2 augustus 2013
Volkswagen Beetle Cabriolet

Volkswagen Beetle Cabriolet

Volksfeest

Autotest | Het idee achter de Volkswagen Beetle lijkt eenvoudig: laat een oude legende herleven met de middelen van nu. De kunst daarbij is om het karakter van de originele Kever te behouden, maar alle nadelen van weleer te doen vergeten met moderne techniek. In het jaar 2000 liet Volkswagen de Beetle opnieuw het levenslicht zien en toen was de balans tussen oude glorie en nieuwe techniek niet optimaal. Daarom is het nu tijd voor de tweede nieuwe Kever, simpelweg "Beetle" genaamd.
 

Het probleem met de vorige incarnatie van de Beetle was "packaging". Dat staat voor de manier waarop de ruimte van een auto wordt benut. Het gaat dan niet alleen om stoelen of een dashboard, maar ook hoe alle technische systemen onder het plaatwerk passen. In de regel werken vormgevers en technici samen om tot optimale "packaging" te komen. De Beetle uit 2000 was echter gebaseerd op de Volkswagen Golf en dat zorgde voor de nodige beperkingen.

De nieuwe Beetle is een zelfstandig ontwerp. Daarom hadden de vormgevers dit keer wel alle vrijheid. De Beetle 2013 ziet er daarom sportiever uit en biedt veel meer binnenruimte. De ruimte voorin is riant en de hoofdruimte onder het bolle dak is prima. De ruimte achterin is juist matig. Dit is een cabriolet voor maximaal twee volwassenen en twee kinderen.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Net als bij een alledaagse auto kan de achterbank worden opgeklapt om extra bagageruimte te creëren. Houd er wel rekening mee dat de achterklep vrij klein is. In de praktijk kan het daarom alsnog handiger zijn om het dak te openenen en de spullen simpelweg te stapelen tot in de hemel...

Het dashboard staat vrijwel rechtop en is uitgevoerd in twee tinten, net als bij de originele Kever. De hier gereden "Sport" uitvoering bedient zich van een kevlar-patroon. Andere hints naar het verleden zijn de twee dashboardkastjes, de enorme snelheidsmeter en de extra klokken bovenop het dashboard. Speciaal voor de Nederlandse markt is de Beetle leverbaar met een typeplaatje met de tekst "Kever". Het karakteristieke bloemenvaasje van weleer schittert door afwezigheid.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Optioneel kan de Beetle worden voorzien van een audiosysteem van het legendarische Amerikaanse merk "Fender". Het gaat hierbij vooral om de naam. De klank is goed, maar verwacht geen swingende jukebox. Het maximale volume valt ronduit tegen; een openluchtconcert is uitgesloten.

Cabriolet

De cabriolet heeft, hoe kan het ook anders, een traditionele stoffen kap. Net als bij het origineel ligt de geopende kap bovenop de achterzijde. Met andere woorden: de maximale bagageruimte is altijd beschikbaar, zowel met geopend als gesloten dak. Bij deze moderne Beetle is het cabriodak geheel elektrisch bedienbaar. Daarbij valt op dat het canvas dak niet alleen heel vlot (10 seconden) opent en sluit, maar ook heel stil.

De Beetle Cabrio anno 2013 heeft geen zichtbare rolbeugels. Deze zijn verstopt achter de achterste hoofdsteunen en komen alleen tevoorschijn als dat nodig is.

Volkswagen Beetle Cabriolet

De meeste moderne cabriolets hebben een voorruit die bijna vlak ligt, zodat de bestuurder en bijrijder er vrijwel onder zitten. Daardoor zitten ze uit de wind en kan zo'n cabriolet ook bij minder mooi weer toch open worden gereden. De Beetle moest trouw blijven aan het origineel en dus staat de voorruit juist rechtop. Het voordeel daarvan is meteen duidelijk: het gevoel van vrijheid is beduidend groter dan bij de moderne tegenstrevers.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Helaas is het nadeel ook overduidelijk: met geopend dak krijgt de rijwind al snel de overhand. Dat betekent niet alleen dat kapsels op slag geruïneerd zijn, ook een goed gesprek is een hele uitdaging. Vanaf 100 km/u is de turbulentie zo overheersend dat het snel gedaan is met het cabrio-plezier. Met de optionele windbreker wordt dit probleem uitgesteld, maar bij hogere snelheden is de lol er ook dan af.

Met gesloten dak is het comfort minder dan dat van de gewone Beetle. Geluiden van andere auto's zijn duidelijker hoorbaar in het interieur. Bovendien is altijd een uitlaatgeluid hoorbaar dat aanvankelijk een sportief tintje geeft, maar uiteindelijk vermoeiend wordt.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Prestaties

Tijdens de eerste kennismaking met de Beetle, is gereden met de 1.2 TSI benzinemotor. Die levert ondanks de geringe motorinhoud al verdienstelijke prestaties. Dit keer is gekozen voor de sterkere 1.4 TSI (160 pk / 240 Nm). Hiermee is de Beetle uitdagend snel. Wanneer kalm wordt gereden, is altijd merkbaar dat de motor een heerlijke reserve paraat heeft en dat geeft een superieur gevoel.

Zodra ook maar iets meer wordt gevraagd, schakelt de optionele DSG automaat ogenblikkelijk terug en schiet de Beetle er vandoor. De "Beetle 1.4 TSI" sprint vanuit stilstand naar 100 km/u 8.6. Dat is snel, maar niet indrukwekkend. Het zijn vooral tussenacceleraties waarmee de 1.4 TSI een ronduit sportief karakter toont.

Volkswagen Beetle Cabriolet

Rijeigenschappen

Het weggedrag wordt niet of nauwelijks beïnvloed door het ontbreken van een dak. Alleen op zeer slecht wegdek is een enkele keer merkbaar dat het koetswerk tordeert, maar dit is niet storend. Ook het extra gewicht van de cabriolet-constructie (een kleine 100 kg) beïnvloedt het weggedrag nauwelijks.

De Kever heeft een iets sportiever karakter dan de doorsnee Volkswagen. Bovendien heeft de bestuurder met geopend dak optimaal contact met de auto en dat vraagt welhaast om een vlotte rijstijl. Wanneer de Beetle sportief wordt gereden, stelt deze oldtimer in een modern jasje niet teleur. De grip is prima en het rijplezier beduidend groter dan in de Beetle met vast dak.

Conclusie

De nieuwste generatie van de Volkswagen Beetle is nu ook verkrijgbaar als cabriolet. Ten opzichte van de vorige generatie (uit het jaar 2000) is de nieuwe Beetle ruimer, sportiever, praktischer, sneller en zuiniger. Ondanks de moderne techniek heeft de Beetle nog steeds alle charme van het origineel uit de vorige eeuw.

Ten opzichte van zowel de gewone Beetle als moderne cabriolets biedt de Beetle minder comfort. Met geopend dak krijgt de rijwind op hoge snelheid de overhand en is het met het plezier gedaan. Daar staat tegenover dat het gevoel van vrijheid juist groter is en de Beetle een unieke charme heeft die geen enkele andere auto kan overtreffen; oud of nieuw.

plus
  • Ijzersterk image
  • Sterke, zuinige 1.4 TSI motor
  • Even veel bagageruimte met dak open en dicht
min
  • Weinig ruimte achterin
  • Veel turbulentie met open dak
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!