1 oktober 2013
Renault Scenic XMod

Renault Scenic XMod

Het avontuur tegemoet

Autotest | Leuk, zo'n Renault Scenic. Dankzij de enorme binnenruimte, prima rijeigenschappen en complete uitrusting is deze gezinsauto van Renault een regelrecht verkoopsucces. Een bijzondere verschijning is het echter allerminst. Speciaal voor wie zich wil onderscheiden van al die brave gezinsauto's is er uu een Scenic die anders dan anders is: de "XMod".
 

Wat de "Scenic XMod" onderscheidt van zomaar een Scenic is vrijwel direct duidelijk. De XMod heeft een grote grille, opvallende bumpers rondom en prominent aanwezige breedstralers. Samen met de extra bodemvrijheid geeft dat de XMod een avontuurlijk tintje, terwijl de Scenic in de regel juist een braaf gezichtje heeft.

Om het exclusief te houden is alleen de "Scenic", en niet de "Grand Scenic", leverbaar als "XMod".

Renault Scenic XMod

Ook het interieur is bijzonder. Nog steeds biedt de Scenic volop ruimte, zowel voor- als achterin. De bagageruimte is met 437 liter (uitbreidbaar tot 1.870 liter) nog altijd riant.

Het verschil zit in de middentunnel. In de standaard Scenic is er ruimte gemaakt tussen de middentunnel en het bergvak tussen de beide voorstoelen. Bij de XMod loopt de middentunnel door. Daarom is de ruimtebesparende, elektrisch bediende, handrem vervangen door een traditioneel mechanisch exemplaar. Wat Autozine betreft is dat een verbetering, want de elektrisch bediende handrem werkt storend traag.

R-Link

De druk/draaiknop waarmee het audio- en navigatiesysteem wordt bediend, ligt in de nieuwe middentunnel ook beter onder handbereik. Deze nieuwe generatie van de Scenic is bovendien leverbaar met "R-Link". Naast het audio- en navigatiesysteem kan de gebruiker hiermee zelf "apps" toevoegen, net zoals op een smartphone. Zelfs e-mail en Twitter zijn beschikbaar tijdens het rijden, omdat berichten worden voorgelezen.

Renault Scenic XMod

Houd er wel rekening mee dat nog niet alle "R-Link apps" beschikbaar zijn; frivole toepassingen zoals een zelf te kiezen motorgeluid dat bekend is van de Clio, werkt niet op de Scenic. De "Coyote" radarverklikker is wel beschikbaar, maar de vraag is of dat een verstandige uitbreiding is. In de wetenschap dat de elektronica waarschuwt voor snelheidscontrole, is de verleiding groot te hard te rijden.

Wat de geluidskwaliteit betreft: de hier gereden "Bose"-uitvoering is de meest luxueuze versie op de prijslijst, maar in feite biedt de minder kostbare versie met "Arkamys" audiosysteem een betere geluidskwaliteit (realistischer en minder vermoeiend). De meerprijs van "Bose" zit puur in de naamsbekendheid.

Renault Scenic XMod

Extended grip

Ondanks de stoere aankleding, is de Scenic XMod geen terreinwagen. De Scenic heeft geen vierwielaandrijving, maar wel een slim alternatief genaamd "Extended Grip".

Renault Scenic XMod

In combinatie met speciaal ontwikkelde banden (type "modder en sneeuw") kan de tractiecontrole zo worden ingesteld, dat de tweewielaangedreven Scenic zich toch kan redden in het terrein. Verwacht geen wonderen, maar onder de juiste omstandigheden kan "Extended Grip" de auto uit situaties redden die tot voor kort hopeloos leken voor een tweewielaandrijver.

De extra bodemvrijheid (150 mm in plaats van 120 mm) zorgt voor een hoger zwaartepunt en dat komt het weggedrag in theorie niet ten goede. In de praktijk is het verschil nauwelijks merkbaar. Alleen in lange bochten is bij hoge snelheid merkbaar dat de auto iets eerder rechtuit wil glijden. Wanneer het zover komt, rijdt de bestuurder echter al veel te hard. In het dagelijks verkeer stuurt deze avontuurlijke XMod even goed als iedere andere Scenic.

Renault Scenic XMod

Alledaagse grip

Alle "opsmuk" gaat wel ten koste van het verbruik. Gemiddeld stoot de "XMod" vijf gram co2 per kilometer meer uit dan een standaard Scenic. De hier gereden "TCe 130" noteert in de gewone Scenic een verbruik van 1 op 16.1; de XMod legt 15.6 kilometer af op een liter benzine. Toch verdient Renault een compliment als het om het verbruik gaat, want de cijfers uit de brochure zijn in de praktijk goed te realiseren.

Dat komt omdat de "Scenic TCe 130" nauwelijks uitdaagt tot hard rijden. Zo passen de versnellingsbakverhoudingen niet goed bij de motor. Als het motorgeluid aanleiding geeft tot schakelen, is het piekvermogen nog niet bereikt en "hikt" de auto tijdens een gangwissel. Als vanzelf benut de bestuurder nooit het volledige vermogen.

Uiteindelijk is de TCe 130 alleen tot echt presteren aan te zetten wanneer het gaspedaal rigoureus tot de vloer wordt ingetrapt. Dan zijn de prestaties prima en gaat de Scenic het avontuur met gezwinde spoed tegemoet...

Renault Scenic XMod

Conclusie

De Renault Scenic heeft een facelift ondergaan voor modeljaar 2013. Het uiterlijk werd verfijnd en de standaarduitrusting opgewaardeerd. Tegelijkertijd introduceert Renault de "XMod": een Scenic met een avontuurlijk tintje.

Dat avontuurlijke tintje gaat echter ten koste van het verbruik en het weggedrag. Wie de XMod alleen om het uiterlijk koopt, is daarom wellicht duurder uit dan gedacht. Toch valt de Scenic XMod met enige creativiteit goed te praten. Voor een echte vierwielaandrijver wordt altijd betaald, terwijl de capaciteiten zelden worden gebruikt. De XMod is een heel gewone Scenic die toch dat beetje extra biedt wanneer het nodig is.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Prima rijeigenschappen
  • Onderscheidend uiterlijk
min
  • Zijwindgevoelig
  • Versnellingsbakverhoudingen passen niet goed bij TCe 130 motor
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!