8 januari 2013
Ford Focus Wagon

Ford Focus Wagon

Ik wil alles

Autotest | Ik wil geld, maar niet werken Ik wil lekker eten, maar niet dik worden. Ik wil een goed figuur, maar niet sporten. Ik wil alles weten, maar niet leren. Ik wil carrière maken, maar niet hard werken. Ik wil een ruime, luxueuze auto die prima presteert en toch heel zuinig is. Allemaal onmogelijke wensen? Ford zegt de laatste wens waar te kunnen maken met de Focus 1.6 TDCI ECOnetic.
 

De Ford Focus is al eerder getest. De conclusie was grofweg: de Ford Focus is de best sturende auto in zijn klasse en onderscheidt zich met een ongekende hoeveelheid elektronica die de auto veiliger en comfortabeler maakt.

Vooral de elektronica kenmerkt de Focus. Terwijl soortgelijke modellen van andere merken zich richten op veiligheid of comfort of gebruiksgemak, combineert de Focus het allemaal. De Focus blijft automatisch binnen de lijntjes, remt voor obstakels, waarschuwt voor objecten in de dode hoek van de buitenspiegels, leest verkeersborden, ontsteekt zelf de koplampen en bedient zelfstandig de ruitenwissers. Ook parkeren doet de Focus desgewenst geheel automatisch.

Ford Focus Wagon

Daar bovenop komen slimmigheden die uniek zijn voor Ford, zoals een tankopening waarmee het onmogelijk is de verkeerde brandstof te tanken en automatisch uitklappende beschermrubbers op de randen van de deuren om parkeerschade te voorkomen.

ECOnetic

De reden om opnieuw met de Focus op pad te gaan is de introductie van een nieuwe uitvoering: de "1.6 TDCI ECOnetic", de zuinigste uitvoering tot nu toe. De makkelijkste manier om een auto zuiniger te maken, is om het gewicht te verlagen. Maar dat is juist het enige wat Ford niet heeft gedaan; alle luxe en veiligheid moest blijven.

Ford Focus Wagon

In plaats daarvan zijn zowel het mechaniek als de elektronica aangepast. Zo is de stroomlijn verbeterd en staat de ECOnetic op banden met lage rolweerstand. De grille wordt afhankelijk van de behoefte aan koele lucht geopend of gesloten om de luchtweerstand te verlagen. Het motormanagement is afgestemd op zuinig rijden en ook de versnellingsbakverhoudingen zijn aangepast. De interne wrijving van de motor is verminderd en ook de injectoren zijn gekozen op efficiency. Tenslotte is een NOx-filter geïnstalleerd om de uitlaatgassen te reinigen.

Veel van deze zaken zijn ook op de alledaagse uitvoeringen van de Focus te vinden, maar deze ECOnetic combineert ze allemaal. Bovendien is alleen de ECOnetic zo zuinig dat de auto in Nederland in aanmerking komt voor maximaal belastingvoordeel. Zakelijke rijders betalen 14% bijtelling, particulieren betalen geen wegenbelasting.

Ford Focus Wagon

Rijden

Zoals eerder aangegeven is aan het uiterlijk, de ruimte of de uitrusting niet te merken dat het hier om een extra zuinige uitvoering gaat. Ook het rijden is aanvankelijk niet anders dan bij de andere uitvoeringen. De 105 pk / 270 Nm sterke dieselmotor reageert alert op het gaspedaal en al bij het aangrijpen van het koppelingspedaal is voelbaar dat deze Focus vooruit wil!

Ford Focus Wagon

Pas op de snelweg is merkbaar dat de ECOnetic het zuinig aan doet. De versnellingsbakverhoudingen zijn namelijk zo gekozen, dat de Focus alert is in de stad en bespaart op de snelweg. In zowel de vijfde als de zesde versnelling worden tussensprints met heel wat minder overtuiging neergezet dan bij een gewone Focus-diesel. Dit is echter een kwestie van gewenning, want na enkele dagen rijden valt het niet meer op. Bovendien presteert de ECOnetic op de snelweg nog steeds prima, alleen de overmacht van de sterkere diesels ontbreekt.

Net als bij spaardiesels van andere merken is het door de fabriek opgegeven verbruik niet of nauwelijks te realiseren. Alleen wanneer stelselmatig rond de 80 a 90 km/u achter vrachtwagens aan wordt gereden, verschijnt de beloofde 3.4 liter per 100 km op de boordcomputer.

Ford Focus Wagon

Tijdens de week dat de Focus ECOnetic bij de redactie te gast was is wel kalm gereden, maar is het verkeer nooit opgehouden of zelfs maar vertraagd. Dat resulteerde in een gemiddeld verbruik van 4.0 liter per 100 km. Dit testresultaat is vergelijkbaar met het testverbruik van de concurrenten.

Weggedrag

Toch rijdt dit eco-model wel degelijk anders dan de concurrenten. Net als de gewone Focus, stuurt ook de ECOnetic subliem. Alles van het gevoel in het stuurwiel via de alertheid van het onderstel tot de grip van de wielen is uitstekend.

Het onderstel is niet te hard en niet te zacht, maar precies goed. Op slecht wegdek biedt de Focus voldoende comfort, in snelle bochten is het gevoel met de auto uitstekend. Daarom geldt ook dat de Focus ECOnetic ondanks alle besparing niet of-of, maar en-en biedt.

Ford Focus Wagon

Conclusie

De Ford Focus is nu ook leverbaar als extra zuinige "ECOnetic". Dankzij vele aanpassingen is de ECOnetic in theorie een stuk zuiniger dan de gewone Focus diesel. In de praktijk is de ECOnetic echter minder zuinig dan beloofd en is het verbruik vergelijkbaar met dat van spaar-diesels van andere merken.

Het zuinige karakter heeft geen invloed op het weggedrag, de uitrusting of de ruimte. Toch kan Ford geen wonderen verrichten: de prestaties zijn merkbaar minder dan die van de gewone Focus diesel (maar nog steeds ruim voldoende). En daarmee biedt de Ford Focus ECOnetic alles, behalve het hoge verbruik!

plus
  • Vlot en zuinig
  • Sublieme wegligging
  • Vooruitstrevende, zinvolle elektronica
min
  • Spraakherkenning werkt slecht
  • Testauto niet vrij van rammeltjes
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!