13 juli 2013
Honda CR-V

Honda CR-V

Stoer doen

Autotest | Er is een groot verschil tussen stoer doen en stoer zijn. Wie stoer doet slaat ferme taal uit, maar kan de beloften of dreigementen niet waarmaken. Wie stoer is zal dezelfde krachtermen gebruiken, maar kan zo nodig de daad bij het woord voegen. De Honda CR-V ziet er zonder twijfel stoer uit. Maar kan de nieuwe "1.6 i-DTEC" motor de bijbehorende prestaties leveren?
 

Eerst de belangrijkste wapenfeiten van de CR-V: deze vierde generatie van Honda's grote SUV (Sports Utility Vehicle) is meer een luxe personenauto dan een taaie terreinauto. Van die laatste heeft de CR-V alleen de stoere uitstraling en de ruimte.

De ruimte voorin is prima, alhoewel het uiterlijk weinig harmonieus is. Soms kiest Honda voor "high tech", soms juist voor traditioneel. Kenmerkend voor de CR-V is het dubbele beeldscherm. Centraal onder de voorruit is een kleurenscherm te vinden dat naar wens informatie van de boordcomputer, gegevens van de radio/CD, of een zelfgekozen foto toont. Een trapje lager is het beeldscherm van het gecombineerde audio-, navigatie- en communicatiesysteem te vinden.

Honda CR-V

Gezien de prijs is de uitrusting prima verzorgd. Ook als het om veiligheid gaat, is de CR-V helemaal bij de tijd. Zo kijkt de elektronica mee met de bestuurder en waarschuwt bij een te groot snelheidsverschil met de voorligger of het onbedoeld overschrijden van de belijning op het wegdek.

Hét sterkste punt van de CR-V is de bagageruimte. Die meet standaard 589 liter en kan eenvoudig worden uitgebreid tot 1.669 liter. Zelfs sommige (nog) grotere SUV's moeten het met minder doen!

Honda CR-V

Aanvalsplan

De nieuwe Honda CR-V is al eerder getest, in september 2012 om precies te zijn. Toen was de CR-V met twee motoren beschikbaar: een bescheiden, efficiënte benzinemotor en een krachtige, machtige dieselmotor. Een zuinige dieselmotor past daarom geheel in de planning van Honda.

Dat is niet alleen goed nieuws voor het milieu, maar ook voor de portemonnee. Zowel in aanschaf als gebruik is de "1.6 i-DTEC" dieselmotor veel voordeliger dan de 2.2 liter diesel. Toch is het verschil in vermogen bescheiden. De 2.2 liter diesel levert 150 pk / 350 Nm, de nieuwkomer zet daar 120 pk / 300 Nm tegenover.

Honda CR-V

Het verschil tussen beide motoren is vooral op de snelweg merkbaar. De grote dieselmotor accelereert met gemak in de hoogste versnelling van 100 km/u naar een nog hogere snelheid. De kleinere dieselmotor reageert op hoge snelheid aarzelend op commando's van het gaspedaal en versnelt alleen vlot wanneer wordt teruggeschakeld.

Maar... dat is dan ook het enige moment waarop merkbaar is dat dit een "spaardiesel" is! Vanuit stilstand komt deze bescheiden dieselmotor juist opvallend gemakkelijk van de plek. Ook in de stad en op provinciale wegen presteert de 1.6 liter diesel prima. Net als bij de andere motoren, doet de CR-V dat in alle rust.

Honda CR-V

Verbruik

Om het verbruik te verlagen, is de CR-V voorzien van "Eco Assist". De omlijsting van de klokken verkleurt hiermee afhankelijk van de rijstijl. Wanneer zuinig wordt gereden, kleuren de klokken groen. Daarnaast is voorzien in een schakelindicator.

Honda CR-V

Desondanks is het in de praktijk lastig om zo zuinig te rijden als de folder belooft. Volgens Honda bedraagt het gemiddelde verbruik 4.5 liter per 100 km. Ondanks een "groene" rijstijl was op een veeleisend traject (bergweggetjes, stadsverkeer, weinig snelweg) 6.5 liter per 100 km het best haalbare. Daarmee ligt het verbruik zelfs hoger dan destijds met de 2.2 liter diesel! De kleinere dieselmotor moet in de praktijk domweg te hard werken en daarom loopt het verbruik alsnog op.

In de aanval

Toch is er (naast de lagere aanschafprijs) een goede reden om te kiezen voor de 1.6 i-DTEC: het weggedrag is veel beter! Honda had zichzelf als doel gesteld om met de CR-V een SUV aan te bieden die even goed rijdt als een gewone personenauto. Met deze nieuwe motor, slaagt de CR-V daar beter in dan tot nu toe.

Honda CR-V

Dat is in de eerste plaats te danken aan een significante gewichtsreductie. De kleinere dieselmotor is veel lichter dan de grotere motor. Samen met het ontbreken van vierwielaandrijving is het gewicht met 116 kg afgenomen.

De 1.6 liter dieselmotor heeft niet alleen een kleinere inhoud, maar ook geringere afmetingen dan de 2.2. De motor kon daarom lager in de auto worden gebouwd, met een gunstiger zwaartepunt als resultaat. De speling rondom zorgde er bovendien voor dat een beter ophangpunt kon worden gekozen, waarmee trillingen van de motor beter kunnen worden opgevangen.

Weggedrag

Het onderstel is perfect aangepast aan het geringere gewicht, het lagere zwaartepunt en het ontbreken van vierwielaandrijving. De druk op de voorwielen is nu groter, voor maximale grip.

Honda CR-V

Het aangepaste onderstel vangt korte hobbels iets minder mooi op, maar biedt juist meer comfort op een glooiend wegdek. Bovendien voelt de auto lichtvoetiger en beweeglijker. Alhoewel de prestaties niet zijn verbeterd, is het rijplezier daarom toch toegenomen.

Conclusie

De Honda CR-V is nu ook leverbaar met een relatief kleine, efficiënte dieselmotor. Daarmee is de auto op de eerste plaats beter betaalbaar geworden. De prestaties zijn zo goed, dat niet of nauwelijks merkbaar is dat dit een instapmodel is. Helaas is het verbruik in de praktijk veel hoger dan beloofd.

Het grootste voordeel van de nieuwe dieselmotor is, dat de rijeigenschappen zijn verbeterd. Dankzij het geringere gewicht is het weggedrag levendiger geworden. De vierwielaandrijving is komen te vervallen omdat dat kostbaar is en te veel gewicht in de schaal brengt. Bovendien wordt de CR-V in de praktijk vooral gekocht om het uiterlijk en de praktische mogelijkheden. Daarmee beperkt de "Honda CR-V 1.6 i-DTEC" zich slechts tot stoer doen, maar is daar wel heel goed in.

plus
  • Zeer ruim
  • Prima prestaties
  • Rijdt als een gewone personenauto
min
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Chique uitvoering overtuigt niet als topmodel
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!