijfers! Ondanks het feit dat de testauto kakelvers was (slechts 50 km op de klok) werd met een kalme rijstijl het door de fabriek beloofde verbruik van 5 liter per 100 km (1 op 20) gerealiseerd. In de stad liep het verbruik uiteindelijk op; de Logan MCV is vooral zuinig op de lange afstand.

Conclusie

Heeft de nieuwe Dacia Logan MCV alles in zich om de vorige Logan MCV op te volgen? Nee! De originele Logan MCV heeft namelijk twee opvolgers gekregen. De Lodgy is Dacia's nieuwe zevenzitter, terwijl de hier gereden Logan MCV Dacia's middelgrote stationwagon is.

Als stationcar is de Logan MCV zeer geslaagd dankzij het inmiddels vertrouwde concept van Dacia. Functionaliteit en een lage prijs staan altijd centraal. Verwacht geen rijplezier, verfijning of innovatieve techniek. In plaats daarvan kiest Dacia voor degelijkheid, een laag verbruik en heel veel ruimte. Daarom heeft ook de nieuwe Logan MCV het in zich om net zo'n hoogvlieger te worden als de vorige generatie.

plus
  • Zuinig
  • Scherpe prijs
  • Heel veel ruimte, ook achterin
min
  • Geen gevoel in stuurwiel
  • Te kleine buitenspiegels
  • Achterste hoofdsteunen te laag
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!