9 februari 2013
Ford Kuga

Ford Kuga

Bolleboos in de bergen

Autotest | Als er één ding is waar Ford in uitblinkt, dan is het wel het bouwen van auto's met een fantastisch weggedrag. Als SUV's één zwak punt hebben, dan is het wel het weggedrag. Een SUV van Ford lijkt daarom ideaal. Helaas werd de Kuga, Fords middelgrote SUV, tot nu toe alleen geleverd met zeer zware motoren en was daarom uiterst kostbaar in aanschaf en gebruik. Daar komt verandering in met de geheel nieuwe Kuga. Is dit de ideale SUV?
 

De afkorting "SUV" staat voor Sports Utility Vehicle. Ford spreekt in het geval van de nieuwe Kuga echter liever van een Smart Utility Vehicle. Dat is omdat de Kuga is voorzien van meer elektronica dan de meeste concurrenten.

Slimmer

De slimme elektronica heeft betrekking op de veiligheid, het comfort, de rijeigenschappen en niet te vergeten de terreinwaardigheid. Op het gebied van veiligheid biedt de Kuga alles wat op dit moment gangbaar is. Denk daarbij aan het zelfstandig remmen voor obstakels, het waarschuwen voor objecten in de dodehoek van de buitenspiegel en het lezen van verkeersborden.

Ford Kuga

Uiteraard is de Kuga voorzien van een geïntegreerd audio, navigatie en communicatiesysteem. Helaas kent dit enkele schoonheidsfoutjes. De spraakherkenning werkte tijdens de testritten matig tot slecht. Zo werd "Play artist Kim Wilde" verstaan als "Set user level intermediate". Vreemd.

De klank van het door Sony verzorgde hoogwaardige audiosysteem valt tegen. Het geluid ontbeert helderheid en detail. Gaandeweg werd het volume daarom steeds verder teruggedraaid en dat is een slecht teken. Aan de andere kant bleek pas toen hoe stil de Kuga is! Geluiden van de rijwind, banden en motor zijn op de snelweg nauwelijks hoorbaar en met uitgeschakelde radio resteert slechts rust. Dit is wederom te danken aan een slimme voorziening: in de buitenspiegels zitten sensoren die de rijwind meten, zodat de rijgeluiden actief kunnen worden gecompenseerd.

Ford Kuga

De Kuga is wederom doordacht als het aankomt op ruimte en praktische mogelijkheden. De nieuwe Kuga is nauwelijks groter dan de vorige, maar de binnenruimte is slimmer benut. De ruimte voorin is prima. De ruimte achterin is, mede dankzij de verstelbare rugleuning, verrassend goed. De overhang achter de achterwielen is veel groter dan voorheen en dat komt de kofferruimte ten goede. Ook heel slim: de achterklep is elektrisch bedienbaar. Dankzij een bewegingssensor onder de achterbumper is een veeg met de voet onder de auto voldoende om de achterklep te openen.

Diesel

De vorige Kuga had een sportief karakter en om dat te benadrukken was de auto alleen met zeer sterke motoren leverbaar. De nieuwe Kuga gaat met de tijd mee en daarom is de auto leverbaar met relatief lichte en dus zuinige motoren.

Ford Kuga

Voor deze test was alleen de 2.0 liter dieselmotor (163 pk / 340 Nm) beschikbaar en daarmee wordt het sportieve gevoel van weleer zelfs overtroffen! Een voorzichtig tikje op het gaspedaal is al voldoende voor een ronduit agressieve acceleratie. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, houdt de auto meteen in. De Kuga-rijder heeft daarom het aangename gevoel een zeer snelle auto te rijden.

Dit blijft echter bij een gevoel. Wanneer het gaspedaal langdurig wordt ingetrapt, blijkt de dieselmotor echter nauwelijks door te bijten en is het gedaan met het superieure gevoel. Daarbij is het toerental op de snelweg gevoelsmatig net iets te hoog (120 km/u = 2.500 tpm), wat ook iets afbreuk doet aan de ervaring.

Ford Kuga

Ford zet alle technieken die het in huis heeft in om het verbruik van de Kuga te verlagen. Denk daarbij aan een stop/start systeem (niet in combinatie met een automatische versnellingsbak), een actieve grille (opent en sluit naar gelang de behoefte aan koeling door rijwind), regeneratie van remenergie en speciale olie om de interne wrijving van de motor te verminderen.

Ford Kuga

Helaas is het effect van al deze voorzieningen gering. Reken voor de hier gereden "2.0 TDCi AWD Powershift" op een praktijkverbruik van 10 liter per 100 km. Tijdens een zuinigheidsrit werd een gemiddeld verbruik van 7.6 liter per 100 km gerealiseerd, nog steeds een stuk meer dan het door Ford beloofde verbruik van 6.2 liter per 100 km.

Rijeigenschappen

Zoals eerder aangegeven, staat Ford bekend om de uitstekende wegligging van alle modellen. Vanwege het hoge zwaartepunt en hoge gewicht is het een bijzondere uitdaging om een SUV te maken die even goed (en veilig!) stuurt als een gewone personenauto. Om dit probleem op te lossen begint Ford met een uitstekende basis: het onderstel van de Focus.

Ford Kuga

Daar bovenop zet Ford een ongekende hoeveelheid elektronische systemen in die zowel de veiligheid als het comfort vergroten. Doorglijden over de voorwielen ("onderstuur")? Overhellen? Verlies van grip? Onbalans in de wielen? Voor alle problemen heeft de elektronica een oplossing paraat. Deze systemen werken allemaal voorbeeldig. Tijdens de testrit zijn doelbewust de grootst mogelijke blunders begaan en keer-op-keer zorgde de elektronica ervoor dat de Kuga zijn weg vervolgde alsof er niets aan de hand was.

Het nadeel van al deze elektronica is, dat de bestuurder minder gevoel heeft met het mechaniek. De bestuurder weet daarom niet goed waar de grenzen liggen en wanneer die eenmaal worden overschreden is er geen vangnet meer beschikbaar. Toch is de keuze van Ford een logische, want in de dagelijkse praktijk zal de elektronica veel meer problemen voorkomen dan het een heel enkele keer zou kunnen veroorzaken.

Ford Kuga

Ondanks alle goede bedoelingen is de wegligging van de Kuga niet zo goed als een gewone personenauto. Bovendien is het verschil met de concurrentie kleiner dan bij de andere modellen van Ford. De Kuga weet daarentegen te overtuigen met heel veel comfort en een "groots" gevoel.

Off-road

Terwijl de meeste SUV's puur om het stoere uiterlijk worden gekozen, kan de Kuga de daad bij het woord voegen. De bodemvrijheid is heel behoorlijk (192.9 mm) en dankzij de geringe overhang voor en achter (resp. 924 mm en 910 mm), loopt de Kuga niet zomaar vast op obstakels.

Ook de (optionele) vierwielaandrijving is "intelligent". Niet minder dan veertig sensoren analyseren zowel het rijgedrag als de grip. Om brandstof te besparen worden in de regel alleen de voorwielen aangedreven. Wanneer nodig springen de achterwielen bij. Daarbij kan het vermogen worden verdeeld over de linker- en rechter wielen en daarmee gaat Ford een stapje verder dan gebruikelijk. In een display tussen de toerenteller en snelheidsmeter is precies te zien hoe "iAWD" de kracht over de wielen verdeelt.

Ford Kuga

Mede vanwege de uitgekiende vierwielaandrijving zag Ford geen noodzaak om de Kuga te voorzien van afdaalhulp, klimhulp, lage gearing of andere voorzieningen. Terecht, want tijdens de test sloeg de Kuga zich overtuigend door iedere uitdaging heen.

Conclusie

Is de nieuwe Ford Kuga de ideale SUV? Het antwoord op die vraag is sterk afhankelijk van de wensen van de koper. Wie hecht aan eenvoud en een laag verbruik, zal zich niet aangetrokken voelen door de nieuwe Ford Kuga. Het aantal technische voorzieningen is bijna overweldigend en het verbruik is fors.

De Kuga overtuigt juist met de prijs (zo'n 11.000 euro lager dan de vorige generatie!) en vooruitstrevende, zinvolle elektronica waarmee zowel het comfort als de veiligheid worden vergroot. Niet alleen voorin, maar ook achterin is de ruimte uitstekend. Tenslotte is de Kuga één van de weinige SUV's die niet alleen op de snelweg, maar ook in (licht) terrein weet te overtuigen.

plus
  • Uiterst comfortabel
  • Prima rijeigenschappen
  • Vooruitstrevende, zinvolle elektronica
min
  • Fors verbruik 2.0 TDCi
  • Matige klank Sony audiosysteem
  • Hinderlijke reflecties van interieur in ruiten
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!