14 mei 2001
 

Nissan Almera (1995 - 2003)

Het kan in Almera

Rij-impressie | Nissan heeft een probleem. Het merk maakt prima auto's, maar de modellen hebben zo weinig uitstraling dat menig autokoper er niet eens aan denkt om bij de Nissan-dealer langs te gaan. Daar wilde Nissan wat aan doen. Daarom is de Almera speciaal voor Europa door Europeanen ontworpen en gebouwd. De auto heeft een moderne vormgeving die vooral opvalt door de vlotte neus en bijzondere "surftail".
 
Nissan Almera (1995 - 2003)

Surftail

De "surftail" is een mooie benaming voor het feit dat het dak eerst omhoog loopt, na het midden iets afloopt en dan vlak bij de achterruit weer oploopt in de vorm van een subtiele dakspoiler. De neus heeft een jeugdige en moderne uitstraling met grote op de hoeken doorlopende koplampen en daar tussenin een niet mis te verstaan Nissan-logo. Binnenin verwelkomt de Almera de inzittenden met stevige stoelen die ook na een lange rit aangenaam blijven zitten. Het interieur combineert meerdere grijstinten met hier-en-daar een welgemikt glimpje kleur. Daarmee ontstaan levendige accenten die het dashboard overzichtelijk maken en een verzorgde uitstraling geven.

In deze Comfort uitvoering is de Almera standaard voorzien van onder andere elektrisch bedienbare zijruiten, airconditioning en centrale portiervergrendeling (zonder afstandsbediening). Op het gebied van veiligheid is de Almera uitgerust met twee airbags, gordelspanners en verstevigingsbalken in de deuren.

Twintig

Sterkste punt van de Almera zijn de vele praktische details. Nissan lijkt iedere beschikbare centimeter te hebben besteed om bakjes, vakjes, laatjes, haakjes en bandjes onder te brengen. Volgens Nissan zijn het er twintig in totaal. Zo is onder de zonnebrilhouder weer een afgesloten vakje te vinden, naast dat bakje een muntenhouder en achter het bergvak in de middenconsole is een 12 volt stopcontact ondergebracht.

Daarmee kunnen kinderen op de achterbank bijvoorbeeld een spelcomputer voeden. Grotere kinderen kunnen er een laptop voeden want de achterbank biedt voldoende ruimte voor volwassenen, alhoewel het natuurlijk een compacte auto blijft. Ook de bagageruimte is handig ingedeeld met diverse haakjes en netten aan de zijkant.

De 1.5 liter motor waarmee de testauto is uitgerust lijkt een eigen mening te hebben. Veel of weinig gasgeven, vroeg of laat schakelen; de Almera laat zich niet uit z'n doen brengen en heeft een eigen programma. De snelheid waar de Almera een voorkeur voor heeft, is precies voldoende om mee te komen met het overige verkeer. Niet meer, maar ook niet minder. Wie haast heeft kan de motor meer lawaai laten maken, veel harder gaat het echter niet. Dit gedrag is in het begin even wennen, maar echt verkeerd is het niet.

Om het goed te maken belooft Nissan een gemiddeld verbruik van 1 op 15,2. Wanneer een helling van betekenis moet worden genomen, moet al snel worden teruggeschakeld om de snelheid er in te houden. Toch iets om rekening mee te houden bij vakantie in het buitenland. Wegligging, besturing, remmen en versnellingsbak zijn zoals te verwachten van een moderne compacte auto in deze prijsklasse: prima.

Conclusie

Deze Europese Nissan Almera is nog steeds geen toonbeeld van een opwindende auto. Toch liet de Almera een heel positieve indruk achter. Het zijn bij de Almera de vele kleine dingen die de auto als heel aangenaam bestempelen: de fijne stoelen, het leuk verzorgde dashboard en natuurlijk de vele handigheidjes. Dat de motor aan kracht te wensen over laat is daarbij minder van betekenis. De auto is vlot genoeg als familieauto en komt prima mee in het dagelijks verkeer. Deze "Nissan Almera 3d hatchback 1.5 Comfort" laat zien hoe een moderne compacte en complete auto voor een vriendelijke prijs kan worden aangeboden. Probleem opgelost.

plus
  • Praktisch
  • Prettige stoelen
  • Aardige vormgeving
min
  • Ongewillige motor
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!