31 oktober 2012
Kia Optima Hybrid

Kia Optima Hybrid

Liefde op het tweede gezicht

Autotest | Aanvankelijk wist de Kia Optima nauwelijks te charmeren. Een grote zakenauto voor de Amerikaanse en Koreaanse markt. Daar kwam enige verandering in toen de auto werd voorzien van een dieselmotor en in Europa op de markt werd gebracht. Een overweldigend succes werd de Optima echter niet. Nu zet Kia een troef in waar Europeanen uiterst gevoelig voor zijn: de Optima is leverbaar met hybride-aandrijving. Is dit liefde op het tweede gezicht?
 

Strikt genomen was de Kia Optima al langer verkrijgbaar met een hybride-motor. Die variant was echter puur op de Amerikaanse markt gericht omdat de eerste Optima Hybrid wel zuiniger was dan het standaard model, maar niet zo zuinig dat het (belasting)voordeel zou opleveren.

Hybride

Speciaal voor Europa is de hybride-aandrijving daarom compleet herzien. De Europese Optima Hybrid wordt aangedreven door een 2.0 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. De Optima Hybrid wordt opgeladen tijdens remmen of uitrollen, deze auto hoeft nooit aan het stopcontact te worden opgeladen.

Kia Optima Hybrid

Om ruimte en gewicht te besparen zet Kia "lithiumpolymeer" accu's in. Desondanks is de bagageruimte kleiner dan bij de gewone Optima (280 in plaats van 505 liter). De ruimte op de achterbank is als vanouds enorm. Alleen de Skoda Superb biedt evenveel ruimte achterin. Wie nog meer beenruimte achterin wenst, vervalt in limousines die een veelvoud kosten van de Optima.

Uiterlijk is de Optima Hybrid herkenbaar aan speciale aerodynamische velgen en een kleine achterspoiler. Volgens de technici zijn ook de dorpels en de bumpers gestroomlijnd, maar dat zal een buitenstaander niet opvallen.

Theorie en praktijk

Het concept achter een hybride-auto is, dat een verbrandingsmotor efficiënt is bij een hoge, constante snelheid op een lange afstand; een elektromotor is juist geschikt voor lage, wisselende snelheden. Door beide te combineren is een auto zuinig in de stad en op de snelweg. Echter, een royaal bemeten zakenauto zoals de Kia Optima is vooral bedoeld voor lange afstanden. Relatief gezien is het aantal stadskilometers gering en dan zou de invloed van hyrbide-aandrijving gering zijn.

Kia Optima Hybrid

Daarom heeft de Kia Optima een heel ander karakter dan bijvoorbeeld een Toyota Prius of Auris Hybrid. Kia probeert de elektromotor ook op de snelweg zo vaak mogelijk in te zetten. Zodra de elektronica ook maar de geringste afdaling detecteert, wordt de benzinemotor uitgeschakeld en neemt de elektromotor het over. Ook bij gas loslaten of uitrollen schakelt de benzinemotor ogenblikkelijk uit om brandstof te besparen. Daarbij streeft de computer er niet naar om de accu's zo veel mogelijk op te laden zodat deze later in de stad kunnen worden gebruikt. De Optima Hybrid is een auto voor de lange afstand en daarom worden de accu's vooral op de snelweg benut.

De Optima Hybrid onderscheidt zich ook door de bijzondere startmotor. Wanneer de benzinemotor wordt gestart, draait deze niet op een stationair toerental maar op de snelheid die nodig is om de wielen aan te drijven. Op die manier is er nog minder merkbaar van de overgang van de elektromotor op de benzinemotor. Bij de Kia Optima is het beter voelbaar wanneer de automaat een andere versnelling kiest dan wanneer van de ene op de andere krachtbron wordt overgeschakeld. Dit mag dan Kia's eerste hybride zijn, de techniek voelt minstens zo verfijnd als die van de concurrentie.

Kia Optima Hybrid

Weggedrag

Kia heeft nadrukkelijk gekozen voor prestaties en comfort boven een minimaal verbruik. Mede omdat het schakelen iets merkbaar is, voelt de bestuurder duidelijk wanneer de Optima accelereert. Alhoewel de Optima Hybrid absoluut geen snelle auto is, zijn de prestaties ruim voldoende.

Kia Optima Hybrid

Van het extra gewicht van de hybride-aandrijving en de accu's (een kleine 100 kg bovenop het gewicht van de Optima diesel) is in de praktijk weinig tot niets merkbaar. De Optima is en blijft een prima sturende auto, die echter weinig rijplezier geeft. Wanneer harder wordt gereden geeft de auto daar gedwee gehoor aan, maar deze grote Koreaan komt nooit tot leven.

De nadruk ligt vooral op comfort. De Optima nodigt uit tot een kalme, vloeiende rijstijl en beloont dat met een gevoel van verfijning. Bovendien is de Optima uitgesproken stil. De motoren zijn zo goed als onhoorbaar. Zelfs bij harde wind is windruis de Optima vreemd (let daarbij op de bijzondere vorm van de buitenspiegels die turbulentie voorkomt). Afhankelijk van het wegdek zijn alleen de banden goed of minder goed hoorbaar.

Kia Optima Hybrid

Verbruik

Om de bestuurder te helpen zuinig te rijden, zet Kia alle bekende hulpmiddelen in. De boordcomputer toont het huidige en het gemiddelde verbruik. Daarnaast kan schematisch worden getoond welke motor de wielen aandrijft, zodat de bestuurder dit leert te beïnvloeden en te gebruiken. De rijstijl wordt geanalyseerd, waarbij zuinig rijden eco-punten oplevert in de vorm van bloesems aan een boomtak.

Kia belooft dat de Optima Hybrid gemiddeld 5.4 liter per 100 km verbruikt. Het goede nieuws is: dit is zeker niet onhaalbaar. Tijdens de testperiode is een minimumverbruik van 4.0 liter per 100 km gerealiseerd. Dit werd echter gehaald door met 80 a 90 km/u achter vrachtwagens aan te rijden. Uiterst kalm met de verkeersstroom meerijden kostte 4.9 liter per 100 km.

Kia Optima Hybrid

Een vlotte rit waarbij stelselmatig de maximumsnelheid werd aangehouden (maar zeker niet overschreden) kostte 6.5 liter per 100 km.

Hiermee is de Kia Optima Hybrid lang niet zo zuinig als de belangrijke tegenstrever: de Toyota Prius. Ook veel zuinige diesels doen het beter dan de Optima met hybride-aandrijving. Het sterke punt van de Optima is daarom vooral het conventionele uiterlijk in combinatie met de benzinemotor.

Kia Optima Hybrid

Conclusie

Aanvankelijk was de Kia Optima alleen bedoeld voor de Amerikaanse en Koreaanse markt. Met de komst van een dieselmotor werd deze royaal bemeten zakenauto ook interessant voor de Europese markt. Vanwege de weinig uitgesproken rijeigenschappen wist de Optima echter nauwelijks aan te spreken. Ook het uiterlijk blijft achter bij dat van de meer charismatische lijnen van de kleinere Kia's.

Met de komst van een hybride-uitvoering weet de Optima nu wel te verleiden. Leaserijders kijken vooral naar de bijtelling en dankzij de uitstoot van 123 gram per kilometer valt de Optima Hybrid in het 20% tarief. Toch biedt de Optima Hybrid meer dan alleen een gunstige bijtelling. De hybride-aandrijving zorgt voor nog meer comfort. Samen met de complete uitrusting, de enorme binnenruimte (vooral achterin) en de nette prijs wist de Optima de redactie dit keer zeer te charmeren.

plus
  • Zuinig
  • Nette prijs
  • Uiterst comfortabel
min
  • Weinig hoofdruimte i.c.m. zonnedak
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!