21 juli 2013
Volkswagen Golf BlueMotion

Volkswagen Golf BlueMotion

Groen of blauw?

Autotest | Wat was het druk bij de onthulling van de nieuwe Golf in 2012 in Berlijn! Al snel bleek dat er meer demonstranten van Greenpeace dan journalisten op de been waren. Niet veel later verstoorde Greenpeace de presentatie van de Golf tijdens een grote autoshow. De nieuwe Golf zou niet milieuvriendelijk genoeg zijn. Volkswagen verzekerde dat het allemaal goed zou komen. Lange tijd was het stil, maar nu is er de superzuinige "Golf BlueMotion". Is dit het zuinigheidswonder waar bijtellende leaserijders én idealisten op gewacht hebben?
 

De echte idealist had gehoopt op een technische doorbraak. Een elektrische auto die 1.000 km op een accu haalt misschien? Een brandstofcel voor het grote publiek? Die technieken zijn nog steeds te kostbaar. Daarom kiest Volkswagener voor om bestaande techniek zo efficiënt mogelijk te maken.

"BlueMotion" staat bij Volkswagen voor aanpassingen die een auto zuiniger maken. Veel Golfs dragen het label "BlueMotion Technology" en dat wil zeggen dat ze een aantal van de zuinige technieken onder de motorkap hebben. Alleen de hier gereden uitvoering combineert alle brandstofbersparende technieken in één auto en mag het label "BlueMotion" met trots dragen.

Volkswagen Golf BlueMotion

Het toverwoord bij de nieuwe Volkswagen is "MQB" (Modularer Querbaukasten): een werkwijze waardoor dezelfde onderdelen in diverse auto's zijn toe te passen. Doordat onderdelen voor meer dan één model worden gebruikt, kunnen de kosten van complexe technieken of materialen ook over meer auto's worden gedeeld. Daardoor wordt het gemakkelijk om gewicht te besparen en weegt de zevende generatie van de Golf gemiddeld 100 kg minder dan de zesde. Da's makkelijk verdiend!

De BlueMotion gaat verder met een gesloten grille, spoilerset, verlaagd onderstel en een beter gestroomlijnde bodemplaat.

Volkswagen Golf BlueMotion

Diesel

De nieuwste Golf is leverbaar met een 1.6 liter dieselmotor die exact dezelfde inhoud heeft als bij de vorige generatie. Volkswagen verzekert echter dat het hier om een geheel nieuwe krachtbron gaat. De inhoud was simpelweg zo goed gekozen dat er geen reden was om die te herzien.

De techniek is wel herzien. De BlueMotion bedient zich van variabele kleptiming om afhankelijk van de situatie de best mogelijke mix van prestaties en een laag verbuik te kunnen bieden. Om de efficiency verder te verbeteren is olie toegepast die de interne frictie verlaagt. Met andere woorden: de motor loopt lichter waardoor het minder energie kost om deze in beweging te brengen.

Volkswagen Golf BlueMotion

De versnellingsbak is nieuw ontwikkeld voor de BlueMotion. De verhoudingen zijn zo gekozen, dat het mechaniek zich bij voorkeur leent voor een kalme rijstijl. Ook in de versnellingsbak is een speciale olie met lage frictie toegepast. In tegenstelling tot de meeste "spaardiesels" kiest Volkswagen voor een zesbak en dat rijdt in de praktijk veel prettiger.

Uiteraard voorziet Volkswagen in een schakelindicator die adviseert wat het beste moment is om een volgende of vorige versnelling te kiezen. Een leuk detail: er is zelfs een verbruiksmeter voor de airconditioning, zodat inzichtelijk wordt wat de invloed is van zulke "grootverbruikers".

Volkswagen Golf BlueMotion

Ook het motormanagement ("de computer") is afgestemd op een minimaal verbruik. Dat is te merken in het rijden. Alhoewel de BlueMotion absoluut niet traag is, dwingt de auto bijna een kalme rijstijl af. Alleen wanneer echt wordt aangedrongen, worden prima prestaties neergezet. Mede dankzij het forse koppel (250 Nm) lijken tussensprints op de snelweg moeiteloos te worden uitgevoerd. In de stad is de dieselmotor iets hoorbaar, op de snelweg is het geluidsniveau aangenaam laag.

Verbruik

Toch voelt de motor zich het prettigst bij een toerental rond de 1.500 tpm. Dan "nagelt" de krachtbron tevreden, wordt de gevraagde snelheid moeiteloos vastgehouden en laat de boordcomputer spectaculair lage waarden zien.

Volkswagen Golf BlueMotion
Volkswagen Golf BlueMotion

Het slechtste verbruik werd gerealiseerd tijdens de fotosessie: een haastige rit van Den Haag naar de Flevopolder waar de auto zich een uur lang met draaiende motor van zijn mooiste kant mocht laten zien. Terug in Den Haag stond de verbruiksmeter op 4.9 liter per 100 km.

Een zuinigheidsrit van Den Haag naar Amstelveen kostte, inclusief stadsverkeer, 3.3 liter per 100 km. Hierbij is bijzonder kalm gereden, waarbij het overige verkeer net niet werd opgehouden.

Over een periode van een week gemeten, kwam het verbruik uit op 3.9 liter per 100 km. Dat is hoger dan de fabrieksopgave (3.2 liter per 100 km), maar in vergelijking met de concurrentie bijzonder scherp. De Golf BlueMotion weet het streefverbruik niet alleen beter te benaderen, maar is ook in absolute zin zuiniger dan de tegenstrevers!

Volkswagen Golf BlueMotion

Ter illustratie: een zuinigheidsrit met de vorige Golf BlueMotion kwam uit op 3.8. Met de huidige cijfers is de nieuwe BlueMotion in de praktijk zelfs zuiniger dan de revolutionaire "Volkswagen Lupo 3.0" die in 1999 door Autozine werd getest.

De lage verbruikscijfers maken de Golf BlueMotion zuiniger dan de meeste hybride-auto's. Echter: de samenstelling van de uitlaatgassen van een dieselauto is schadelijker dan die van een benzineauto. De benzine-hybride is daarmee per saldo minder milieubelastend.

Weggedrag

Alle besparingen gaan niet ten koste van de ruimte, het comfort of de veiligheid. De ruimte voor- en achterin is prima. Inmiddels heeft de Golf VII de maximale score van vijf sterren bij de gezaghebbende EuroNCAP botsproef gehaald.

De BlueMotion staat op speciale banden met lage rolweerstand. Deze zorgen in de praktijk niet voor extra rijgeluiden en de wegligging is nog steeds prima. In tegenstelling tot andere merken kiest Volkswagen niet voor velgen met lage luchtweerstand; de klant is vrij om een ontwerp naar eigen smaak te kiezen.

Volkswagen Golf BlueMotion

In sommige landen wordt de Golf BlueMotion vooral gezien als auto voor vrekken die zo goedkoop mogelijk willen rijden. Daarom was de BlueMotion voorheen karig aangekleed (en is een automaat nog steeds niet leverbaar).

Dankzij zowel idealisten als de Nederlandse bijtellings-regels, is de nieuwe BlueMotion ook leverbaar als rijk uitgeruste "Highline". Hiermee biedt de BlueMotion alle luxe van de andere modellen, terwijl de gebruikskosten én de uitstoot veel lager liggen. Zowel de milieubeweging als de rekenende leaserijder kunnen tevreden zijn!

Volkswagen Golf BlueMotion

Conclusie

De Volkswagen Golf VII is nu ook leverbaar als BlueMotion. Deze meest zuinige versie van de Golf doet op het gebied van luxe, ruimte en veiligheid niet onder voor de alledaagse uitvoeringen. Ondanks de vele brandstofbesparende maatregelen zijn ook de prestaties prima.

De BlueMotion leent zich echter bij voorkeur voor een ontspannen, kalme en daarmee zuinige rijstijl. Wie de rijstijl er helemaal op aanpast kan het door Volkswagen beloofde verbruik van 3.2 liter per 100 km realiseren. Reken in de praktijk echter op een waarde tussen de 3.9 en 4.5 liter per 100 km. Daarmee is de nieuwe BlueMotion niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk de zuinigste in zijn klasse.

plus
  • Zeer zuinig
  • Prima weggedrag
  • Goede prestaties
min
  • Hoofdsteunen te laag
  • Elektrische parkeerrem geeft meer ergernis dan comfort
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!