2 januari 2013
Dacia Sandero Stepway

Dacia Sandero Stepway

De gepaande paden verlaten

Rij-impressie | Wie Dacia rijdt, durft buiten het boekje te denken. Een Dacia koper kiest niet automatisch voor een bekend merk, maar maakt een weloverwogen keuze op basis van prijs en functionaliteit. Voor wie zich nog meer wil onderscheiden van de massa is er nu ook de Sandero Stepway.
 

De Dacia Sandero en de Stepway zijn technisch gezien vrijwel dezelfde auto's. Beide auto's delen hetzelfde platform, hebben dezelfde motoren en hetzelfde koetswerk. Het verschil zit in de aankleding en, niet onbelangrijk, het onderstel.

De Stepway onderscheidt zich van een alledaagse Sandero door een stoere uitstraling die doet denken aan een terreinauto. De bumpers en wielkasten zijn extra aangezet zodat de auto er robuust uitziet. Ook accenten als de mistlampen en dakrails versterken dat gevoel. De hier getoonde blauwe kleur, genaamd "Bleu d'Azurite", is alleen voorbehouden aan de Stepway.

Dacia Sandero Stepway

Binnenin onderscheidt de Stepway zich met afwijkende kleuren en speciale bekleding die is voorzien van opvallende stiksels en diverse "Stepway"-logo's. Net als bij de gewone Sandero is de ruimte voorin prima. De royale bagageruimte gaat ten koste van de beenruimte op de achterbank. Toch valt de ruimte achterin tegen voor een auto van deze omvang. Om het exclusieve karakter kracht bij te zetten, is de Stepway per definitie rijker uitgerust (en dus ook duurder) dan de gewone Sandero.

Toch blijft het niet alleen bij uiterlijk vertoon. Zo heeft de Stepway bodembescherming om er voor te zorgen dat het mechaniek niet beschadigt onder zware omstandigheden. Daarnaast is de bodemvrijheid met 4 cm vergroot, zodat de Stepway niet aan de grond loopt in het terrein. Bovendien zorgt die extra bodemvrijheid ervoor dat in de stad iets minder voorzichtig over drempels of stoepranden kan worden gereden.

Dacia Sandero Stepway

De Stepway is en blijft een voordelige Dacia, de auto is daarom niet voorzien van vierwielaandrijving. Ook voorziet Dacia niet in een speciale off-road modus van de anti-slip regeling (o.a. de Fiat Panda Trekking en Peugeot 3008 weten op een dergelijke manier zonder vierwielaandrijving toch beter te presteren in het terrein). De terreinwaardigheid komt dus geheel op het conto van het lef van de bestuurder.

Diesel

De aandrijving van de Stepway is gelijk aan die van de gewone Sandero. Voorheen zette Dacia oude motoren van moederbedrijf Renault in om ontwikkelingskosten te besparen en om er voor te zorgen dat Renault een duidelijke meerwaarde bood. De nieuwe Sandero wordt daarentegen voorzien van de nieuwste motoren van Renault. Dat is belangrijk nieuws, want hiermee is een Dacia niet alleen voordelig in aanschaf maar nu ook in gebruik.

Toch is de Sandero (Stepway) niet zo zuinig als een vergelijkbare Renault met dezelfde motor. Dat komt omdat de modellen van Renault worden voorzien van vele brandstofbesparende technieken zoals een stop/start-systeem, een actieve grille en een variabele oliepomp. Deze geavanceerde technieken verhogen de prijs van de auto aanzienlijk en daarom moet Dacia het alleen met de basistechniek stellen.

Dacia Sandero Stepway

Met name voor de dieselmotor betekent dat, dat de uitstoot veel hoger is dan bij andere auto's met een soortgelijke motor. In Nederland is de belastingdruk op deze dieselmotor daarom zo hoog, dat Dacia Nederland heeft besloten de diesel-uitvoering niet te importeren.

Dacia Sandero Stepway

Puur financieel gezien is dat een terechte keuze. Als het gaat om de rijeigenschappen is het echter een gemis. De dieselmotor presteert prima en geeft de Stepway het grootse gevoel dat hoort bij het veelbelovende uiterlijk. Met de 90 pk / 200 Nm sterke dieselmotor zet de Stepway zich met gemak in beweging en is altijd een aangename reserve beschikbaar.

Benzine

De Sandero is in Nederland leverbaar met de 1.0 liter benzinemotor uit de nieuwe Renault Clio. Terwijl de meeste motoren vier cilinders tellen, kiest Renault/Dacia voor drie stuks. Dat maakt een motor bijna automatisch zuiniger, maar heeft twee nadelen: een driecilinder maakt een roffelend geluid en heeft een minder rustige loop. Om dit te compenseren is het geluid dieper gemaakt en is de Sandero voorzien van een meer dan royale hoeveelheid geluidsisolatie. Het resultaat is dat de Stepway even volwassen klinkt als iedere andere motor.

Dacia Sandero Stepway

Het vermogen van de kleine benzinemotor is ruim voldoende. Uiteraard mogen geen wonderen van een voordelige auto als deze worden verwacht, maar zowel in de stad als op de snelweg presteert de Stepway prima. Daarbij is wel merkbaar dat de Stepway door de toegenomen hoogte en het toegenomen gewicht iets minder snel en iets minder zuinig is dan de gewone Sandero. Daarmee is de Stepway niet alleen duurder in aanschaf, maar ook in gebruik.

Weggedrag

Wie eerst een proefrit maakt met een gewone Sandero en daarna achter het stuur kruipt van de Stepway, merkt duidelijk dat de laatste hoger op de poten staat. De extra hoogte is niet voldoende voor een beter overzicht over het verkeer, maar wel voldoende voor een iets machtiger gevoel.

Helaas zorgt het hogere onderstel ook voor een onzeker gevoel. De Stepway helt namelijk veel meer over in de bocht dat de gewone Sandero. Daarbij is de besturing het ene moment licht en het andere moment zwaar, en ook dat geeft onzekerheid. Wanneer toch een snelle bocht wordt gestuurd blijken de grip even goed te zijn als die van de gewone Sandero, het blijft dus bij een ander gevoel.

Dacia Sandero Stepway

Conclusie

Dacia introduceert naast de geheel nieuwe Sandero ook de extra stoere Sandero Stepway. De Stepway is technisch gezien vrijwel gelijk aan de gewone Sandero, maar heeft een avontuurlijke uitstraling. Bovendien is de Stepway voorzien van een verhoogd onderstel en bodembescherming. Daarmee is de Stepway geen terreinauto, maar vormen hoge stoepranden en dito drempels in de stad geen enkel obstakel meer.

De uitrusting is completer dan die van de gewone Sandero, maar daar staat ook een meerprijs tegenover. Wanneer ook rekening wordt gehouden met de ruimte en de prestaties, is het prijskaartje realistisch. Echter, het verschil met auto's van andere merken is veel kleiner dan bij de gewone Sandero.

Daarbij rijdt de Stepway minder goed (meer overhellen in de bocht, hoger verbruik) dan de gewone Sandero. De alledaagse Sandero blijft daarom de rationele keuze. De Stepway wordt vooral gekozen met het gevoel, want wie buiten de gebaande paden durft te denken zal zich heerlijk voelen in deze exclusieve Dacia.

plus
  • Overtuigt als topmodel van Dacia
min
  • Helt over in de bocht
  • Minder snel en zuinig dan een gewone Sandero
  • Ruimte achterin valt tegen gezien de omvang van de auto
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!