20 april 2013
Chevrolet Trax

Chevrolet Trax

Legerbasis

Autotest | De eerste terreinauto was een legervoertuig. Later werden terreinauto's ook ingezet voor werk op afgelegen plaatsen. Chevrolet was de eerste om een terreinauto te voorzien van de nodige luxe en aan te bieden als avontuurlijke personenauto. Daarmee was de "SUV" (Sports Utility Vehicle) geboren. De nieuwste SUV van Chevrolet is de Trax. Wat heeft deze nieuwkomer te bieden?
 

Een verlaten legerkazerne in Kroatië bij zonsondergang. Geen slagbomen, geen bewakers, geen mens. Alleen een ongemakkelijke sfeer, want de agressie van weleer is nog steeds voelbaar. Tien jaar geleden was dit streng verboden gebied. Nu worden de ruïnes gebruikt om "mooie plaatjes" van een nieuwe auto te schieten.

Maar als één auto hier op zijn plaats is, dan is het deze dappere Amerikaan. De Trax is met zijn stoere uiterlijk bedoeld als avontuurlijk alternatief voor een doorsnee personenauto.

Chevrolet Trax

In de loop der jaren is bij SUV's de nadruk steeds meer komen te liggen op comfort en veiligheid, ten koste van de terreinwaardigheid. Ook Chevrolet heeft gekozen voor veiligheid en een laag verbruik ten koste van de capaciteiten in het terrein. Kijk maar eens naar de spoiler onder de voorbumper: daarmee wordt het verbruik verlaagd, maar is de bodemvrijheid nauwelijks groter dan die van een gewone personenauto.

Interieur

Ondanks de bescheiden buitenmaten is de binnenruimte fors. Zowel voor- als achterin zitten volwassenen prima, bovendien zijn de stoelen lekker groot. Heel handig: niet alleen de achterbank, maar ook de bijrijdersstoel kan worden opgeklapt waardoor objecten tot 2 meter 30 kunnen worden vervoerd.

Chevrolet Trax

Tegenover een stoer exterieur, staat een heel gewoon interieur. Veel onderdelen van de goedkopere modellen zijn in de Trax terug te vinden en dat staat letterlijk en figuurlijk goedkoop; zeker op een auto als deze, die het vooral van het uiterlijk moet hebben. Het enige avontuurlijke element is het kompas naast de snelheidsmeter.

Zoals het hoort bij een SUV, heeft de Trax een hoge instap. De bestuurder heeft altijd het gevoel hoger te zitten dan in een doorsnee auto. De motorkap is vanaf de bestuurdersstoel te zien als oriëntatiepunt bij manoeuvreren.

Chevrolet Trax

MyLink

De Trax is leverbaar met Chevrolets gecombineerde audio-, communicatie- en navigatiesysteem genaamd "MyLink". Dit gaat verder dan alleen het doorgeven van telefoongesprekken en afspelen van muziek op de mobiele telefoon. Zo combineert de voor Chevrolet ontwikkelde applicatie "BringGo" de GPS-ontvanger en rekenkracht van de smartphone (iPhone en Android) met het beeldscherm en de luidsprekers van de auto om een zeer goedkoop navigatiesysteem aan te bieden. Met andere woorden: de smartphone vormt het brein, de auto is slechts een doorgeefluik.

Daarnaast zijn op maat gemaakte diensten voor Internet-radio en het beluisteren van podcasts beschikbaar. Om de veiligheid te vergroten zijn vele functies met de stem te bedienen. Bijzonder daarbij is de integratie van "Siri" (alleen iPhone 4S en later) waarmee de auto als volwaardige assistent is te gebruiken. Gesproken vragen als "hoe is het weer in Tokio?", "waar is het dichtstbijzijnde hotel?" of zelfs "wat is de zin van het leven?" worden keurig door Siri in een volzin beantwoord.

Rijden

Net als iedere andere SUV, heeft ook de Trax een hoog zwaartepunt, een hoog gewicht en een matige stroomlijn. Chevrolet heeft er alles aan gedaan om de Trax desondanks te laten rijden als een gewone personenauto. In die opzet is de fabrikant grotendeels geslaagd. De besturing is niet te zwaar en niet te licht, het onderstel is niet te hard en niet te zacht.

Chevrolet Trax

Precies zoals Chevrolet belooft, is het weggedrag goed te vergelijken met dat van een gewone personenauto. Toch hoort de Trax niet tot de top van zijn segment. De wegligging mag dan verdienstelijk zijn, deze Chevrolet heeft niet de wendbaarheid en dynamiek van een gewone personenauto. In alle omstandigheden (snelle bochten, noodstop) blijft overduidelijk dat dit een grote, zware auto is.

Chevrolet Trax

Benzine

Om de kosten van zowel de aanschaf als het gebruik laag te houden, is de Trax leverbaar met een relatief kleine 1.4 liter motor. Deze is voorzien van een turbo en levert ondanks de bescheiden inhoud 140 pk / 200 Nm. Daarmee is de Trax op papier vlot en toch heel zuinig.

In de praktijk pakt dit helaas anders uit. Bij een laag toerental komt de "Trax 1.4" moeiteloos mee met de verkeersstroom. Wanneer echter meer wordt gevraagd, lijkt de krachtbron in eerste instatie niet thuis te geven. Pas wanneer het gaspedaal diep wordt ingetrapt, komt het volledige motorvermogen vrij. Vanaf 3.000 toeren per minuut klinkt de 1.4 liter turbomotor echter zo rauw, dat de bestuurder als vanzelf de voorkeur geeft aan kalm rijden. Mede daarom kwam het testverbruik uit op een bescheiden 7.6 liter per 100 km (fabrieksopgave: 6.4 l/100 km).

Chevrolet Trax

Alleen de Trax 1.4 is voorzien van vierwielaandrijving. Het betreft hier variabele vierwielaandrijving: in de meeste gevallen wordt de kracht van de motor op de voorwielen overgebracht. Alleen wanneer dat nodig is, springen de achterwielen bij.

In de praktijk werkt dit systeem prima. In zand en modder weet de Trax zich prima te redden en komt de auto inderdaad veel verder dan zomaar een personenauto. Door de geringe bodemvrijheid en de forse overhang voor en achter, is serieus terreinrijden echter uitgesloten.

Chevrolet Trax

Diesel

De Trax is ook leverbaar met een dieselmotor en die past beter bij het karakter van de auto. De zelfontbrander levert al bij een laag toerental veel trekkracht. Daarom biedt de "Trax 1.7D" de souplesse en reserve waar het de "1.4 Turbo" aan ontbreekt.

De 1.7D klinkt en voelt als een traditionele oude dieselmotor. Niet alleen met koude motor, maar ook warmgereden laat de viercilinder diesel een ouderwets nagelend geluid horen. Tijdens de presentatie aan de pers kreeg Chevrolet hier zo veel commentaar op, dat de fabrikant heeft toegzegd de auto op dit punt nog voor de marktintroductie te verbeteren.

Chevrolet Trax

Mokka

De Chevrolet Trax is samen met zusterfabrikant Opel ontwikkeld. Opel verkoopt vrijwel dezelfde auto onder de naam "Mokka". Onderhuids zijn beide modellen gelijk. Het weggedrag, de prestaties en het verbruik zijn hetzelfde. Het verschil zit in de vormgeving, de prijs (in Nederland is de Trax 600 euro goedkoper dan een vergelijkbare Opel Mokka) en de uitrusting (airconditioning is standaard op de Trax). Het verschil tussen beide auto's zit uiteindelijk in het imago: een Europese strijder of een Amerikaanse vechtersbaas.

Conclusie

Chevrolet introduceert de Trax; een stoer alternatief voor een ruime, veelzijdige personenauto. Chevrolet mag dan de uitvinder van de SUV zijn, de Trax is absoluut niet de eerste of enige in zijn soort.

Net als bij de meeste andere compacte SUV's benaderen de rijeigenschappen die van een gewone personenauto, maar niet meer dan dat. Het verbruik is nog altijd hoger, terwijl de prestaties minder zijn. Net als bij de andere SUV's biedt de Trax een gemakkelijke instap, volop ruimte en praktische mogelijkheden.

De Trax onderscheidt zich van de massa met volwaardige vierwielaandrijving (alleen in combinatie met de 1.4 liter turbomotor), slimme integratie met de mobiele telefoon en natuurlijk zijn herkomst.

plus
  • Ruim en praktisch
  • Goede integratie met smartphone
  • Prima functionerende vierwielaandrijving
min
  • Geringe bodemvrijheid
  • Niet zo zuinig als beloofd
  • Nadrukkelijk hoorbare motoren
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!